Forfatter Emne: Reglerne omkring bagskærmen !!  (Læst 14295 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bongers

• Gæst
Reglerne omkring bagskærmen !!
« Dato: April 21, 2005, 09:49:20 am »
Har lige haft en diskussion med en kollega, der mener min Sv snart bliver stoppet af PO, og enten får jeg en bøde eller også skal den blive holden de til den er i lovlig stand  :twisted:  :twisted:

Kærnen er, at jeg har fjernet den originale bagskærm, og ”kun” har nummerpladen som bagskærm !

Er dette lovligt  :shock:  :shock:  ????

Selv tror jeg der skal en hugger på – fordi baghjulet ikke må være så frit  :x  :x
Han mener, grundet vand opsprøjtet, at der skal en skærm på  :(  :(

Er der nogen der ved noget om det !!

Smølfen

• Administrator
  • Sandt SVin
Re: Reglerne omkring bagskærmen !!
« Svar #1 Dato: April 21, 2005, 10:00:42 am »
Citat fra: Bongers
Kærnen er, at jeg har fjernet den originale bagskærm, og ”kun” har nummerpladen som bagskærm !

Er dette lovligt  :shock:  :shock:  ????

Jep, det blev lovligt i december 2003, her bortfaldt kravene til afskærmning af hjul på to-hjulet motorcykel.

Noget godt gør http://www.dmc-org.dk for motorcyklisterne ;)
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
« Svar #2 Dato: April 21, 2005, 10:32:17 am »
Citat fra: n00bsmurf

Jep, det blev lovligt i december 2003, her bortfaldt kravene til afskærmning af hjul på to-hjulet motorcykel.

Ja kravene til hvordan bagskærmen skal se ud!!!

Der skal stadigt være en desideret bagskærm dvs. en hugger af en art.
Kravene siger bare at der skal være en afskærmning for hvert hjul men ikke den regl med at der max måtte være en hvis afstand fra asfalten til bunden af skærmen.

Men har du bare fjernet bagskærmen uden at sætte en hugger på, så er den ulovlig!!! :(
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Smølfen

• Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #3 Dato: April 21, 2005, 10:59:29 am »
Citat fra: Jannik
Men har du bare fjernet bagskærmen uden at sætte en hugger på, så er den ulovlig!!! :(

Ikke sådan som jeg har opfattet det. Hvis vi lige tager de regler der er tilbage for MC:

Citat fra: Færdselsstyrelsen
Afskærmning af hjul
(1) Registreringspligtigt køretøj med en konstruktiv bestemt maksimalhastighed på mere end 40 km/h skal være forsynet med skærme over samtlige hjul.

...

(4) Den foreskrevne afskærmning skal være tilvejebragt gennem køretøjets karrosseri eller opbygning eller ved anbringelse af særlige skærme over hjulene.

(5) Afskærmning:
a) Skal være solidt fastgjort til køretøjets karrosseri eller bærende dele og skal være således udformet, at skarpe kanter eller udragende dele og lignende ikke medfører unødig fare for andre trafikanter.
b) Skal fremtræde som en helhed, uanset om afskærmningen eventuelt er sammensat af flere elementer.
c) Kan være aftagelig, enten samlet eller i dele.

Af punkt 4 fremgår det altså at karrosseriet/undertray er rigeligt. En særlig hugger er ikke nødvendig. Der skal bare være "noget" over hjulene. Temmelig svage krav alt i alt.

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
« Svar #4 Dato: April 21, 2005, 11:03:00 am »
Hmmm... okay Den betjent som stoppede Tim og undertegnede efter SPH sagde at min var lovlig pga huggeren, men om han tager fejl ved jeg så ikke... :?
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Nikolaj

• Sandt SVin
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
.
« Svar #5 Dato: April 21, 2005, 11:03:10 am »
Jeg tror Jannik har ret.

Problemet med det er at det begynder at blive et fortolknings-spørgsmål.

Jeg blev selv stoppet af politiet for 1 år siden (Med nedslidt bagdæk, ingen nummerpladelys, ingen refleks bagpå, akrapovic race potte og meget mere).

Han gav mig en bøde på 500 kroner for ikke at have en bagskærm, selvom jeg fortalte ham at denne lov var lavet om. "Det har vi ikke fået noget at vide om" var hans undskyldning. Jeg havde faktisk en hugger på, men ville ikke begynde at diskuttere med ham, i fald han nu skulle begynde at se resten af cyklen efter. Det er jo netop det der er problemet - har man lyst til at pisse en politimand af ?

Jeg ringede til politiet dagen efter og fik fat i en eller anden chef, som sagde at jeg vist nok havde ret i det med bagskærmen - og et par uger senere modtog jeg et brev om at politiet var blevet klar over at reglerne var ændret mht. bagskærmen på MC. "Der skal være en skærm over begge hjul" er stort set hvad der står. Fortolkningen af hvad en skærm er - kan jo så blive en diskussion mellem dig og politiet - men huggeren ER en skærm ... bagenden og sædet og nummerpladen tror jeg ikke (af politiet og synshallen) vil blive fortolket som en skærm.

Nå .. sikke jeg snakker .. håber i fattede lidt af det :)
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Olfert

• Sandt SVin
« Svar #6 Dato: April 21, 2005, 11:03:55 am »
Jeg opfatter det på samme måpde som smurf, der er afskærmning over hjulet. Der er bare lidt højt til loftet :D  :D  :D

Olfert
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Bongers

• Gæst
« Svar #7 Dato: April 21, 2005, 11:20:19 am »
Jeg ved selv, ikke helt hvordan jeg opfatter det...... men hvis ikke nummerpladen var der - så var der intet  :?  :?  tror ikke at sædet går som skærm.... selv om der er "højt til loftet" !!

Kunne jo godt flytte nummer pladen ud til siden   :?  :?  men så kan man jo se hele baghjulet...

Men ret trafiksikkerhed - så tror jeg der skal en hugger på... og endelig kan jeg godt forstå, hvis loven gerne vil havde at der er skærm(hugger) på  :?  :?  

Men må lige tygge lidt på den....

Andre der er blevet stoppet på grund af det ??

Nikolaj

• Sandt SVin
.
« Svar #8 Dato: April 21, 2005, 11:22:12 am »
Nej .. det er i virkeligheden ret imponerende at der sidder nogen, kun med det ansvar at skrive love. Og det lykkedes dem at skrive det i et sprog som ingen kan forstå - hverken dem der skal følge dem eller dem der skal håndhæve dem .. flooooot  :lol:

- Jeg er for eksempel stadig i tvivl om jeg gerne må køre 300 km/t nogle steder ? - for jeg har jo betalt afgift at busaen.

Olfert

• Sandt SVin
« Svar #9 Dato: April 21, 2005, 11:28:26 am »
:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:
Ja tænk at lave en lov der kan tolkes på flere måder...  :shock:  :?:

Olfert
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Bongers

• Gæst
« Svar #10 Dato: April 21, 2005, 11:41:44 am »
Ikke for at ødelægge min egen tråd totalt  :cry:  :cry:  men Nikolaj - kan du på nogen måde mærke forskel på 650 og Busaen  :D  :D

Capone

• Sandt SVin
« Svar #11 Dato: April 21, 2005, 11:51:23 am »
Ikke for at ødelægge min egen tråd totalt  :cry:  :cry:  men Nikolaj - kan du på nogen måde mærke forskel på 650 og Busaen  :D  :D

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Han æder ihvertfald mig når jer rammer 80 kmt

Her plejede at stå hvilken SV650S jeg havde fornøjelsen af fra 2004 til 2007.

nyg

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
« Svar #12 Dato: April 21, 2005, 11:58:47 am »
Jeg fik dette svar sidste år:

Der er for nylig kommet nye regler for afskæmning  for MC

http://www.fstyr.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/PDF-filer/1828.pdf

Med venlig hilsen

Teknisk hotline / jm
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Nikolaj

• Sandt SVin
.
« Svar #13 Dato: April 21, 2005, 11:59:02 am »

På alle måder :)

Det er vist 2 forskellige ting - og har man først prøvet så synes jeg det er svært at komme tilbage på sin SV ..

Som Capone skriver - der hvor SV'eren løber ud i stort set alle gear, er hayabusaen kun lige begyndt at tage fat - ved omkring 5000 omdrejninger til 11000 (hvor man begynder at rejse baglæns i tiden) rykker den vildere end du kan få SV'en til. Men man betaler jo også for det - den koster det dobbelte  :oops:

Smølfen

• Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #14 Dato: April 21, 2005, 12:09:42 pm »
Citat fra: nyg
Jeg fik dette svar sidste år:

Heh, det er jo lige så vagt (og er en afskrivning af detailforskrifterne), men gentager dog også at der ikke er specifikke krav til afskærmningen. Der skal bare være en form for afskærmning, og at det gerne må være indbygget i karrosseriet. Huggeren har jo i øvrigt mindre effekt end nummerplade+undertray.

Det er muligt at undertrayet sidder højt oppe, men check lige forskærmen på en VStrom, BMW Scarver eller enhver supermotard og offroader. :)