Hvordan med at få skilt den gamle kæde ad og samlet den nye...
Nogen problemer med det, eller er det lige til.
Jeg købte et dertil fabrikeret værktøj hos Louis, da jeg alligevel havde tegnebogen fremme (det kostede vist omkring 30€). Det kan bruges til både at "sprænge" den gamle kæde (ret simpelt ved blot at trykke en af nitterne ud i et af leddene), samt samle den nye kæde ved hjælp af et nitteled.
Det skal så siges, at jeg desværre knækkede den stift som bruges til at presse nitter ud med (hvilket jeg har tænkt mig at brokke mig lidt over til Louis), men værktøjet kan stadig bruges til at samle en ny kæde med, hvilket må siges at være det vigtigste. At skille den gamle kæde ad er ikke så vanskeligt. Det kan gøres med en vinkelsliber, enten ved at save et vilkårligt led over (den voldelige metode) eller slibe hovedet af en vilkårlig nitte og så presse den ud med en dorn eller lignende (den knapt så voldsomme metode).
I øvrigt vil jeg sige, at det omtalte værktøj faktisk er genialt i sin enkelthed. Brugsanvisningen er, til trods for at den er på tysk, rimelig letforståelig og godt illustreret, og brugen af værktøjet giver næsten sig selv.