Forfatter Emne: Hvad har jeg af rettigheder?  (Læst 6506 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Gertsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 517
Hvad har jeg af rettigheder?
« Dato: Maj 12, 2007, 11:04:52 am »
Hej

Har købt en SV650S ved en forhandler. Der er klar baglygte på, hvori der er indbygget blink. Bliknlysene er også sat på positionslysenes plads i front.

Problemet er bare at blinklyset ikke virker ordentlig, og derfor har jeg afleveret den ved forhandleren, for at han skulle lave det. Han mente at der manglede nogle modstande, da der både var dioder som blink for og bag.

Jeg ringede derned igår (fredag - den skulle laves torsdag), og spurgte om de havde lavet den, da jeg gerne ville have den i weekenden. Så sagde mekanikeren jeg snakkede med, at det ikke var muligt at lave, så de havde ikke gjort noget.

Det brokkede jeg mig over, og så sagde han at de jo kunne sætte originale blink på den, og problemet ville være løst.

Jeg brokkede mig så igen, og sagde at jeg jo havde købt den pga. de indbyggede blink osv. Han lovede at finde ud af hvad der skulle gøres, og han ville ringe tilbage. Hvilket han aldrig gjorde.

Nu sidder jeg så her i weekenden, uden cykel, og aner ikke hvad de vil gøre ved problemet.

Spørgsmålet er så: Hvad er mine rettigheder for hvad der skal gøres? Jeg vil jo have blinkene til at virke, men vil heller ikke have originale på.

Hvad ville I gøre?
SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Hvad har jeg af rettigheder?
« Svar #1 Dato: Maj 12, 2007, 11:38:44 am »
du må gerne skrive præcist hvordan de ikke virker ordentligt, blinker de for hurtigt langsomt...etc.
Men generelt skal din cykel jo virke 100 % når den kommer fra en forhandler, og jo selvfølgelig kan diode blink komme til at virke, hvis de ikke magter at sætte de rigtige modstande på, så sæt et Rizoma blink relæ på det virker nemli! :-)
   

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Hvad har jeg af rettigheder?
« Svar #2 Dato: Maj 12, 2007, 11:45:04 am »
Jeg kender ikke den eksakte jura, men jeg vil jo tro at når du har købt den hos en forhandler, så skal forhandleren levere den så den lever op til gældende lovkrav.
og så er blinklysene jo en essentiel del iht. loven.

Men, nu er der jo for det første tale om uoriginale blinklys og for det andet ulovlige blinklys.
Så hvis man indblander andre instanser, så ender man måske bare med at få at vide at man kan få originale blinklys eller ingenting.

Hvis det var mig havde jeg krævet noget kompensation og så ellers lavet det selv.

Du kan vel også lade handlen gå tilbage da du ikke har fået hvad du har betalt for.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

kim r

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 236
Re: Hvad har jeg af rettigheder?
« Svar #3 Dato: Maj 12, 2007, 12:02:00 pm »
Nu er det jo ikke en hel bondegård de koster de modstande, mener det var ca. 12kr. jeg gav for begge to og har man de oprindelige W på blinklysene og så dem på diodeblinkene kan de nemt finde de rigtige modstande til dig i en elektronik forretning. Monteringen gir forhåbentlig sig selv :)   nåja så havde jeg nok hentet cyklen så ku de jo henvende sig når de havde en løsning ...... og du ku få luftet dyret
« Senest Redigeret: Maj 12, 2007, 12:16:26 pm af kim r »

Gertsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 517
Re: Hvad har jeg af rettigheder?
« Svar #4 Dato: Maj 12, 2007, 12:14:05 pm »
du må gerne skrive præcist hvordan de ikke virker ordentligt, blinker de for hurtigt langsomt...etc.
Men generelt skal din cykel jo virke 100 % når den kommer fra en forhandler, og jo selvfølgelig kan diode blink komme til at virke, hvis de ikke magter at sætte de rigtige modstande på, så sæt et Rizoma blink relæ på det virker nemli! :-)

Hej Moolex

Du har egentlig haft hjulpet mig lidt med de blinklys i forvejen, men jeg har hverken haft tid, eller teknisk kunnen til selv at lave det. Men problemet er:

Problemet er bare, at når motoren ikke får lidt omdrejninger, og man blinker, så blinker blinklysene langsommere end normalt. Den grønne blinkindikator ved styret blinker da hurtigt, for at signalere at der er noget galt. Mens blinklysene blinker langsomt. Hvis man så bremser samtidig, så lyser blinklyset konstant, og bremselyset blinker. Hvis man giver lidt gas igen, er alt normalt.

SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet

Gertsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 517
Re: Hvad har jeg af rettigheder?
« Svar #5 Dato: Maj 12, 2007, 12:17:30 pm »
Nu er det jo ikke en hel bondegård de koster de modstande, mener det var ca. 12kr. jeg gav for begge to og har man de oprindelige W på blinklysene og så dem på diodeblinkene kan de nemt finde de rigtige modstande til dig i en elektronik forretning. Monteringen gir forhåbentlig sig selv :)

Har lige snakket med dem, og den står nu skilt ad ude på værkstedet, så mon ikke de er ved at finde ud af noget?

Men jeg synes det er noget mærkeligt noget, at sige at det ikke kan laves...

Har også snakket med ham der i sin tid har lavet det, og han mente at problemet kom, da kan satte de forreste dioder i positionslyset. Det kan vel også passe?

Jeg vil ikke selv begynde at rode med det, da jeg ikke fatter en skid af elektronik på køretøjer. Det andet kan jeg lige gå med til.
SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet

kim r

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 236
Re: Hvad har jeg af rettigheder?
« Svar #6 Dato: Maj 12, 2007, 12:20:52 pm »
oki nok ikke så simpelt som jeg troede, håber de finder fejlen inden det blir sommer igen :D

slowhand30

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 174
Re: Hvad har jeg af rettigheder?
« Svar #7 Dato: Maj 12, 2007, 12:38:27 pm »
Hvis du har købt cyklen med de blinklys monteret, skal de jo også virke, så stå fast og kræv at det bliver lavet, for det kan selvfølgelig laves  :hand:

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Hvad har jeg af rettigheder?
« Svar #8 Dato: Maj 13, 2007, 11:48:50 am »
Nu er det jo ikke en hel bondegård de koster de modstande, mener det var ca. 12kr. jeg gav for begge to og har man de oprindelige W på blinklysene og så dem på diodeblinkene kan de nemt finde de rigtige modstande til dig i en elektronik forretning. Monteringen gir forhåbentlig sig selv :)

Har lige snakket med dem, og den står nu skilt ad ude på værkstedet, så mon ikke de er ved at finde ud af noget?

Men jeg synes det er noget mærkeligt noget, at sige at det ikke kan laves...

Har også snakket med ham der i sin tid har lavet det, og han mente at problemet kom, da kan satte de forreste dioder i positionslyset. Det kan vel også passe?

Jeg vil ikke selv begynde at rode med det, da jeg ikke fatter en skid af elektronik på køretøjer. Det andet kan jeg lige gå med til.


aha jeg tror at det er der hunden ligger begravet,, for hvis der sidder dioder istedet for alm. pærer i pos. lysene uden modstande kan det være en del af problemet, på med nogle tilsvarende modstande :-)
   

Gertsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 517
Re: Hvad har jeg af rettigheder?
« Svar #9 Dato: Maj 14, 2007, 05:52:24 pm »
NU er jeg ved at være lidt sur.

Afleverede jo min MC onsdag aften, for at de skulle lave overstående torsdag.
Ringede jo til dem fredag og bla bla. (Se igen ovenstående)

Har så ringet til dem igen i dag, og nu har de ikke tid til at se på den før, tidligst fredag eftermiddag, for derefter at skulle finde en tid til at lave den.

Værkføren sagde også at baglygten skulle opføre sig sådan... Kan det passe?

De ville så prøve at få det til at virke, men de havde desværre kun 2 forskellige modstande, så det var ikke sikkert at de kunne få det til at virke...  :twisted: Så nu er jeg lidt oppe at ringe.

Hvis de ikke kunne få det til at virke, blev de nødt til at sætte alm. blinklys på - evt. andre eftermonterede blinklys, da jeg satte mig stærkt imod de originale.

Hvis de gør dette, hvad skal jeg så sætte på? Vil jo gerne beholde de klare baglygter - generelt kun klart glas!!! er det muligt? Nogen der har billeder af nogle blinklys med hvidt glas, hvor jeg kan forstille mig de samme på min. Også gerne noget med en baglygte i klar, hvis nogen har noget med det...

Så må de jo sætte det på den.... Det skal sgu se ordentligt ud....

Det eneste positive ved samtalen var at de pludselig kunne finde original potte med mere, som jeg kunne få med. (Men først efter jeg fortalte dem, at jeg vidste at den tidligere ejer havde afleveret det med)..... Så ikke helt positiv alligevel...

Mads
SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet

Damage

  • Gæst
Re: Hvad har jeg af rettigheder?
« Svar #10 Dato: Maj 14, 2007, 07:02:28 pm »
NU er jeg ved at være lidt sur.

Afleverede jo min MC onsdag aften, for at de skulle lave overstående torsdag.
Ringede jo til dem fredag og bla bla. (Se igen ovenstående)

Har så ringet til dem igen i dag, og nu har de ikke tid til at se på den før, tidligst fredag eftermiddag, for derefter at skulle finde en tid til at lave den.

Værkføren sagde også at baglygten skulle opføre sig sådan... Kan det passe?

De ville så prøve at få det til at virke, men de havde desværre kun 2 forskellige modstande, så det var ikke sikkert at de kunne få det til at virke...  :twisted: Så nu er jeg lidt oppe at ringe.

Hvis de ikke kunne få det til at virke, blev de nødt til at sætte alm. blinklys på - evt. andre eftermonterede blinklys, da jeg satte mig stærkt imod de originale.

Hvis de gør dette, hvad skal jeg så sætte på? Vil jo gerne beholde de klare baglygter - generelt kun klart glas!!! er det muligt? Nogen der har billeder af nogle blinklys med hvidt glas, hvor jeg kan forstille mig de samme på min. Også gerne noget med en baglygte i klar, hvis nogen har noget med det...

Så må de jo sætte det på den.... Det skal sgu se ordentligt ud....

Det eneste positive ved samtalen var at de pludselig kunne finde original potte med mere, som jeg kunne få med. (Men først efter jeg fortalte dem, at jeg vidste at den tidligere ejer havde afleveret det med)..... Så ikke helt positiv alligevel...

Mads

Må man spørge hvad det er for et værksted/forhandler som ikke kan finde ud af at monterer baglygte og blinklys???  :shock:

Gertsen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 517
Re: Hvad har jeg af rettigheder?
« Svar #11 Dato: Maj 14, 2007, 07:05:30 pm »
NU er jeg ved at være lidt sur.

Afleverede jo min MC onsdag aften, for at de skulle lave overstående torsdag.
Ringede jo til dem fredag og bla bla. (Se igen ovenstående)

Har så ringet til dem igen i dag, og nu har de ikke tid til at se på den før, tidligst fredag eftermiddag, for derefter at skulle finde en tid til at lave den.

Værkføren sagde også at baglygten skulle opføre sig sådan... Kan det passe?

De ville så prøve at få det til at virke, men de havde desværre kun 2 forskellige modstande, så det var ikke sikkert at de kunne få det til at virke...  :twisted: Så nu er jeg lidt oppe at ringe.

Hvis de ikke kunne få det til at virke, blev de nødt til at sætte alm. blinklys på - evt. andre eftermonterede blinklys, da jeg satte mig stærkt imod de originale.

Hvis de gør dette, hvad skal jeg så sætte på? Vil jo gerne beholde de klare baglygter - generelt kun klart glas!!! er det muligt? Nogen der har billeder af nogle blinklys med hvidt glas, hvor jeg kan forstille mig de samme på min. Også gerne noget med en baglygte i klar, hvis nogen har noget med det...

Så må de jo sætte det på den.... Det skal sgu se ordentligt ud....

Det eneste positive ved samtalen var at de pludselig kunne finde original potte med mere, som jeg kunne få med. (Men først efter jeg fortalte dem, at jeg vidste at den tidligere ejer havde afleveret det med)..... Så ikke helt positiv alligevel...

Mads

Må man spørge hvad det er for et værksted/forhandler som ikke kan finde ud af at monterer baglygte og blinklys???  :shock:

Ja - KS-motor i Vejle...   www.ks-motor.dk <==
SV 650 S - SOLGT - MCG: HER for at gå til MotorCykelGalleriet

BrianS

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 301
  • Honda VF700C Super Magna
    • SVrider galleri
Re: Hvad har jeg af rettigheder?
« Svar #12 Dato: Maj 14, 2007, 08:36:39 pm »
Bliv ved med at kræve at de får den til at virke. Hvis ikke de kan må de betale rep på et "rigtigt" værksted.
De bliver nok pisse sure når du siger det, så prøv lige med venlighed først.  :)

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Hvad har jeg af rettigheder?
« Svar #13 Dato: Maj 14, 2007, 10:22:37 pm »
Ja - KS-motor i Vejle...   www.ks-motor.dk <==
Det er heller ikke altid, de gør sig lige godt bemærket. Jeg kender flere, som har været en smule utilfredse med dem.
Men skidt nu med det.
Sig til dem, at du vil have et gratis Rizoma blinkrelæ (mindre kan ikke gøre det) for dit besvær, og så be' dem om at samle cyklen så du kan få den hentet. Du er vist ret meget bedre tjent ved at lave skidtet selv. Der er ganske sikkert folk nok her på forum, som hellere end gerne vil tegne og fortælle, så du får dine blink til at fungere som de skal. Ellers kender jeg måske en gut eller to i omegnen af Vejle (det er mit gamle hood), som burde kunne give dig en hånd. :wink:
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Damage

  • Gæst
Re: Hvad har jeg af rettigheder?
« Svar #14 Dato: Maj 14, 2007, 10:26:05 pm »
KS-Motor...okay

Det er da tankevækkende at DK største Yamaha forhandlere ikke kan finde ud af at skifte/reparere en baglygt og blinklys med diode-typen.  :shock:
Så er det ikke der man skal ha´monteret alarm eller power commander, for så går det da HELT galt. Det er dårligt...  :thumbsdown:

Du skal selvfølgelig blive ved med at holde på din ret...de blinklys skal virke rigtigt, og der er MANGE som har skiftet deres blinklys
ud til diode-typen hvor det virker fint.

Du kan evt. foreslå KS-Motor at kører din mc på et værksted hvor de kan lave de blinklys og sende regningen til KS-Motor!  :wink:
« Senest Redigeret: Maj 14, 2007, 10:28:22 pm af René T »