Forfatter Emne: Kæde og tandhjul ?  (Læst 9853 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

jimstar

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 110
    • http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3628
Kæde og tandhjul ?
« Dato: Marts 29, 2007, 12:34:55 am »
Hej.

Jeg vil lige høre lidt om jeres erfaringer ang. kædekit på Sv1000.

Jeg står og vil til at skifte, men er det nu også nødvendig ?  kæde og tandhjul virker ikke særlig slidt og ser ikke ret slidt ud, jeg har prøvet det med at løfte kæden fra bagtandhjulet og det er minimalt hvad jeg kan flytte den.
Jeg har kørt ca. 15.000 km  med det og jeg er ret god til at få det smurt (efter hver tur) det jeg tænker mest på ar risikoen for at kæden springer ???

Når jeg skal ud og købe nyt kædekit regner jeg med at købe det orginale da jeg syntes det har holdt ret godt, jeg kendet ikke rigtigt de forskellige mærker og hvad det i grunden er jeg skal have, derfor orginalt.

Hvis jeg skulle købe andet end orginalt hvad skulle det så være ???

Damage

  • Gæst
Re: Kæde og tandhjul ?
« Svar #1 Dato: Marts 29, 2007, 08:05:36 am »
Det er meget forskelligt hvor lang tid et kædekit holder, jeg har ikke skiftet på min SV1000S endnu, men jeg har skiftet nogle gange på min Yamaha Fazer ca. for hver 25000 km. Din kæde holder væsentlig længere hvis du vedligeholder kæden som den skal.  :blink:
Jeg mener at SV´erne er født med RK kæder og dem kan man også få "uoriginalt" og der er præcis det samme, men tandhjulene er ikke det samme. Det forreste tandhjul har nogle gummiskiver støbt på siderne for at dæmpe for "kædestøj"...og hvem hører det på en SV1000!!!   :twisted:
Jeg har altid købt "uoriginalt" kædekit af mærket D.I.D og det har holdt lige så længe som det der var på fra start. Når jeg skal skifte kædekit på min SV1000S bliver det også D.I.D men det er mere fordi jeg har et nitteværktøj til de kæder. Jeg tror at RK og D.I.D kæder er den samme gode kvalitet.  :)
Hvis du er i tvivl om din kæde er slidt så kør lige forbi en fagmand og få hans vurdering, en knækket kæde kan blive en kedelig oplevelse. Men det sker heldigvis ikke så tit.  :wink:

teamupsidedown

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 401
  • Vil du i vrimlen frem - Hold kablet stramt
    • SorteDaek.dk
Re: Kæde og tandhjul ?
« Svar #2 Dato: Marts 29, 2007, 09:21:46 am »
En god indikation på det er tid til nyt kædekit er også, når du mærker efter hvor meget slack (løs) kæden har hvis det der viser sig at den er skiftevis stram og slap nå du drejer hjulet, så er tandhjulene ved at være slidt ovale.
Gixxxer til gaden
VTR til banen
SV650 Til Konen
Futtog på ryggen
SorteDaek.dk - gummi til madkassen

steen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 412
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
Re: Kæde og tandhjul ?
« Svar #3 Dato: Marts 29, 2007, 09:59:34 am »
Jeg har skiftet mit kædekit i vinters (fordi der skulle en anden gearing til) og der havde cyklen kørt 16.000km. Det eneste slid man kan se er på det forreste tandhjul, det er en anelse slidt men næsten ikke synligt derfor vil jeg mene at du behøver ikke skifte kæde endnu hvis du er god til at holde din kæde smurt. Jeg sørger altid selv for at undgå at køre med en "tør" kæde. Når jeg kan se at rullerne på kæden er ved at blive blanke bliver den smurt.

Det gamle kædekit er nu gemt til senere for det kan sagtens køre meget mere endnu.
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359

jimstar

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 110
    • http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3628
Re: Kæde og tandhjul ?
« Svar #4 Dato: Marts 29, 2007, 11:31:47 pm »
Altså jeg er god til at få smurt min kæde og faktisk kun sket et par gange at der har været blanke ruller, den har ikke noget slack ( løs stram ) når jeg drejer hjulet og kan faktisk kun se synlig slitage på fortandhjulet.

Men på tros af det er jeg en smule bekymret, da jeg skal til Spanien i juni og forventer at det bliver til omkring 4000 km inden jeg er hjemme igen + det jeg får kørt inden jeg skal af sted, måske 2-3000 km ( det skal så lige siges at vi tager auto toget der ned og køre hjem ) og det ville da være en katastrofe at stå der nede med en sprunget kæde hvis det så går ud over blokken også, hvad angår støj og den slags der fra er jeg ligeglad med, kan jo ikke høre en skid alligevel sådan som den larmer.

Hvis jeg skal skifte, fås kæden så adskildt og SKAL nittes eller samlet og så afmontere bagsvingeren for at skifte kæden ??

