Forfatter Emne: Nedgearing  (Læst 3996 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

sømand

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 135
  • Fuck det er dejligt at køre mc.....
Nedgearing
« Dato: Maj 15, 2007, 08:43:31 pm »
Hej jer er ny mc kører og har hørt at motoren ike har godt af at nedgeare for meget. Har hørt at motoren slides rigtig meget når man fx gearer ned igennem gearene på vej ned i fart. er der nogle som kan be- eller afkræfte denne teori ?

Er det bedst bare at koble ud og bremse indtil man holder eller gearer i ned ?
K7 S rød. Yoshimura RS-3 uden db-killer. Pacekeeper fartpilot. Sidetasker fra T-Hansen (kvali)

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Nedgearing
« Svar #1 Dato: Maj 15, 2007, 09:17:57 pm »
Der findes vist en masse teorier omkring motorbremsning. Nogle er for, andre er imod. Nogle mener at man derved sparer sine bremser lidt, andre mener at det der spares ved at skåne bremserne, sættes til ved motorslitage.
Jeg tror nu, der er tale om marginaler, uanset hvad man gør. Selv har jeg haft en (måske kedelig) tendens til at bruge motorbrems fremfor bagbremsen (men altid sammen med forbremsen), uden dog at have nogen fornuftig forklaring på hvorfor jeg har gjort det. Måske ene og alene fordi jeg synes det lyder fantastisk godt, når SV'eren buldrer ned gennem registeret under decelerationen, gear for gear. Nu har jeg taget mig sammen til at få flettet bagbremsen med ind i nedbremsningsprocessen. Ikke for at skåne motoren, ej heller fordi jeg ser frem til den forøgede udgift til bremseklodser, men mest fordi jeg føler at jeg med en kombination af forbremse, bagbremse og motorbrems får den mest effektive bremselængde. Til dagligt kan det måske være mere eller mindre ligegyldigt, men kommer man en skønne dag i en potentielt farlig situation, og reagerer på erfaring og instinkt, klarer man sig måske bedre ved at have optimeret sin bremseteknik.
Uanset hvad, så nægter jeg at tro på, at en motor ligefrem tager skade af motorbremsning. Men om man befinder sig godt med det, må vel komme an på éns eget temperament.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Re: Nedgearing
« Svar #2 Dato: Maj 15, 2007, 10:41:10 pm »
Der findes vist en masse teorier omkring motorbremsning. Nogle er for, andre er imod. Nogle mener at man derved sparer sine bremser lidt, andre mener at det der spares ved at skåne bremserne, sættes til ved motorslitage.
Jeg tror nu, der er tale om marginaler, uanset hvad man gør. Selv har jeg haft en (måske kedelig) tendens til at bruge motorbrems fremfor bagbremsen (men altid sammen med forbremsen), uden dog at have nogen fornuftig forklaring på hvorfor jeg har gjort det. Måske ene og alene fordi jeg synes det lyder fantastisk godt, når SV'eren buldrer ned gennem registeret under decelerationen, gear for gear. Nu har jeg taget mig sammen til at få flettet bagbremsen med ind i nedbremsningsprocessen. Ikke for at skåne motoren, ej heller fordi jeg ser frem til den forøgede udgift til bremseklodser, men mest fordi jeg føler at jeg med en kombination af forbremse, bagbremse og motorbrems får den mest effektive bremselængde. Til dagligt kan det måske være mere eller mindre ligegyldigt, men kommer man en skønne dag i en potentielt farlig situation, og reagerer på erfaring og instinkt, klarer man sig måske bedre ved at have optimeret sin bremseteknik.
Uanset hvad, så nægter jeg at tro på, at en motor ligefrem tager skade af motorbremsning. Men om man befinder sig godt med det, må vel komme an på éns eget temperament.

Er 112% enig... hvis man aldrig bruger bagbremsen så er det ikke inbygget i rutinen, hvis man pludselig skal bremse MAX

Jeg motorbremser næsten altid selv...

Mvh
GD
« Senest Redigeret: Maj 16, 2007, 03:21:04 pm af Grand Danois »
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Nedgearing
« Svar #3 Dato: Maj 16, 2007, 08:19:28 am »
Du skal ikke være bange for at motorbremse, det er helt normalt. Bruger det selv meget.

mht. nedgearinger så skal du bare passe på ikke at overdreje motoren, dvs. hvis du skifter ned i gear lige med det samme, så presses motoren meget højt op i omdrejninger.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Re: Nedgearing
« Svar #4 Dato: Maj 16, 2007, 08:51:24 am »
Mht nedgearing, så tag det fuldstændig stille og roligt..

Du kan sagtens geare ned mens du kører, men undgå at de sidste 3000 omdr, så er der ingen problemer.
slip evt koblingen en smule langsommere.

har aldrig haft problemer med nedgearing, og jeg har praktiseret det EN HEL DEL !!   :D :D
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

pling

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 260
  • SV 650S - 1999
Re: Nedgearing
« Svar #5 Dato: Maj 16, 2007, 10:38:11 am »
Der er slet ikke problemer med at benytte nedgearing under opbremsninger. Der er blot det faktum, at det slider lidt mere på koblingen, og jeg er af den opfattelse, at et sæt nye klodser bagtil er billigere end en ny kobling.
Rød SV 650 S - fuld Akrapovic titanium - jetkit - hævet tank - huller i luftfilter...... (er nu konens maskine)

Rød Aprilia RSV Mille 2003 (Min "nye" maskine)

Sort GSX-R250 toprestaureret 1992 (Sønnens maskine)

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Nedgearing
« Svar #6 Dato: Maj 16, 2007, 10:50:35 am »
Ved nedgearing giver jeg alligevel en smule mellemgas for at fange baghjulet i de rigtige omdrejninger - så er sliddet på koblingen til at overse samtidigt med at det både lyder og fungerer godt.   :mrgreen:
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

steen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 412
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
Re: Nedgearing
« Svar #7 Dato: Maj 16, 2007, 03:52:17 pm »
Ved nedgearing giver jeg alligevel en smule mellemgas for at fange baghjulet i de rigtige omdrejninger - så er sliddet på koblingen til at overse samtidigt med at det både lyder og fungerer godt.   :mrgreen:

Jeg vil hellere foreslå samme måde som Alex nævner. Slip koblingen lidt langsomt
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359

sømand

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 135
  • Fuck det er dejligt at køre mc.....
Re: Nedgearing
« Svar #8 Dato: Maj 16, 2007, 04:54:07 pm »
Tak for det alle sammen. Fremover vil jeg motorbremse. Det lyder fornuftigt det med at få fat i den rigtige bremseteknik med begge bremser samt motorbremse samtidigt. Det vil jeg bruge fremover.
K7 S rød. Yoshimura RS-3 uden db-killer. Pacekeeper fartpilot. Sidetasker fra T-Hansen (kvali)

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Re: Nedgearing
« Svar #9 Dato: Maj 16, 2007, 04:54:56 pm »
Så filer man på den = skidt.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Nedgearing
« Svar #10 Dato: Maj 16, 2007, 06:37:43 pm »
Jeg motorbremser.  (velkommen i JM-klubben  :lol:)

Mellemgassen gives for at skåne gearkassen, og så files der ellers for resten så ikke bagenden begynder at slingre (dette kan også justeres med returdæmpningen).

Det koster bagdæk ikke at file på koblingen og kobling hvis man filer... eller hvad? Nu har jeg kørt over 50.000km af de 65.000km som Madam Blå har gået og der er filet kobling både den ene og den anden vej, og den fejler nul og en dyt. Så er det straks værre med de dæk som den har tygget sig igennem.


Bla bla bla.. mit råd bliver: Mellemgas, fil, motorbrems




PS. Hurra for at der er gået et lys op for Freddy, og han nu er begyndt at bruge bagbremsen. Jeg vil naturligvis kontrollere hans skive næste gang vi ses, og afstraffe ham med skridttæv såfremt jeg ikke kan konstatere brug af bagbremsen  :club:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Nedgearing
« Svar #11 Dato: Maj 16, 2007, 07:06:41 pm »
PS. Hurra for at der er gået et lys op for Freddy, og han nu er begyndt at bruge bagbremsen. Jeg vil naturligvis kontrollere hans skive næste gang vi ses, og afstraffe ham med skridttæv såfremt jeg ikke kan konstatere brug af bagbremsen  :club:
Åhh Nælz, my hero! My chefmekaniker! Hvad skulle jeg dog gøre uden dig...
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...