Forfatter Emne: Nye potter på en SV'er uden PC, Filter og Indrulning?  (Læst 4846 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Nye potter på en SV'er uden PC, Filter og Indrulning?
« Dato: April 01, 2007, 08:01:11 pm »
Hej Alle,

Hvis det ny kniber med kontanterne og man gerne vil have den fede lyd...

Er der nogen som ved om det kan skade motoren at montere potter på en SV'er uden samtidigt at få den rullet ind, mappet med en PowerCommander og evt. eftermonteret nyt lyftfilter?

Jeg læste i en anden tråd at et nyt luftfilter kan gøre blandingen for tynd med det resultat at stemplet kan sætte sig?!?

Se: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=5513.msg58575#msg58575

/Jakob
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

slowhand30

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 174
Re: Nye potter på en SV'er uden PC, Filter og Indrulning?
« Svar #1 Dato: April 01, 2007, 08:49:30 pm »
Du behøver ikke en powercommander for at få nye potter på (det har jeg ikke), men den skal skrues op i bezinmængden, vist nok omkring 5%, især da de vist står lidt rigeligt lave fra nye pga. euro normer der skal overholdes.
Og det er rigtigt at i worst case kan dine stempler sætte sig, da benzinen er med til at kølemotoren, og hvis den får for lidt kan resultatet blive pludselig overophedning.
At montere et nyt luftfilter (fx KN) vil ofte bare forværre problemet da de kendte effektluftfiltre giver en bedre luftgennemstrømning hvilket igen resultere i en lavere benzinblanding.
Hvis din kan mappes går jeg ud fra du har en med indsprøjtning og der tror jeg nok at et værksted rimeligt hurtigt kan opjustere din benzinmængde.

Konklusion: Nye potter (mere åbne) + nyt luftfilter (bedre gennemstrømning) = Dyses ind / skrues op i benzinmængden

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Nye potter på en SV'er uden PC, Filter og Indrulning?
« Svar #2 Dato: April 01, 2007, 08:52:55 pm »
Du behøver ikke en powercommander for at få nye potter på (det har jeg ikke), men den skal skrues op i bezinmængden, vist nok omkring 5%, især da de vist står lidt rigeligt lave fra nye pga. euro normer der skal overholdes.
Og det er rigtigt at i worst case kan dine stempler sætte sig, da benzinen er med til at kølemotoren, og hvis den får for lidt kan resultatet blive pludselig overophedning.
At montere et nyt luftfilter (fx KN) vil ofte bare forværre problemet da de kendte effektluftfiltre giver en bedre luftgennemstrømning hvilket igen resultere i en lavere benzinblanding.
Hvis din kan mappes går jeg ud fra du har en med indsprøjtning og der tror jeg nok at et værksted rimeligt hurtigt kan opjustere din benzinmængde.

Konklusion: Nye potter (mere åbne) + nyt luftfilter (bedre gennemstrømning) = Dyses ind / skrues op i benzinmængden

Tak for kommentarerne! Jeg har ikke en endnu - men går seriøst og overvejer et køb!  :) Min GS500F'er skal dog lige sælges inden da...
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Rasmus S

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 499
Re: Nye potter på en SV'er uden PC, Filter og Indrulning?
« Svar #3 Dato: April 01, 2007, 10:03:42 pm »
Nu har du vist ikke indsprøjtning på din GS500

Men til resten af SV ejerne... Dem med den nye model, som er i tvivl :)

Men på en SV med indsprøjtning, altså den nye model. Der kan ECU'en altså godt selv indstille sig... Så det er altså ikke ensbetydning med, at hvis du får et andet luftfilter på, eller et råbe-rør, at den så skal rulles ind, eller stilles 5 eller 10% op. Men det vil nok være en god ide, at gøre!

Jeg kører lige nu med et pipercross filter. Og min SV har aldrig set en testbænk, eller et rullefelt. Og jeg mærker intet... Aldrig problemer med at den går ud, eller andre sære ting... Selvfølgelig kan jeg jo godt bare være heldig.

Men en ECU bestemmer jo luft og benzin blanding, og den måler jo hele tiden, hvor meget benzin der skal til, og hvor meget luft. Så den regulere selv, efter behov...
Pearl Crystal Red SV650 K5 - Lucas Fender Eliminator - Pipercross luftfilter - MRA tonet racing kåbeglas - Rizoma blink - Yoshimura udstødning - Rear hugger - Orginal underkåbe - http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=17454&ipc=64707

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Nye potter på en SV'er uden PC, Filter og Indrulning?
« Svar #4 Dato: April 01, 2007, 11:40:02 pm »
Nu har du vist ikke indsprøjtning på din GS500

Korrekt - GS500 er så low-tech som det kan blive! Men nu bunder spørgsmålet i at jeg overvejer at købe en brugt SV1000S og umiddelbart ikke har penge til at få lavet den komplette pakke med potter, filter, powercommander og dyno  :wink:

I den forbindelse ville jeg nok prioritere lyd over preformance hvis pengene tvinger mig til at vælge - så længe at det ikke er på bekostning af motorens levetid. En SV1000S har rigeligt med kræfter til mig når jeg kommer fra en GS500. Også uden powercommander og filter!
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Kenneth P

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 280
Re: Nye potter på en SV'er uden PC, Filter og Indrulning?
« Svar #5 Dato: April 09, 2007, 11:42:20 am »
Hey Skurk

Som du kan læse i den tråd du også selv henviser til, behøver det ikke være så dyrt.
Jeg står i samme dilemma som dig, jeg vil gerne have god lyd og selvfølgelig også noget mere power/mere jævnt træk men det skal ikke koste en bondegård.
Jeg fik sat et Laser full system på og der vil jeg tro at forhandleren justerede motoren ind efter dette, det kan nok ikke gøres billigt. Så vil jeg gerne have Pipercross-filter på og PC III men det har jeg læst i en anden tråd at det vil koste omkring 7500 men en tur omkring Mr. Dyno hvis det skal gøres korrekt, det har jeg ikke lige kontanterne til nu. Så fandt jeg ud af at et luftfilter koster ca 1200, det giver lyd og kræfter, og det kan monteres uden yderligere justering. Men vil jeg have den justeret, og det vil jeg nok foretrække for at få det maksimale ud af min cykel/udstyr, så koster en tur hos Mr. Dyno kun 500.
Jeg synes at 1700 for de ting burde man kunne undvære, ellers bør man nok spare sammen lidt længere :blink:
« Senest Redigeret: April 09, 2007, 11:44:47 am af Kenneth P »
SV1000sk6 blå - fuld kåbe - hugger - diode baglygte - Laser Duo-tech High mount Titanium - Blåt MRA racing kåbeglas - 8000K Xenon - +2 tænder bag -1 tand for - PazzoRacing kobling/bremse greb
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12827

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Nye potter på en SV'er uden PC, Filter og Indrulning?
« Svar #6 Dato: April 09, 2007, 12:00:22 pm »
Hey Skurk

Som du kan læse i den tråd du også selv henviser til, behøver det ikke være så dyrt.
Jeg står i samme dilemma som dig, jeg vil gerne have god lyd og selvfølgelig også noget mere power/mere jævnt træk men det skal ikke koste en bondegård.
Jeg fik sat et Laser full system på og der vil jeg tro at forhandleren justerede motoren ind efter dette, det kan nok ikke gøres billigt. Så vil jeg gerne have Pipercross-filter på og PC III men det har jeg læst i en anden tråd at det vil koste omkring 7500 men en tur omkring Mr. Dyno hvis det skal gøres korrekt, det har jeg ikke lige kontanterne til nu. Så fandt jeg ud af at et luftfilter koster ca 1200, det giver lyd og kræfter, og det kan monteres uden yderligere justering. Men vil jeg have den justeret, og det vil jeg nok foretrække for at få det maksimale ud af min cykel/udstyr, så koster en tur hos Mr. Dyno kun 500.
Jeg synes at 1700 for de ting burde man kunne undvære, ellers bør man nok spare sammen lidt længere :blink:

Med andre ord - foreslår du så at undvære PowerCommander og køber luftfilter og får den rullet hos Mr. Dyno - i alt ca. 1.700 + prisen på potterne?! Min eneste bekymring er kontanter og så om effekten af formindstkede modstand i indsugning og udstødning betyder at en for tynd benzinblanding vil skade motoren...

Hvis dette problem er noget man med den eksisterende benzinindsprøjtningscomputer kan komme udenom (går ud fra at det er denne værkstedet og Mr. Dyno kan justere også) - hvorfor er der så et markede for PowerCommander?
« Senest Redigeret: April 09, 2007, 12:02:58 pm af skurkenfradallas »
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Damage

  • Gæst
Re: Nye potter på en SV'er uden PC, Filter og Indrulning?
« Svar #7 Dato: April 09, 2007, 12:39:04 pm »
Jeg har skiftet potter på min SV1000SK6 og beholdt standard luftfilter. Så har jeg kørt ind til F.A Motosport og lagt 500,- på
bordet og så har de rullet og justeret den originale ECU. Jeg synes de har gjort et rigtigt godt stykke arbejde.  :D
Den ECU som sidder på SV´eren kan godt justere sig selv, men den kan ikke justere tilstrækkeligt når man ændre på udstødningerne
eller montere et mere åbent luftfilter. Min SV´er blev justeret til at give 5% mere benzin.
Jeg vil altid råde til at få maskinen på testbænken, man kan ikke mærke om den kører for magert i blandingen men man kan i mange tilfælde
hører det. Skaden på motoren ved at kører med for mager blanding kan værer meget alvorlige...brændt hul i et stempel for eksempel, og
det koster kassen at få skiftet.   :dead:
Jeg ville skifte potterne for at få den fede lyd, spare pengene fra luftfilteret og brug dem på en test eks. hos F.A.Motosport, så er du
sikker på at den kører rigtigt og der sker ingen skade på din fine motorcykel. Hvis du så vil monterer en power commander på et senere
tidspunkt så montere du også et mere åbent luftfilter og få det hele justeret ind.  :D

Kenneth P

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 280
Re: Nye potter på en SV'er uden PC, Filter og Indrulning?
« Svar #8 Dato: April 10, 2007, 01:07:17 am »
Jamen PC'en giver jo mere power end ECU'en kan. Men den er ikke nødvendig at have for at montere udstødning og filter, den skal du montere og få kørt ind hvis du vil have endnu mere spark i cyklen. Den giver ikke lyd, det sørger udstødning og filter for, det er 3 seperate ting du kan montere på cyklen.

Hvis du får forhandleren til at montere udstødning skal de jo justere den ind. Efter hvad jeg kan forstå på den anden tråd jeg har lavet så behøver du ikke at få justeret maskinen hvis du monterer filter, hvilket man selv kan montere, men da det kun koster 500 ved Mr. Dyno eller F.A. så ville det jo næsten være tosset ikke at få det gjort.
« Senest Redigeret: April 10, 2007, 01:09:25 am af Kenneth P »
SV1000sk6 blå - fuld kåbe - hugger - diode baglygte - Laser Duo-tech High mount Titanium - Blåt MRA racing kåbeglas - 8000K Xenon - +2 tænder bag -1 tand for - PazzoRacing kobling/bremse greb
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12827

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Nye potter på en SV'er uden PC, Filter og Indrulning?
« Svar #9 Dato: April 10, 2007, 08:24:33 am »
Jamen PC'en giver jo mere power end ECU'en kan. Men den er ikke nødvendig at have for at montere udstødning og filter, den skal du montere og få kørt ind hvis du vil have endnu mere spark i cyklen. Den giver ikke lyd, det sørger udstødning og filter for, det er 3 seperate ting du kan montere på cyklen.

Hvis du får forhandleren til at montere udstødning skal de jo justere den ind. Efter hvad jeg kan forstå på den anden tråd jeg har lavet så behøver du ikke at få justeret maskinen hvis du monterer filter, hvilket man selv kan montere, men da det kun koster 500 ved Mr. Dyno eller F.A. så ville det jo næsten være tosset ikke at få det gjort.

He he he... Jeg er udemærket med på at en PowerCommander ikke giver mere lyd - det ligger heller ikke lige i navnet :wink:

Sådan som jeg forstår en PowerCommander er det en mere avanceret programmerbar ECU. Avanceret... På hvilken måde ved jeg dog ikke?! Jeg var ikke klar over at man kunne programmere den originale ECU og det var da jeg fandt ud af dette at PowerCommander begyndte at lyde lidt som kejserens nye klæder. Hvad er årsagen til at man ikke kan lave de samme instillinger på den originale ECU som man kan på en PowerCommander når begge er programmerbare?!

Men jo - jeg vil give jer alle ret i at de 500 kr hos F.A. eller Mr. Dyno lyder som om at de er givet godt ud! Om ikke andet kan man som i siger selv montere filter og potter og så få den justeret...
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

SV-spirit

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 220
  • www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.as
Re: Nye potter på en SV'er uden PC, Filter og Indrulning?
« Svar #10 Dato: April 10, 2007, 10:18:53 am »
En PC kan du justere individuelt imellem gearerne, så du feks får bedre moment i 3, 4, 5 gear, hvilket skulle give op til 5 hk alt efter luftfilter og udst. system. Hvor imod du kun kan justere PCUén +- et par % til hver side med henblik på benzinøkonomi/trækkraft.
SV1000S 2007, GSXR-USD, GSXR bagdæmper, Pipercross luftfilter,G&G Carbon cans,gelsæde,nr.pl.holder,klar baglygte m.blinx,Spejle m. indb. blinx,Puig mørk d.b.,stålarm. br.sl.,Elox aludæksler bremsev.beh., Spec. sædeskal, PC USB lll, Carbon forskærm+hugger

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Re: Nye potter på en SV'er uden PC, Filter og Indrulning?
« Svar #11 Dato: April 10, 2007, 05:07:51 pm »
En PC kan du justere individuelt imellem gearerne, så du feks får bedre moment i 3, 4, 5 gear, hvilket skulle give op til 5 hk alt efter luftfilter og udst. system. Hvor imod du kun kan justere PCUén +- et par % til hver side med henblik på benzinøkonomi/trækkraft.

Ah.. Cool  :D

Nysgerrigt spørgsmål - er det et udtag som indikerer gear eller gætter PC'en ud fra RPM/Km.t.?
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

AG

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 192
Re: Nye potter på en SV'er uden PC, Filter og Indrulning?
« Svar #12 Dato: April 11, 2007, 08:02:10 am »
Kan man ikke få indstillet sin cykel hos Enghave?
Zen and the Art of Motorcycle Maintenance

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Nye potter på en SV'er uden PC, Filter og Indrulning?
« Svar #13 Dato: April 11, 2007, 05:00:55 pm »
... Så fandt jeg ud af at et luftfilter koster ca 1200,
 ... så koster en tur hos Mr. Dyno kun 500.

Jeg synes dit filter lyder lidt dyrt, men det er satme da billigt hos Hr Dyno!! Er du sikker på at han kun tager 500 eller er det fordi det en indsprøjtningsmodel som er nemmere af fifle med? Jeg vil have min oldschool karbunade model justeret ordentligt iår, og jeg havde regnet med 1-2000kr selvom jeg allerede har potte, filter, dyser.
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Kenneth P

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 280
Re: Nye potter på en SV'er uden PC, Filter og Indrulning?
« Svar #14 Dato: April 11, 2007, 07:35:44 pm »
... Så fandt jeg ud af at et luftfilter koster ca 1200,
 ... så koster en tur hos Mr. Dyno kun 500.

Jeg synes dit filter lyder lidt dyrt, men det er satme da billigt hos Hr Dyno!! Er du sikker på at han kun tager 500 eller er det fordi det en indsprøjtningsmodel som er nemmere af fifle med? Jeg vil have min oldschool karbunade model justeret ordentligt iår, og jeg havde regnet med 1-2000kr selvom jeg allerede har potte, filter, dyser.

Se her: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=5513.0
SV1000sk6 blå - fuld kåbe - hugger - diode baglygte - Laser Duo-tech High mount Titanium - Blåt MRA racing kåbeglas - 8000K Xenon - +2 tænder bag -1 tand for - PazzoRacing kobling/bremse greb
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12827