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Re: Kæde og tandhjul ?
« Svar #5 Dato: Marts 29, 2007, 11:52:33 pm »
Altså jeg er god til at få smurt min kæde og faktisk kun sket et par gange at der har været blanke ruller, den har ikke noget slack ( løs stram ) når jeg drejer hjulet og kan faktisk kun se synlig slitage på fortandhjulet.

Men på tros af det er jeg en smule bekymret, da jeg skal til Spanien i juni og forventer at det bliver til omkring 4000 km inden jeg er hjemme igen + det jeg får kørt inden jeg skal af sted, måske 2-3000 km ( det skal så lige siges at vi tager auto toget der ned og køre hjem ) og det ville da være en katastrofe at stå der nede med en sprunget kæde hvis det så går ud over blokken også, hvad angår støj og den slags der fra er jeg ligeglad med, kan jo ikke høre en skid alligevel sådan som den larmer.

Hvis jeg skal skifte, fås kæden så adskildt og SKAL nittes eller samlet og så afmontere bagsvingeren for at skifte kæden ??

Hvis du er i tvivl så skift da inden turen (er en træls tanke at sidde med - om nu kæden holder, kan da kvæle en hel del af fornøjelsen ). Mekanikkeren som plejer at lave service på min, og som selv havde en sv1000s indtil fornylig, siger at omkring 18000 km så er standartkæden ikke SÅ god mere....

Jeg skal selv snart skifte kædekit, og vælger 100% sikkert et kit med et "nitteled" - det med at hive bagsvingeren af er nok ret så bøvlet.

Se evt. vedhæftede billede (taget fra værkstedsmanualen til SV1000S K3) Der må stå noget i værkstedemanualen til SV1000N K3 om hvor lang afstanden må være, før kæden skal skiftes..

Mvh
GD
« Senest Redigeret: Marts 30, 2007, 12:33:15 am af Grand Danois »
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

jimstar

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 110
    • http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3628
Re: Kæde og tandhjul ?
« Svar #6 Dato: Marts 30, 2007, 12:49:31 pm »
Som GD skriver tror jeg nu nok jeg vælger at skifte kædekittet inden min tur for ja, det ville da være en træls tanke at sidde med ( holder den eller gør den ikke )  og hvis det siges at efter ca. 18.000 er den ikke så god mere. så kan det jo godt være den kan køre 25.000 men det kan jo også være den ikke kan  :huh:


Nitte led.   Er det noget man selv kan gøre eller skal man have en forhandler til at gøre det for sig for at være sikker på at det holder ???

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Kæde og tandhjul ?
« Svar #7 Dato: Marts 30, 2007, 01:01:27 pm »
Den eneste rigtige måde at teste din kæde på er at trække kæden fri af bagtandhjulet, og kan du trække den ud så du klart kan se det buede mellem tænderne er det tid til at skifte. Kan du trække den lidt ud er det fint at køre, og på en ny kæde kan du ikke trække den ud overhovedet.

Se billed:

Hvor tit skal du justere kæden op?

SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

jimstar

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 110
    • http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3628
Re: Kæde og tandhjul ?
« Svar #8 Dato: Marts 31, 2007, 01:00:41 am »
Det tror jeg at jeg gjore 1 eller 2 gange sidste år på 9000km.

Jeg har prøvet at trække i kæden ved bagtandhjulet og jeg kan nok trække den ca. 1 mmeller måske en lille smule mere, jeg kan på ingen måde se bugen mellem tænderne.
Kæde og tandhjul er lige blevet renset og strammet op, så der er jo heller ikke meget slaske kæde nu, men jeg ved ikke om det gør en forskel når man bruger trække metoden.

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Kæde og tandhjul ?
« Svar #9 Dato: April 01, 2007, 05:56:10 am »
Jeg har prøvet at trække i kæden ved bagtandhjulet og jeg kan nok trække den ca. 1 mmeller måske en lille smule mere, jeg kan på ingen måde se bugen mellem tænderne.
Kæde og tandhjul er lige blevet renset og strammet op, så der er jo heller ikke meget slaske kæde nu, men jeg ved ikke om det gør en forskel når man bruger trække metoden.

Om kæden er slap eller stram er lige meget når du trækker ud bag på tandhjulet.
1mm lyder ikke af meget, så vent du bare med at skifte kæde.

Jeg har Scottoiler på min cykel. Min sidste RK kæde blev skiftet efter ca 30.000km og ifølge slidindikatoren havde den kun givet sig 2%. Grænsen er ved 5%.
Tandhjulene var til gengæld ret slidte! Det forreste kunne næsten bruges som kastestjerne  :dead:

Det er måske også en idé at skifte låseblikket og møtrikken når du skifter tandhjulet. Mit møtrik er gået løs et par gange og jeg kender en som helt tabte den  :shock: :shock: :shock: :shock:   Det koster ca 100kr og er peanuts ift kædekittet (og den ekstra sikkerhed).
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

jimstar

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 110
    • http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3628
Re: Kæde og tandhjul ?
« Svar #10 Dato: April 01, 2007, 11:20:47 am »
Okay.
Godt info der er kommet her og hvis jeg kun skulle køre her hjemme ville jeg ikke være nervøs for at køre 5-10.000km mere med det kædekit men når det nu drejer sig om en tur til Spanien har jeg besluttet mig for at udskifte det inden turen.

