Forfatter Emne: Kronrørslejer  (Læst 6108 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

LunD^

• Plastikrocker
Kronrørslejer
« Dato: Juni 02, 2007, 11:35:56 pm »
Hej alle.

Jeg har idag skulle skifte kronrørslejer på SVen, men de gamle lejer og de nye lejer ser ret forskellige ud. De gamle er svjv originale og de nye er uoriginale Parts plus fra MCnøglen.

Jeg har slået op i bladet og varenr. på lejerne skulle passe til en SV650 fra 99 som min.

De originale lejer havde ligesom runde kugler, og de nye er nærmere runde og aflange.

Kan det være rigtigt? For synes ikke jeg kunne få dem til at passe.

Ellers må jeg åbne den igen imorgen, og prøve forfra.

Mvh, LunD^ :)
Suzuki SV650s ´99 powered by Mivv. Check møgSVinet ud på http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=8009

runes-mc.dk

• Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Kronrørslejer
« Svar #1 Dato: Juni 03, 2007, 10:13:16 am »
den gamle sv har så vidt jeg ved et af hvert, dvs. forskelligt øverst og nederst.

den nye sv har kugler begge steder.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

NielSV650

• Sandt SVin
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
« Svar #2 Dato: Juni 03, 2007, 04:48:54 pm »
De originale lejer havde ligesom runde kugler, og de nye er nærmere runde og aflange.
Kan det være rigtigt? For synes ikke jeg kunne få dem til at passe.

De originale er kuglelejer. De nye er højst sandsynligt koniske rullelejer. De har en mere præcis føring end kuglelejerne.
Hvis ikke de passer, så prøv med varme og kulde. Kulde på den inderste del, og varme på den yderste.  En halv time i fryseren eller en tur med varmeblæseren kan gøre underværker  :thumbsup:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

LunD^

• Plastikrocker
« Svar #3 Dato: Juni 03, 2007, 05:59:31 pm »
De ser ud til at passe hvis man skifter lejeskålen. MEN jeg kan ikke få det nederste leje ned over gaflen, i bunden af røret det skal sidde på (hvad hedder det?) er diameteren lidt tykkere end lejet, men det gamle leje er jo løst at tage af og på, skal det nye ikke også være det, eller kan det være det skal varmes på plads?
Suzuki SV650s ´99 powered by Mivv. Check møgSVinet ud på http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=8009

NielSV650

• Sandt SVin
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
« Svar #4 Dato: Juni 03, 2007, 08:38:37 pm »
De ser ud til at passe hvis man skifter lejeskålen. MEN jeg kan ikke få det nederste leje ned over gaflen, i bunden af røret det skal sidde på (hvad hedder det?) er diameteren lidt tykkere end lejet, men det gamle leje er jo løst at tage af og på, skal det nye ikke også være det, eller kan det være det skal varmes på plads?

I fryseren med gaffelbroen og på stegepanden med den nye lejeskål  :D Du kan bruge den gamle til at slå den nye på lpads med, men HUSK at du kun må slå på indendelen så du ikke belaster rullerne med slag. At den gamle kommer SÅ let af under mig lidt. Da jeg skiftede på min far gamle Fazer, brugte vi et gammelt vandrør og en stor hammer (og mange forsøg med varme og kulde). :brok:

Så giv det en god tur med hhv varme og kulde (gerne en time i fryseren) og så skal du bare se lejer (løjer  :lmao: )
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

LunD^

• Plastikrocker
« Svar #5 Dato: Juni 03, 2007, 09:03:16 pm »
Hmm... ved ikke om vi snakker om det samme. Jeg er ikke så meget inde i hvad de forskellige dele hedder, men hvis vi siger jeg har taget forgaflen af, så har vi de to gaffelben og et smalt rør i midten. På dette rør skal et leje ned over. Det originale leje er lige til at tage af og på, men det nye kan ikke komme helt ned, måske kan det varmes på, men synes det virker underligt iforhold til det originale leje? De to lejeskåle som sidder i hver ende af "røret" på stellet, de skal rigtig nok slås ud og er ikke til at fjerne.

Evt. kan du lige forklare hvad de forskellige dele hedder, så er det måske nemmere at forklare. :)

Tak for hjælpen.

Gud

• Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
« Svar #6 Dato: Juni 03, 2007, 11:21:44 pm »
we need some numbers

LunD^

• Plastikrocker
« Svar #7 Dato: Juni 03, 2007, 11:27:37 pm »
Der er noget galt på det billede, for du har jo to lejer, på billeder her er der kun et.

Et i bunden af nr. 1 og et et i toppen når du har sat den op gennem kronrøret.

Ahh det er svært at forklare. :)

Gud

• Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
« Svar #8 Dato: Juni 03, 2007, 11:35:50 pm »
nej da 3 og 7 er lejer ;-)

LunD^

• Plastikrocker
« Svar #9 Dato: Juni 04, 2007, 09:16:33 am »
Jah, men der sidder jo også et leje helt i bunden, som er lidt større end det andet. Men det leje ses ikke på dette billede. I bunden ved nr. 2. skal sidde et leje inden du skubber gaflen op i stellet.

Olfert

• Sandt SVin
« Svar #10 Dato: Juni 04, 2007, 09:45:20 am »
Jah, men der sidder jo også et leje helt i bunden, som er lidt større end det andet. Men det leje ses ikke på dette billede. I bunden ved nr. 2. skal sidde et leje inden du skubber gaflen op i stellet.
Det er leje nr.3 der sidder i bunden
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

LunD^

• Plastikrocker
« Svar #11 Dato: Juni 04, 2007, 09:51:04 am »
Okay, det er så en lidt dårlig tegning, men det er så leje nr 3. jeg ikke kan få helt i bund på nr 1. men er det fordi den skal varmes på, så den sidder FAST når de først kommer ned på plads?

Olfert

• Sandt SVin
« Svar #12 Dato: Juni 04, 2007, 10:03:59 am »
Okay, det er så en lidt dårlig tegning, men det er så leje nr 3. jeg ikke kan få helt i bund på nr 1. men er det fordi den skal varmes på, så den sidder FAST når de først kommer ned på plads?
Ja....
Og husk Niels's råd :
I fryseren med gaffelbroen og på stegepanden med den nye lejeskål   Du kan bruge den gamle til at slå den nye på lpads med, men HUSK at du kun må slå på indendelen så du ikke belaster rullerne med slag. At den gamle kommer SÅ let af under mig lidt. Da jeg skiftede på min far gamle Fazer, brugte vi et gammelt vandrør og en stor hammer (og mange forsøg med varme og kulde).
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

LunD^

• Plastikrocker
« Svar #13 Dato: Juni 04, 2007, 10:39:05 am »
Men det er jo lejet jeg ikke kan få på, ikke lejeskålen. :(

Og gaffelbroen, hvad er det for en? Hvis det er den lejet skal sidde på, skal hele gaflen jo i fryseren.

Undskyld hvis jeg spørger dumt. :)

Olfert

• Sandt SVin
« Svar #14 Dato: Juni 04, 2007, 02:28:55 pm »
Men det er jo lejet jeg ikke kan få på, ikke lejeskålen. :(

Og gaffelbroen, hvad er det for en? Hvis det er den lejet skal sidde på, skal hele gaflen jo i fryseren.

Undskyld hvis jeg spørger dumt. :)
Det lyder lidt mærkeligt  :?: Nederste leje består af :Fra neden af. indv.lejeskål - lejer - udv.lejeskål. og det er den indv.lejeskål der skal først på gaffelbroen (nr.1) og derved sidde nederst, derpå skal så selve lejerne, og til sidst udv.lejeskål. Så sætter du gaffelbroen op i kronrøret og monterer øverste leje, og til sidst øverste gaffelbro nr.5.
Så skulle det spille :D :D Ikke spænde for hårdt  :whipped:
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta