Forfatter Emne: hvorfor virker min kobling ikk?  (Læst 8704 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

søren t

• Søndagskører
  • **
hvorfor virker min kobling ikk?
« Dato: Maj 06, 2007, 10:48:04 pm »
Hvorfor virker min kobling ikk? Jeg ved godt hvordan den fuungere, og når jeg skruer dækslet af til ind til koblingspladerne, kan man se at de blir skubbet fra hinanden når man tager koblingen, alligevel kobler den ikke ordenligt ud!!?? kan der mangle en afstandsskive eller noget?
Cyklen kan sagtens trille i frigear, men hvis den blir sat i gear og man tager koblingen, så er den næsten ikk til skubbe, altså som om den kobler "lidt" ud..
Sneglen har jeg ås prøvet at stille på, forstår ikke hvad  det er der går galt..
"skrig"gul sv650'er med laser high mount potte, hyperpro fjedre i forgaffel

Luske

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: hvorfor virker min kobling ikk?
« Svar #1 Dato: Maj 06, 2007, 11:51:29 pm »
det er normalt at koblingen altid "hænger" lidt på de fleste MC'ere...   så den kan være sværere at skubbe når den står i gear (ligesom den altid trækker en lille bitte smule når motoren kører og man har koblet ud)

Men hvis det er noget der er kommet med tiden, og du syntes den har fungeret fint før, så kan det være det bare er et spørgsmål om at du måske skal justere koblingskablet, for at kompensere for almindeligt slid.

« Senest Redigeret: Maj 06, 2007, 11:53:15 pm af Luske »

søren t

• Søndagskører
  • **
« Svar #2 Dato: Maj 07, 2007, 04:33:38 pm »
det er normalt at koblingen altid "hænger" lidt på de fleste MC'ere...   så den kan være sværere at skubbe når den står i gear (ligesom den altid trækker en lille bitte smule når motoren kører og man har koblet ud)

Men hvis det er noget der er kommet med tiden, og du syntes den har fungeret fint før, så kan det være det bare er et spørgsmål om at du måske skal justere koblingskablet, for at kompensere for almindeligt slid.

nej det er ikke det. pladerne blir trykket fra hinanden og jeg har prøvet at justere mig ud af det, men det er som om der stadig er forbindelse når pladerne er fra hinanden.. kan der mangle en afstandsskive eller noget?

Luske

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
« Svar #3 Dato: Maj 07, 2007, 04:50:14 pm »

nej det er ikke det. pladerne blir trykket fra hinanden og jeg har prøvet at justere mig ud af det, men det er som om der stadig er forbindelse når pladerne er fra hinanden.. kan der mangle en afstandsskive eller noget?

har du lige fået cyklen ??? (evt din første mc???) eller har du haft den i lang tid og undrer dig først over problemet nu ??

(bare lige for at "pin pointe" lidt, så andre kan komme med gode svar/optioner)

(husk - det er normalt at koblingen altid "hænger" lidt og har let berøring med friktionspladerne i koblingen på de fleste MC'ere...   så den kan være sværere at skubbe når den står i gear og man har "taget" koblingen - det er ganske normalt.. )
« Senest Redigeret: Maj 07, 2007, 04:54:13 pm af Luske »

søren t

• Søndagskører
  • **
« Svar #4 Dato: Maj 07, 2007, 07:40:49 pm »

har du lige fået cyklen ??? (evt din første mc???) eller har du haft den i lang tid og undrer dig først over problemet nu ??

(husk - det er normalt at koblingen altid "hænger" lidt og har let berøring med friktionspladerne i koblingen på de fleste MC'ere...   så den kan være sværere at skubbe når den står i gear og man har "taget" koblingen - det er ganske normalt.. )
Det er min anden mc, og jeg har lgie skiftet motor på den, det er kun på den "nye" motor at koblingen hænger, den er nærmest umulig at skubbe når den er i gear og kan ikk sættes i gear med motoren kørene da den bare går ud så..

Mads

• Sandt SVin
    • AMRacing.dk
« Svar #5 Dato: Maj 07, 2007, 07:59:30 pm »

Det er min anden mc, og jeg har lgie skiftet motor på den, det er kun på den "nye" motor at koblingen hænger, den er nærmest umulig at skubbe når den er i gear og kan ikk sættes i gear med motoren kørene da den bare går ud så..
Har den nye motor stået stillet gennem længere tid?

Hygge
Til gaden: SV 650 N fra 1999 - se mere her

Til banen: ZX6R - se mere her

Damage

• Gæst
« Svar #6 Dato: Maj 07, 2007, 10:15:55 pm »
Da jeg købte min SV1000SK6 fra ny skulle koblingen også lige arbejde lidt for at løsne sig...første gang jeg satte mig
op på SVinet og satte den i gear så kørte den altså med koblingen trukket!  :shock:
Jeg kørte en lille tur på den hvor jeg skiftede op og ned i gear..herefter ingen problemer.  :)

steen

• Roadracer
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
« Svar #7 Dato: Maj 08, 2007, 08:16:37 am »
Jeg har haft samme problem med min SV1000 men det er løst ved at skifte til Silkolene Pro4 olie. Brugte tidligere Motul 5100 men med den olie ville koblingen ikke slippe ordentlig og jeg gider ikke knokle med gearskift og holde bremsen ved lyskryds....
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359

Damage

• Gæst
« Svar #8 Dato: Maj 08, 2007, 11:40:07 am »
Jeg har haft samme problem med min SV1000 men det er løst ved at skifte til Silkolene Pro4 olie. Brugte tidligere Motul 5100 men med den olie ville koblingen ikke slippe ordentlig og jeg gider ikke knokle med gearskift og holde bremsen ved lyskryds....

Det er underligt...jeg kører med Motul 5100 og den kører rigtigt godt!  :undecided:

Jeg er blevet frarådet at bruge ful syntetisk olie på SV´eren bla. fordi koblingen så vil "fedte" og ikke tage
ordentlig fat. Jeg mener faktisk at Silkolene Pro4 olie er en ful syntetisk olie, eller er jeg forkert på den?
« Senest Redigeret: Maj 08, 2007, 11:54:05 am af René T »

Anders

• Roadracer
    • http://www.nif-trading.dk
« Svar #9 Dato: Maj 08, 2007, 11:50:34 am »
Har oplevet det et par gange selv på nyere maskiner.

Prøv at skifte olie og så ellers "volde" koblingen (forsigtigt forståes....) et par  gange mens du kører en god lang tur (kobl til og fra som en gammel dame et par gange!) - se om ikke det løser problemet.
YAMAHA FZS 600 Fazer

sircajun

• Sandt SVin
  • >>> Z-Bull <<<
« Svar #10 Dato: Maj 08, 2007, 12:26:26 pm »
Citér
Motul 5100

Mener også denne er fuldsyntetisk.

SørenG
I don't care if your world is ending today
Because I wasn't invited to it anyway
You said I tasted famous, so I drew you a heart
But now I'm not an artist I'm a fucking work of art!

Damage

• Gæst
« Svar #11 Dato: Maj 08, 2007, 12:39:54 pm »
Citér
Motul 5100

Mener også denne er fuldsyntetisk.

SørenG

Den er syntetisk (semi syntetisk) ikke fuldsyntetisk, og den er specielt udviklet til koblinger som kører i olie.
« Senest Redigeret: Maj 08, 2007, 02:31:04 pm af René T »

teamupsidedown

• Roadracer
  • Vil du i vrimlen frem - Hold kablet stramt
    • SorteDaek.dk
« Svar #12 Dato: Maj 08, 2007, 02:20:04 pm »
Jeg bruger ELF MOTO 4 XT på vores maskiner, det er en fuldsyntetisk 10W-50 som er god til kobling i oliebad.

Data sheet:
http://www.lubadmin.com/upload/produit/FichePDF/lang_4/174.pdf
Gixxxer til gaden
VTR til banen
SV650 Til Konen
Futtog på ryggen
SorteDaek.dk - gummi til madkassen

steen

• Roadracer
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
« Svar #13 Dato: Maj 08, 2007, 02:30:19 pm »

Det er underligt...jeg kører med Motul 5100 og den kører rigtigt godt!  :undecided:

Jeg er blevet frarådet at bruge ful syntetisk olie på SV´eren bla. fordi koblingen så vil "fedte" og ikke tage
ordentlig fat. Jeg mener faktisk at Silkolene Pro4 olie er en ful syntetisk olie, eller er jeg forkert på den?

Det er korrekt at Pro4 er fuldsyntetisk. Da jeg brugte Motul 5100 var det som om koblingen klæbede og det er mildt sagt pisse træls. Det gør den ikke mere og der er stadig masser af bid i koblingen. 
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359

Grand Danois

• Sandt SVin
« Svar #14 Dato: Maj 08, 2007, 06:45:38 pm »

Det er korrekt at Pro4 er fuldsyntetisk. Da jeg brugte Motul 5100 var det som om koblingen klæbede og det er mildt sagt pisse træls. Det gør den ikke mere og der er stadig masser af bid i koblingen. 

Er det ikke viskositeten på olien der "bestemmer" om koblingen klæber eller ej, snarer end om olien er fuldsyntetisk ??

Mvh
GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir