Freddy....Hvordan har du ødelagt 5 Micron potter...hvad er der sket med dem ?
Jeg har selv en Yoshimura potte på min SV650SK6...Virker som rigtigt godt kram, men den måtte nok gerne have haft en dybere lyd efter min mening...Måske er det bare fordi det kun er en 650
Det er en længere historie, men her kommer den...
Jeg købte et Micron Hi-Level fuldt system til cyklen, da den var ca. 1½ måned gammel. Det var med en carbon-potte.
På dette billede kan man se, at der sidder en gummibeskyttelse mellem potten og det stålbånd, der holder denne. Man kan også tydeligt se, at gummiet er flået i stumper og stykker. Nøjagtigt det samme skete på min første potte, og det endda efter blot en måned. På daværende tidspunkt havde Micron ikke "forfinet" designet på det pågældende stålbånd, derfor kunne det ikke spændes stramt nok sammen, hvilket var grunden til at gummiet gik i stykker. Og uden det beskyttende gummi kunne stålbåndet stille og roligt gnave sig igennem carbonskallen på potten. Jeg fik selvfølgelig byttet potten på garantien, og valgte så en titaniumpotte. Den klarede sig også fint nok (på det tidspunkt havde Micron åbenbart lært af erfaringer, og havde forbedret stålbåndet), indtil potten simpelthen gik op i svejsesømmen, hele vejen fra den forreste endekappe og op midtpå hvor stålbåndet sidder. Derfra var titaniumkappen så revnet langs med stålbåndet helt om til den anden side. Igen blev den byttet på garantien, også denne gang til en titanium, blot den farvede variant. Den klarede sig så helt til sommeren 2005, hvor den lige pludselig døde på en banedag i Tyskland. Jeg kørte dengang med et modificeret potteophæng, som sad lidt længere fremme end det oprindelige Micron-ophæng. Dette har sikkert haft en del af skylden, samtidig med at den forreste af siliconegummiringene (som sidder mellem pottekappen og endestykkerne) var gået sig en tur, sikkert på grund af vibrationer. I hvert fald var resultatet, at titaniumkappen var gledet fremad, og simpelthen havde udvidet sig så kappen i den ene ende lignede en trompet. Denne gang var der ingen hjælp at hente fra garantien, så jeg måtte selv til lommerne. Jeg kunne dog nøjes med at købe en ny yderkappe, hvilket jeg så selvfølgelig gjorde. Og det er så den, der nu er endt sine dage, som det kan ses på billedet. Igen fordi der er et eller andet galt med det der skide stålbånd, tydeligvis.
Dette giver i øvrigt "kun" fire ødelagte potter. Ved ikke lige, hvor den femte er kommet fra. Men jeg synes nu stadig, det er en temmelig dårlig statistik.