Verdens bedste rygbeskytter eller hjelm kan ikke hjælpe dig hvis du bliver standset hurtigt: Autoværn, træer osv. Kroppen kan simpelthen ikke holde til det, indre blødninger tror jeg, SVea
Jeg er ikke SVea, men jeg svarer alligevel
Indre blødninger er en kæmpe dræber, de store indre organer har en meget stor blodgennemstrømning og er ofte ikke særlig stærke i vævet. Derfor kan et relativt lille slag på det rigtige, eller forkerte om man vil, sted kunne give skader på organet. Dertil kommer at vores indre organer er omgivet af et bindevævshinde, som dels virker som en slags pose til organet, men også som beskyttelse af det. Denne bindevævshinde er fleksibel nok til kunne holde til relativt store kræfter, men det er ikke ensbetydende med at organet ikke kan skades af et mindre slag. Man kan således få blødninger inden i et organ uden at det nødvendigvis kan se det, MEN går der hul på bindevævshinden er risikoen for at forbløde MEGET stor. Så længe bindevævshinden er hel vil en blødning blive holdt i "posen", men får man endnu et slag kan der gå hul på den og det er ikke skide smart!
En hjelm beskytter primært kraniet, men virker også stødabsorberende ved slag og derfor virker den også dæmpende på de kræfter, der ryster hjernen rundt i kraniet ved slag. Det forhindrer dog ikke hjernen i at blive mere eller mindre skadet ved et kraftigt slag og ved et alvorligt styrt får man ikke kun et slag. Hjelmen virker i øvrigt slet ikke på de torsionskræfter, vridningskræfter, der kan opstå ved et styrt, så risikoen for whiplash og det der er værre, er ikke ubetragtelig.
Jo større hastighed desto større kræfter og dermed større skader; giv dig selv et klap på kinden, det var ikke galt vel? Prøv så at give dig selv en ordentlig lussing. Behøver jeg at sige mere?
Køre defensivt uden at køre overforsigtigt.
Vi ses på vejene