OK... tror jeg....
jeg har fire lysdioder . og for hver lysdiode skal der være en serie modstand!!!! er det korrekt opfattet ??
modstandene skla være 0,02A... jeg har fået nogen der har farverne Gul, pink,brun og guld !!! er det 0,02 A ??
Eller har jeg helt tabt tråden
Bongers du er ikke helt lost
Ja der skal være en formodstand i serie med hver lysdiode.
Lige for at opklare en misforståelse: Modstande opgives i Ohm.
De 0.02A er det du ønsker skal løbe i dine lysdioder.
Den modstand du har fået fat i er en 470ohm og er velegnet.
Når man nu roder med sådan noget elektronik er følgende ting en stor hjælp:
1. Et multimeter der kan måle Spænding(Volt), Modstand(Ohm) og Strøm(Ampere).
2. Data for de komponenter der indgår i projektet, i dette tilfælde lysdioden. Maximal strøm den kan tåle og hvilken spænding der ligger over den når den lyser.
3. Kendskab til ohms lov som det jo her viser sig kan bruges til noget.
Idet følgende er I=strøm, U=spænding og R=modstand
I=U/R, denne version af formlen bruges når strømmen er ukendt
U=I * R, spænding ukendt
R=U/I, strøm ukendt
4. Kendskab til udregning af afsat effekt = U * I
Om ikke andet er det god hjernegymnastik
[/quote]
Det er sgu rart at se at der nogen der ved lidt om strøm udtale sig. jeg tillader mig lige at uddybe punkt 4. Ohms udvidede lov P=U*I
P=Watt
U=Volt
I=Ampere.
Dem kan man ligesom i ohms lov bytte rundt på. Smart ikke
Den er meget rar at kunne når man skal regne på lysgivere, da der tit og ofte kun er påtrykt watt og volt.
Husk i parallelkredse skal modstande resiprokkes inden de lægges sammen og resultatet af dette skal også resiprokkes før man for det rigtige resultat. Det er derfor man kan øge strømmen i et kredsløb ved at lægge en modstand parallelt.
Nu pusser jeg lige mine horn
, men sådan helt venligt så vil jeg gerne hjælpe hvis nogen står med lignende problemer. jeg er uddannet indenfor sådan noget. Bare skriv så kigger vi på det.