Man kan jo også sige at de knap 2000kr ikke betyder så meget når det drejer sig om en rejse som løber op i ca. 25.000kr
Det sammen gælder mit bagdæk, gvis det er halv slidt ned inden turen bliver det også skiftet, man kan vel godt kalde det for at køre med seler og livrem men det må bare ikke vær matriellet der svigter på sådan en tur  :mrgreen:

Damage

  • Gæst
Re: Kæde og tandhjul ?
« Svar #11 Dato: April 01, 2007, 06:03:05 pm »
Okay.
Godt info der er kommet her og hvis jeg kun skulle køre her hjemme ville jeg ikke være nervøs for at køre 5-10.000km mere med det kædekit men når det nu drejer sig om en tur til Spanien har jeg besluttet mig for at udskifte det inden turen.

Man kan jo også sige at de knap 2000kr ikke betyder så meget når det drejer sig om en rejse som løber op i ca. 25.000kr
Det sammen gælder mit bagdæk, gvis det er halv slidt ned inden turen bliver det også skiftet, man kan vel godt kalde det for at køre med seler og livrem men det må bare ikke vær matriellet der svigter på sådan en tur  :mrgreen:

Har du tænkt på at DK er et meget lille mc land...man kan altså godt finde ud af at skifte kædekit og dæk i andre lande, arbejdslønnen er nok
også billigere.  :blink:

Kædekit...ja okay, man gider jo ikke hvis der kommer problemer midt på en motorvej og så kan man jo selv skift det herhjemme og spare lidt penge der.

Men at skift et dæk der er halvt slidt, er det ikke synd. Jeg har kørt mc ferie i Tyskland, Frankrig, Spanien og Italien...det er intet problem at få skiftet dæk.

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Re: Kæde og tandhjul ?
« Svar #12 Dato: April 01, 2007, 10:16:53 pm »
Men at skift et dæk der er halvt slidt, er det ikke synd. Jeg har kørt mc ferie i Tyskland, Frankrig, Spanien og Italien...det er intet problem at få skiftet dæk.
De dæk man piller af, er jo ikke nødvendigvis kasserede. Derudover kan der også være andre grunde til at skifte. Jeg kører normalt på halvbløde dæk, så hvis jeg skulle på en længere ferietur, med oppakning og muligvis en masse forholdsvis lige vejstrækninger (eks. meget motorvej), så ville jeg da vælge at sætte nogle lidt hårdere og mere touringprægede dæk på. Og så skifte tilbage til lakrids-dækkene ved hjemkomsten.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

jimstar

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 110
    • http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3628
Re: Kæde og tandhjul ?
« Svar #13 Dato: April 02, 2007, 02:11:41 am »

Har du tænkt på at DK er et meget lille mc land...man kan altså godt finde ud af at skifte kædekit og dæk i andre lande, arbejdslønnen er nok
også billigere.  :blink:

Kædekit...ja okay, man gider jo ikke hvis der kommer problemer midt på en motorvej og så kan man jo selv skift det herhjemme og spare lidt penge der.

Men at skift et dæk der er halvt slidt, er det ikke synd. Jeg har kørt mc ferie i Tyskland, Frankrig, Spanien og Italien...det er intet problem at få skiftet dæk.
[/quote]

Hvad angår skift af kædekit i udlandet er det såmendt ikke fordi jeg ikke tror jeg kan få det gjort der, men hvis jeg nu var så uheldig at kæden springer på sådan en tur ja så kunne man jo bare få den skiftet men er man endnu mere uheldig  at den klumper sig sammen i springet og laver hul i motorblokken, så vil noget af den ferie nok være godt ødelagt.

Grunden til at jeg vil skifte bagdækket inden turen hvis det er halvt nedslidt er den at den første ugen i spanien kommer til at forgå på de snoede bjergveje med fuld hane og fuld nedbremsning og jeg kan forstille mig at det kommer til at æde godt med dæk, skal jeg så have skiftet dæk midt på ugen er det jo ikke sikkert at de lige har et power 2 ct liggende på hylden i en lille bjergby.

Turen der ned kommer nu ikke til at tage meget dæk da vi tager autotoget til syd Frankrig men turen hjem køre vi på 2 dage og sikkert med ret høj hastighed, hvilket nok også komme til at æde lidt dæk og det ville jo være træls og blive stoppet i Tyskland på vej hjem med et dæk der er under mål i mønsteret.

Hvis der skulle være nogle der har lyst til at læse lidt om hvad det er vi skal i den første uge i Spanien, så tag lige et kig her http://www.gtexplorer.dk/htm/Giro_barcelonaMotoGPCa_dk.htm
« Senest Redigeret: April 02, 2007, 02:19:53 am af jimstar »

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Kæde og tandhjul ?
« Svar #14 Dato: April 02, 2007, 09:03:45 am »
Du kan jo gemme din kæde og kit og smide den på igen her hjemme, for den lyder i mine øre ikke til at være særligt slidt... :rolleyes:
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing