Forfatter Emne: Afmontering af tændrør?  (Læst 8113 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Danzig

• Plastikrocker
Afmontering af tændrør?
« Dato: Marts 05, 2007, 12:31:16 am »
Da SV´en ikke ville starte efter vinteropbevaring ville jeg tjekke/skifte tændrørene (har opladet batt og det virker umiddelbart til at fungere fint). Men jeg kan simpelthen ikke få det bagerste tændrør fri (har ikke orket at prøve det forreste endnu, da jeg ikke kan se, hvordan man skal kunne komme til det, med den tændrørsnøgle jeg har).
Det føles som om tændrøret drejer rundt, men fri kommer den ikke, lige meget hvor meget jeg skruer.
Jeg er begyndt at overveje, om ham jeg købte SV´en af har givet mig en forkert nøgle med…men det ville jo også være lidt mærkeligt.
Er der nogen der har prøvet noget lignende eller har forslag?

Takker mange gange for alle svar  :)
I said wooho! (H. J. Simpson)

pling

• Roadracer
  • SV 650S - 1999
Re: Afmontering af tændrør?
« Svar #1 Dato: Marts 05, 2007, 09:06:30 am »
Du er nødt til at fortælle hvilken model det er du har - årgang, så kan vi sikkert hjælpe dig...
Rød SV 650 S - fuld Akrapovic titanium - jetkit - hævet tank - huller i luftfilter...... (er nu konens maskine)

Rød Aprilia RSV Mille 2003 (Min "nye" maskine)

Sort GSX-R250 toprestaureret 1992 (Sønnens maskine)

Danzig

• Plastikrocker
« Svar #2 Dato: Marts 05, 2007, 09:16:07 am »
Ja, selvfølgelig  :oops:

SV650s ´02

pling

• Roadracer
  • SV 650S - 1999
« Svar #3 Dato: Marts 05, 2007, 09:51:03 am »
I "værktøjstasken" under bagsædet ligger en tændrørsnøgle, som kan bruges til afmonteringen - er det den du har benyttet? Den plejer at være ok. Det forreste tændrør kan du først komme til, hvis du afmonterer hornet og løfter køleren op, så skulle det kunne lade sig gøre. Håber det lykkes for dig. eller siger du bare til.. :mrgreen:
Rød SV 650 S - fuld Akrapovic titanium - jetkit - hævet tank - huller i luftfilter...... (er nu konens maskine)

Danzig

• Plastikrocker
« Svar #4 Dato: Marts 05, 2007, 10:39:57 am »
Ja, den lå under bagsædet, så jeg er jo rimelig sikker på det er det rigtige værktøj. Men det er som om tændrøret bare drejer rundt uden at komme fri. Er det en 16mm tændrørsnøgle der skal bruges? Overvejer at købe en ny med knæk, så jeg også kan komme til den forreste. Har afmonteret hornet og skubbet køleren så meget frem som det kan lade sig gøre for slangen, men jeg vil blive nød til at afmontere slangen, hvis jeg skal kunne komme ind til tændrøret og det har jeg ikke den store lyst til at gå i gang med.

pling

• Roadracer
  • SV 650S - 1999
« Svar #5 Dato: Marts 05, 2007, 12:39:10 pm »
Jeg er ikke helt sikker på størrelsen , men det kan jeg checke når jeg kommer hjem.

Vedrørende det forreste tændrør, så er det her i vinter lykkedes mig at skifte det efter den metode, som jeg skrev om, og du behøver altså ikke at tage kølerslangerne af den.

Danzig

• Plastikrocker
« Svar #6 Dato: Marts 05, 2007, 01:13:34 pm »
Tak for det. Jeg ved ikke om min kølerslange er kortere end normalt, men det er meget lidt jeg kan rykke køleren frem inden slangen er helt udstrakt.
Hvis det skulle lykkedes mig at få tændrøret fri, så mener jeg at jeg har hørt, man kan hele en smule motorolie i hullet...men det er måske det, jeg burde have gjort inden vinteropbevaringen. Er det noget andre plejer at gøre?
Er det måske muligt, at den forrige ejer har ødelagt gevindet ved at stramme tændrøret for meget eller lyder det ikke sandsynligt.

pling

• Roadracer
  • SV 650S - 1999
« Svar #7 Dato: Marts 05, 2007, 01:21:39 pm »
I princippet, skal køleren kun rykkes så meget frem, at du kan få tændrørsnøglen ned til tændrøret. Dine teorier om tændrøret er skruet for fast eller irret fast kan sagtens have hold i virkeligheden. Normalt skal tændrør ikke spændes ret meget. Jeg plejer altid at give gevindet en gang kobberfedt - så er de nemmere at få af/på. Inden jeg sætter maskinen ind til vinteren får den en teskefuld olie i hver cylinder, men det er for at smøre denne indvendigt en gang hver måned.

Hvis du er sikker på, at tændrørsnøglen passet til tændrøret (det kan du se ved den bagerste cylinder), så kan du prøve at spænde den i stedet for at løsne den - så kan den godt være nemmere at få af. Alternativt kan du prøve at give tændrørsnøglen et slag med en hammer (lodret - og ikke for hårdt). Det skulle gerne kunne lade sig gøre.

Olfert

• Sandt SVin
« Svar #8 Dato: Marts 05, 2007, 01:45:25 pm »
Nu ved jeg ikke lige hvordan tændrørsnøglen ser ud på de da gamle sv'ere, men på de nye er den leddelt. Jeg kan slet ikke komme til med mit topnøglesæt, den i det medfølgende sæt er faktisk perfekt.

Er det muligt at det er en "uoriginal" der har fundet vej til sættet, så når den måske ikke engang ned til tændrøret... :?:
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Ole

• Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #9 Dato: Marts 05, 2007, 02:09:13 pm »
Standardløsningen på en karburatorcykel, der har overvintret, er vist at tømme svømmehusene for benzin og så prøve igen.. Det virkede ganske fint på min i hvert fald.. :) Og dobbeltcheck lige dit batteri - selvom skidtet kører rundt, er det slet ikke ensbetydende med, der er strøm nok...
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

Gud

• Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
« Svar #10 Dato: Marts 05, 2007, 02:10:55 pm »
eller kan tændrøret være uoriginalt... polsk skrammel

Danzig

• Plastikrocker
« Svar #11 Dato: Marts 05, 2007, 02:37:46 pm »
Den nøgle jeg har, er ikke leddelt, men måske jeg skal købe en ny, så jeg er sikker på at den passer og så prøve igen. Jeg går ud fra, at de i Enghave ved hvilke nøgle der skal bruges.

At tømme svømmehuset er vist lidt mere kompliceret, så vidt jeg kan se i forumet…det må jeg lige overveje om jeg har mod på. Hjælper det noget, hvis der stadig er ”gammelt” benzin i tanken eller skal det så også skiftes? (hvor jeg så lige gør af 16l benzin, er så noget andet…måske jeg i øjeblikket kan sælge det på flaskeform på Nørrebro :wink:).

Batteriet var ladet op på ca. 2 timer og laderens test viste OK, men helt sikker er jeg selvfølgelig ikke. Hvis det ikke hjælper med tændrørene kan jeg jo prøve at skifte batteriet, det er trods alt 4 år gammelt.     

Tak for alle svarene, det sætter jeg pris på  :thumbsup:

Danzig

• Plastikrocker
« Svar #12 Dato: Marts 09, 2007, 11:20:54 am »
Nu har jeg fået afklaret problemet med tændrørene...det er en forkert nøgle jeg har fået med fra den forrige ejer. Nu har jeg købt en ny nøgle og et par nye tændrør.
Så må jeg forsøge igen at komme til det forreste tændrør.
Sker der noget ved at afmontere kølerslangen, for at kunne rykke den længere frem?

Jeg har også købt et nyt batteri, da det gamle er 4-5 år gammelt.
Jeg blev anbefalet at hælde noget benzin i kaburatoen (ved ikke hvor man gør),
er det noget i andre gør. Hvis den vil starte op, er det vel ligemeget.

Tak for svarene...nu håber jeg SVinet er forårsklar i næste uge.

Da jeg var nede hos Enghave, så jeg for øvrigt en der lige hentede sin helt nye SV´er
og efter 5m lage den ned på brostenene...fuck det må være surt!
Lige en riminder om, at tage det stille og roligt, når man starter op igen på sæsonen.

Gud

• Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
« Svar #13 Dato: Marts 09, 2007, 11:29:03 am »
Da jeg var nede hos Enghave, så jeg for øvrigt en der lige hentede sin helt nye SV´er

aaaggh nedtur  :loser: :loser:
men der er da heldigvis ikke så langt tilbage til værkstedet :lmao: :lmao:

nyg

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
« Svar #14 Dato: Marts 09, 2007, 01:56:05 pm »

aaaggh nedtur  :loser: :loser:
men der er da heldigvis ikke så langt tilbage til værkstedet :lmao: :lmao:
præcis...
var det glatte brosten & fedtede dæk...?
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson