Forfatter Emne: Kobling - hvor længe holder den....  (Læst 5209 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pling

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 260
  • SV 650S - 1999
Kobling - hvor længe holder den....
« Dato: April 03, 2007, 07:59:06 am »
Min SV650S har nu efterhånden kørt 43.000 km. Jeg ville lige høre, om der er nogen, som har erfaring med, hvor længe man kan forvente at koblingen holder.

Jeg skal til sommer til sydfrankrig for at køre sving, og vil ikke tage afsted med en kobling, som muligvis kommer til at fedte dernede. Umiddelbart er der ikke noget der tyder på, at koblingen er slidt, men jeg tror faktisk ikke den er skiftet overhovedet.

Det er måske et dumt spørgsmål :oops:, men er der nogen der har erfaringer. Hvad koster en ny kobling til SVinet iøvrigt - det er en oldschool ('99).

På forhånd tak for hjælpen
Rød SV 650 S - fuld Akrapovic titanium - jetkit - hævet tank - huller i luftfilter...... (er nu konens maskine)

Rød Aprilia RSV Mille 2003 (Min "nye" maskine)

Sort GSX-R250 toprestaureret 1992 (Sønnens maskine)

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: Kobling - hvor længe holder den....
« Svar #1 Dato: April 03, 2007, 08:22:38 am »
B2?? (manden har kørt jorden rundt 3 gange, mon ikke han har nogle input)
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: Kobling - hvor længe holder den....
« Svar #2 Dato: April 03, 2007, 08:27:34 am »
B2?? (manden har kørt jorden rundt 3 gange, mon ikke han har nogle input)
Jo da  :D

Mit SVin har nu rundet 117.000Km på samme kobling, og den har ikke givet op endnu.
Så jeg tror ikke du har noget at være nervøs for endnu  :D
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

pling

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 260
  • SV 650S - 1999
Re: Kobling - hvor længe holder den....
« Svar #3 Dato: April 03, 2007, 08:54:03 am »
Det lyder som om, at du har ret, B2. Har du nogen idé om, hvad en ny kobling koster, og om det er svært at skifte selv?
Rød SV 650 S - fuld Akrapovic titanium - jetkit - hævet tank - huller i luftfilter...... (er nu konens maskine)

Rød Aprilia RSV Mille 2003 (Min "nye" maskine)

Sort GSX-R250 toprestaureret 1992 (Sønnens maskine)

B2

  • Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3400
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
Re: Kobling - hvor længe holder den....
« Svar #4 Dato: April 03, 2007, 09:00:41 am »
Det lyder som om, at du har ret, B2. Har du nogen idé om, hvad en ny kobling koster, og om det er svært at skifte selv?
Nej ikke endnu  :wink:
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Kobling - hvor længe holder den....
« Svar #5 Dato: April 03, 2007, 10:04:57 am »
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Kobling - hvor længe holder den....
« Svar #6 Dato: April 04, 2007, 11:34:06 pm »
Jeg har skiftet kobling to gange på min, én gang på hver motor. Eller... Jeg skiftede på den gamle motor for snart to år siden, fordi den var begyndt at fedte. På daværende tidspunkt havde SVinet vel kørt omkring 22.000 km. Sidste sommer skiftede jeg motor, og efter lidt brænderi til SVinefesten fik koblingen det en lille smule skidt. Heldigvis sad der jo næsten nye koblingsplader i den motor, jeg lige havde pillet af et par måneder forinden, så dem flyttede jeg bare over.

Det er i øvrigt legende let at gå til. Det kan klares på en halv times tid. Og SVinet er så viseligt indrettet, at hvis den står på støttefoden, hælder den lige nøjagtigt så meget, at der ikke løber olie ud, når man piller koblingsdækslet af.

Koblingspladerne købte jeg vist nok hos CVP i Horsens, og hvis jeg ikke husker meget forkert, er det Lucas. Jeg kan ikke huske prisen, men mener at det var lidt mere end de 500,- som Rune nævner. Måske 6-700,-
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

ajbuchardt

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 32
Re: Kobling - hvor længe holder den....
« Svar #7 Dato: April 06, 2007, 08:29:39 pm »
Se nu er min kobling også begyndt at fedte på min `99 svs (ca 28000 km) og det ser ikke ud som om at kablet er justeret forkert. Når man skifter kobling på en motorcykel skifter man så kun de "løse" koblingsplader el. er lisgesom på en bil, hvor man køber en "komplet" kobling med fjedre og alt muligt. Jeg har kun prøvet at skifte kobling et par gange på min VW Rocco 2 og det tog en krig (læs: hel dag med en professionel assistance ind imellem) gearkasse, trækakseler etc. skulle af så lyder da rart med en halv time :-).

Mvh

Julius









Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Kobling - hvor længe holder den....
« Svar #8 Dato: April 07, 2007, 06:53:00 am »
...skifter man så kun de "løse" koblingsplader
Jep.
Man kan også eliminere koblings-fedteri ved at montere strammere fjedre. Man skal blot holde sig for øje, at koblingen naturligvis også bliver hårdere at trække. Har nan et kilo-SVin, behøver man nok ikke bekymre sig, idet den jo har hydraulisk kobling.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...