Forfatter Emne: HJÆLP!!!! (Lyset/stømmen er gået i halvdelen af hjemmet)  (Læst 5288 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

SVea

  • Autonom
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3089
  • Kronisk ironisk!!
    • SVea er sær
HJÆLP!!!! (Lyset/stømmen er gået i halvdelen af hjemmet)
« Dato: April 27, 2007, 06:17:47 pm »
Som overskriften siger, så er lyset og strømmen gået i halvdelen af mit hjem. "Heldigvis drejer det sig "kun" om min søns værelse og en stikkontakt, der sidder på dørkarmen lige inden man går ind på hans værelse. Jeg har skiftet alle sikringer i den boks på billedet nedenunder.

Det hele startede da jeg skulle støvsuge og havde sat den i kontakten inde på Davids værelse. Efter at have støvsuget i kort tid, kunne jeg godt høre at støvsugeren begyndte at svinge i styrke, for så til sidst at gå ud sammen med alt lyset, fjernsynet og min computer, der sidder i stikket ind til hans værelse. Så lige pt. har vi ommøbleret stik til andre kontakter og har derfor et sandt ledninge inferno i hele min lille lejlighed.

Men er der nogle af jer, der har nogle bud på hvad det kan være og ikke mindst hvad vi kan gøre??? Hvad er den ting i midten af relæet??? Den mellem sikringsboksene med den blå skrift omkring???

SVea - "I'm afraid you've mistaken me for someone who actually gives a shit"

Hippie Hansen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1250
  • SV 650 S K6
Re: HJÆLP!!!! (Lyset/stømmen er gået i halvdelen af hjemmet)
« Svar #1 Dato: April 27, 2007, 06:28:17 pm »
Den knap der er på relæet er en testknap (noget de skriver på relæet man bør gøre en gang i mellem for at være sikker på det virker).

Tror måske jeg selv ville starte fra en ende af og sidde en ting til af gangen, og den ting der slukker lyset er nok den defekte genstand.
Det kan dog også være hvis du har haft meget til at køre på samme tid, så sikringen er overbelastet.

Var sikringen meget varm da du tog den ud?
« Senest Redigeret: April 27, 2007, 06:32:41 pm af Hippie Hansen »
Fra juicens hovedstad - Rynkeby
SV650 Sk6 trackday-raket, til jeg får råd til en nummerplade.

Kondi

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 887
Re: HJÆLP!!!! (Lyset/stømmen er gået i halvdelen af hjemmet)
« Svar #2 Dato: April 27, 2007, 06:53:05 pm »
Lyder suspekt... du har kun én lysgruppe, derfor kan det ikke være lokalt, men nærmere en kortslutning/overbelastning. I din netgruppe er der typisk en 10 ampere sikring der giver dig 2300 watt at tygge på. En støvsuger tager max 1200, men har du haft fest i mange andre ting på samme tid, er det naturligt sikringen giver sig. Komfur tæller selvfølgelig ikke med...


Sv1000sK6, grå, fuldkåbe, K&N, PC3, Akrapovic

Tidligere kørt:
Triumph Daytona 675, 2007 i den hurtige farve; rød! :angel:
Sv650s K6, PowerCommander III USB, PiperCross filter, Fuldt MIVV-system, Miniblink, Puig-hugger, Org. bundkåbe, Fender Eliminator

SVea

  • Autonom
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3089
  • Kronisk ironisk!!
    • SVea er sær
Re: HJÆLP!!!! (Lyset/stømmen er gået i halvdelen af hjemmet)
« Svar #3 Dato: April 27, 2007, 07:01:35 pm »
Jeg havde computer og TV tændt samtidig med støvsuger. Det er en kontakt jeg vist aldrig rigtig har brugt, så jeg tror den er syg og at det er noget i kontakten/væggen og altså ikke sikringerne  :( Men Freddy var sød at ringe og tegne og fortælle og vejlede om at jeg skulle ringe til ejendomsgutten inden hele hytten futter af  :? :?
SVea - "I'm afraid you've mistaken me for someone who actually gives a shit"

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: HJÆLP!!!! (Lyset/stømmen er gået i halvdelen af hjemmet)
« Svar #4 Dato: April 27, 2007, 07:11:51 pm »
SVea følg stikkontakterne rundt fra din gruppetavle (billedet) og se hvornår du går fra en stikkontakt der virker og til en som ikke virker. (Tænk på at det er vandrør som går til vandhaner og som normalt bliver sat i den nemmeste rækkefølge med hensyn til hvilken vej "rørerne" er ført i vægene)
Når du går fra en der virker til en der ikke virker burde det være i en af de stikkontakter der er en løs forbindelse. (Det kan altså også være et sted ved afbryderen til en lampe eller oppe i et lampested i loftet fejlen er, men prøv først ved stikkontakterne.)

Hvis i selv begynder at rode med det, så sørg for at slukke på HFI-relæet (den uden sikring i) for den slukker for alt strømmen, og så kan i ikke komme til skade.  :wink:
« Senest Redigeret: April 27, 2007, 07:13:55 pm af Jannik »
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Claus m

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 510
Re: HJÆLP!!!! (Lyset/stømmen er gået i halvdelen af hjemmet)
« Svar #5 Dato: April 27, 2007, 10:22:20 pm »

Hvis i selv begynder at rode med det, så sørg for at slukke på HFI-relæet (den uden sikring i) for den slukker for alt strømmen, og så kan i ikke komme til skade.  :wink:

Lad nu være med at rode med el, hvis ikke man har en lille smule forstand på hvad det er man laver.
Sv650s Old school.
Næstformand Mc Farmers.
Midtjyde

Sole

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 37
Re: HJÆLP!!!! (Lyset/stømmen er gået i halvdelen af hjemmet)
« Svar #6 Dato: Maj 03, 2007, 11:03:37 pm »
stakkel, du må da ha en der kan fikse det for dig ;)

SV-spirit

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 220
  • www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.as
Re: HJÆLP!!!! (Lyset/stømmen er gået i halvdelen af hjemmet)
« Svar #7 Dato: Maj 04, 2007, 09:44:04 am »
For mig lyder det som en overbelastning af stikkontakten, da du har haft gang i både pc, tv og støvsuger på en gang, hvilket måske overstiger det som stikkontakten/ledningerne bag ved stikkontakten kan klare.
Jeg vil foreslå at du afbryder alt dit el ved HFI relæet og skruer kontakten løs og ser om ledningerne/forbindelserne er ok er ok. Men er du i tvivl, så lad være. Evt. kontakt udlejer af boligen.
SV1000S 2007, GSXR-USD, GSXR bagdæmper, Pipercross luftfilter,G&G Carbon cans,gelsæde,nr.pl.holder,klar baglygte m.blinx,Spejle m. indb. blinx,Puig mørk d.b.,stålarm. br.sl.,Elox aludæksler bremsev.beh., Spec. sædeskal, PC USB lll, Carbon forskærm+hugger

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: HJÆLP!!!! (Lyset/stømmen er gået i halvdelen af hjemmet)
« Svar #8 Dato: Maj 04, 2007, 10:23:02 am »
Så vidt jeg ved, havde SVea en elektriker på sagen allerede i mandags. Så problemet er nok klaret. :wink:
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...