Forfatter Emne: Modstand til diodeblink  (Læst 16090 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

nyg

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Modstand til diodeblink
« Svar #15 Dato: April 10, 2005, 08:54:04 pm »
Citat fra: Hønse
dioder.dk har en blinklysmodstand "snydepærer" til led blinklys til 99,-
http://www.dioder.dk/produkter.aspx?KategoriID=7100&subid=7110
... er der nogen der ved hvad der er inde i den :?: den ser nemlig noget mindre ud end den kæmpe modstand jeg har fået fat i  :D

De modstande der er afbilledet der, er jeg næsten sikker på er Kellermann modstande.  Dem sælger Louis.de til hhv 3.95€ og 4,95€ stykket alt efter om det er 8.2ohm eller noget mindre.  Der er da noget billigere end både dioder.dk og fx. enghave som sælger et sæt til 187,-dkr.

Men der kommer jo selvfølgelig porto oveni (6.95€), så hvis man ikke skal have andet løber det jo også op...

Tim nævnte dog for nylig at der er et firma i Hillerød (AJ elektronik, tror jeg nok) som sælger modstande og den slags til mere overkommelige priser.
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Modstand til diodeblink
« Svar #16 Dato: April 11, 2005, 09:17:15 am »
Og no har desværre ikke haft elektronik men er pave stolt over at de bare kan lyse  :lol: :lol:  :lol:
Ja men det er da også en bedrift i sig selv, når man nu ikke er elektronik ørn. :wink:

grunden til en modstand på hver diode var at springer en så lyser de 3 sidste stadig.....  
??? hvad skulle springe? Modstanden og dioder kan ikke springe, men hvis en diode af en eller anden mærkelig måde skulle "springe" vil de 3 andre stadigt lyse, da de stadigt får 3volt fra den fælles modstand... :wink:  Men hellere for mange end for lidt, og hovedsagen er at at det virker, og thumps up for det....

Hvad skal de bygges ind i?

Du ved godt at de har orange dioder på dioder.dk ik´?
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Hønse

• Sandt SVin
  • Hey fuckfjæs, kom og slå dig ned....
    • "passiv" profil hos DFMC
Modstand til diodeblink
« Svar #17 Dato: April 11, 2005, 01:40:22 pm »
Citat fra: Jannik

Jeps, men kom bare lige forbi AJ som "nyg" nævner "Tim" nævner :) også blev det til dioder i stedet for en pærer men de gule jeg har fået derfra lyser faktisk orange  :?

De skal bare sidde i mine gamle mini carbon wanna be blinkere, hvor fatningen var irret, pæren sprunget og plussen løs.... så det var ligesom på tide med en lille opdatering alligevel! Har også overvejet fodhvilerne meget så der ryger de måske også ned en dag!  :wink:
:mrgreen: is a TLS"v" 

(aka pre SV)

off-topic ad

Bongers

• Gæst
Modstand til diodeblink
« Svar #18 Dato: April 11, 2005, 01:52:30 pm »
Og no har desværre ikke haft elektronik men er pave stolt over at de bare kan lyse  :lol: :lol:  :lol:
Ja men det er da også en bedrift i sig selv, når man nu ikke er elektronik ørn. :wink:

grunden til en modstand på hver diode var at springer en så lyser de 3 sidste stadig.....  
??? hvad skulle springe? Modstanden og dioder kan ikke springe, men hvis en diode af en eller anden mærkelig måde skulle "springe" vil de 3 andre stadigt lyse, da de stadigt får 3volt fra den fælles modstand... :wink:  Men hellere for mange end for lidt, og hovedsagen er at at det virker, og thumps up for det....

Jeg har (forsøgt) at skifte mit nummerplade lys ud med fire lys dioder  :D  :D  og de er sprunget  :oops:  :oops:

Strøm nettet er 12V – hver diode bruger 3V… så var det ingeniøren (produktion) har udregnet at der skal side 4 styk for at det passer (for de tunge drenge 3 x 4 = 12)..  :lol:  temmelig stolt - hvis jeg skal sige det selv...

Men de lys dioder de springer… De blinker kort, giver et smæld, og på nogle af dem kan man se at dioden (plastdelen) flækker…– så noget er sprunget…  :cry:  :cry:

Nu må jeg få min gamle svigerfar til at se på det.. men hvad skylde det..

1)   har jeg regnet forkert !! (tror jeg ikke..)  :wink:
2)   Er baglyset ikke 12V…  :cry:
3)   Har jeg byttet om på + og - ??  :oops:
4)   Har endelig ikke flere grunde…  8)  8)

Nu må alle i hoppy elektronik folk komme med nogle ideer !!

Smølfen

• Administrator
  • Sandt SVin
Modstand til diodeblink
« Svar #19 Dato: April 11, 2005, 02:11:31 pm »
Egentlig så burde det vist virke på papiret, men dioder er ret følsomme og skal ikke have ret mange ekstra volt før de springer. Det er vist ikke usædvanligt at den ligger på en 13-14 stykker når motoren kører? Jeg har ikke lige målt på min ;)

Prøv at sætte en diode mere på, eller en modstand i størrelsesordenen 150 ohm.

Ellers kan du også gøre som Hønse har gjort.
Carsten Sørensen. CBR600RR (PC40).

JP

• Gæst
Modstand til diodeblink
« Svar #20 Dato: April 27, 2005, 11:43:33 pm »
Lad os regne lidt på tallene:

Spænding over 1 diode = 3V medføre 12V-3V = 9V over 560ohms modstand.
Strøm i 560ohm = 9V/560ohm = 0.016A
Effekt afsat i 1 seriemodstand og 1 lysdiode = 12V * 0.016A  = 0.2W

Dem har du 4 af, altså samlet effekt afsat i 4 lysdioder og 4 seriemodstande = 0.2W * 4 = 0.8W

Effekt du mangler at afsætte for at komme op på et samlet forbrug på 21W: 21W - 0.8W = 20.2W

Modstandsværdi for den parallel modstand de 20.2W i:
20.2W/12V = 1.7A, 12V/1.7A = 7ohm (ikke underligt en 8.5ohm/5W bliver varm)

Dem som du ser på billedet hos "lightstyling" er i metalhus som kan skrues fast på en plan metalflade (gerne med lidt varmeledende pasta) og derved opnå en køling der muliggør at de selv kan holdes mindre. Desuden kunne de andre billeder på siden tyde på at de skal bruges sammen med løsninger der bruger betydeligt flere lysdioder end din og dermed nedsætte behovet for afsættelse af ekstra effekt.

Nu kender jeg ikke data for de lysdioder du bruger, men umiddelbart ville jeg tro de kunne tåle mere end 0.016A og derved få et større lysudbytte (mindre formodstand end 560ohm), samt muliggøre at afsætte mindre effekt i parallel modstanden. Spændingen over dioderne er også interessant for disse beregninger.

:idea:  :D  :idea:

JP

• Gæst
Modstand til diodeblink
« Svar #21 Dato: April 27, 2005, 11:53:40 pm »
Citat fra: Bongers

Jeg har (forsøgt) at skifte mit nummerplade lys ud med fire lys dioder  :D  :D  og de er sprunget  :oops:  :oops:

Strøm nettet er 12V – hver diode bruger 3V… så var det ingeniøren (produktion) har udregnet at der skal side 4 styk for at det passer (for de tunge drenge 3 x 4 = 12)..  :lol:  temmelig stolt - hvis jeg skal sige det selv...

Men de lys dioder de springer… De blinker kort, giver et smæld, og på nogle af dem kan man se at dioden (plastdelen) flækker…– så noget er sprunget…  :cry:  :cry:

Forklaringen er simpel: Du mangler en formostand.
En lysdiode trækker ingen strøm under en vis spænding. Når spændingen kommer over denne grænse værdi sluger lysdioden al den strøm der er til rådighed og da du ikke har nogen formodstand vil den gå mod uendeligt - indtil dioden springer, eller 30A sikringen i serie med batteriet brænder over. Spændingen fra en velopladet akkumulator er nominelt: 13.6V.
Lysdioder er som du har erfaret sarte med for høj strøm og den begrænses nemmest vha en seriemodstand til HVER diode. 0.02A kan de fleste lysdioder tåle, så modstanden skal være på 450ohm eller lidt derover.
 :idea:  :shock:  :idea:

Nikolaj

• Sandt SVin
  • Hvis du kan dreje, kører du ikke hurtigt nok.
.
« Svar #22 Dato: April 28, 2005, 10:01:10 am »
Bare til info - så var jeg hægtet totalt af med det her ohms lov allerede ved aller første post  8)
Gaden : TIL SALG : GSXR 1000 K7 Sort/Orange.
Banen : GSXR 750 K7 Sort/Hvid.

Bongers

• Gæst
Modstand til diodeblink
« Svar #23 Dato: April 28, 2005, 10:08:55 am »
Citat fra: JP

Forklaringen er simpel: Du mangler en formostand.
En lysdiode trækker ingen strøm under en vis spænding. Når spændingen kommer over denne grænse værdi sluger lysdioden al den strøm der er til rådighed og da du ikke har nogen formodstand vil den gå mod uendeligt - indtil dioden springer, eller 30A sikringen i serie med batteriet brænder over. Spændingen fra en velopladet akkumulator er nominelt: 13.6V.
Lysdioder er som du har erfaret sarte med for høj strøm og den begrænses nemmest vha en seriemodstand til HVER diode. 0.02A kan de fleste lysdioder tåle, så modstanden skal være på 450ohm eller lidt derover.
 :idea:  :shock:  :idea:

OK... tror jeg....

jeg har fire lysdioder . og for hver lysdiode skal der være en serie modstand!!!! er det korrekt opfattet ??

modstandene skla være 0,02A... jeg har fået nogen der har farverne Gul, pink,brun og guld !!! er det 0,02 A ??

Eller har jeg helt tabt tråden  :roll:  :roll:  :roll:

JP

• Gæst
Modstand til diodeblink
« Svar #24 Dato: April 29, 2005, 12:25:54 am »
OK... tror jeg....

jeg har fire lysdioder . og for hver lysdiode skal der være en serie modstand!!!! er det korrekt opfattet ??

modstandene skla være 0,02A... jeg har fået nogen der har farverne Gul, pink,brun og guld !!! er det 0,02 A ??

Eller har jeg helt tabt tråden  :roll:  :roll:  :roll:[/quote]

Bongers du er ikke helt lost  :wink:
Ja der skal være en formodstand i serie med hver lysdiode.
Lige for at opklare en misforståelse: Modstande opgives i Ohm.
De 0.02A er det du ønsker skal løbe i dine lysdioder.
Den modstand du har fået fat i er en 470ohm og er velegnet.

Når man nu roder med sådan noget elektronik er følgende ting en stor hjælp:
1. Et multimeter der kan måle Spænding(Volt), Modstand(Ohm) og Strøm(Ampere).
2. Data for de komponenter der indgår i projektet, i dette tilfælde lysdioden. Maximal strøm den kan tåle og hvilken spænding der ligger over den når den lyser.
3. Kendskab til ohms lov som det jo her viser sig kan bruges til noget.
Idet følgende er I=strøm, U=spænding og R=modstand
I=U/R, denne version af formlen bruges når strømmen er ukendt
U=I * R, spænding ukendt
R=U/I, strøm ukendt
4. Kendskab til udregning af afsat effekt = U * I

Om ikke andet er det god hjernegymnastik  :D

Bongers

• Gæst
Modstand til diodeblink
« Svar #25 Dato: April 29, 2005, 11:03:24 am »
Kan jeg ikke undvære formodstandene - hvis jeg sætte de fire dioder i serie ??

Bruger weekenden på noget hjerne gym.. – så vender jeg til bage mandag  :?  :?

JP

• Gæst
Modstand til diodeblink
« Svar #26 Dato: Maj 01, 2005, 01:18:44 pm »
Kan jeg ikke undvære formodstandene - hvis jeg sætte de fire dioder i serie ??

Bruger weekenden på noget hjerne gym.. – så vender jeg til bage mandag  :?  :?

Nej Bongers det giver afbrændte lysdioder. Der skal "noget" i serie med lysdioderne for at begrænse strømmen. Og det simpleste er modstande.
Der er andre muligheder men de er lidt langhårede for hjemmefuskere som allerede er afskrækket af Ohms lov.
Jeg vender dog gerne tilbage og gennemgår dem hvis der er interesse.

Er det ikke Hønse der har været den med 4 lysdioder i serie uden formodstand igennem med kedelige resultater til følge  :?:

:wink:  Jørgen

Bongers

• Gæst
Modstand til diodeblink
« Svar #27 Dato: Maj 02, 2005, 07:55:27 am »
Jeg prøver med formodstande..

Men mine blinklys - funger fint med fem dider i serie... der er kun en modstand (ikke serie) for at holde blinkhastigheden  :?  :?  :?

Men der er vel med strøm som med kvinder - jeg forstår ikke en skid  :oops:

/men tak for svaret !!

JP

• Gæst
Modstand til diodeblink
« Svar #28 Dato: Maj 02, 2005, 04:56:47 pm »
Jeg prøver med formodstande..

Men mine blinklys - funger fint med fem dider i serie... der er kun en modstand (ikke serie) for at holde blinkhastigheden  :?  :?  :?

Men der er vel med strøm som med kvinder - jeg forstår ikke en skid  :oops:

/men tak for svaret !!

For det første lad mig modificerer din konklusion:

"Virker fint" til det mere realistiske "fungerer lige nu"  :wink:

Jeg skal ikke male fanden på væggen og måske vil det virke resten af MC'ens levetid - men det kan ligeså godt være slut i aften. Problemet er at du ikke kender / bestemmer strømmen i dine lysdioder på denne måde. Skal det dimensioneres ordentligt og med sikkerhed for virkemåde under alle forhold, skal lysdiodens data være kendte og strømmen igennem den skal begrænses til max det dioden kan tåle.
For lige at blive lidt teoretisk; når temperaturen stiger (hvad den forhåbentlig snart gør) falder den spænding der ligger over dioden når den lyser. Da batteri spændingen ikke falder vil strømmen gennem dioderne stige måske op over hvad de kan holde til og så har du endnu en gang afbrændte diode(r).

Med hensyn til kvinder: De skal nydes og IKKE forstås  :D

God tur

TueI

• Søndagskører
  • **
Modstand til diodeblink
« Svar #29 Dato: Maj 20, 2005, 01:21:19 pm »
Citat fra: JP
OK... tror jeg....

Eller har jeg helt tabt tråden  :roll:  :roll:  :roll:

Bongers du er ikke helt lost  :wink:
Ja der skal være en formodstand i serie med hver lysdiode.
Lige for at opklare en misforståelse: Modstande opgives i Ohm.
De 0.02A er det du ønsker skal løbe i dine lysdioder.
Den modstand du har fået fat i er en 470ohm og er velegnet.

Når man nu roder med sådan noget elektronik er følgende ting en stor hjælp:
1. Et multimeter der kan måle Spænding(Volt), Modstand(Ohm) og Strøm(Ampere).
2. Data for de komponenter der indgår i projektet, i dette tilfælde lysdioden. Maximal strøm den kan tåle og hvilken spænding der ligger over den når den lyser.
3. Kendskab til ohms lov som det jo her viser sig kan bruges til noget.
Idet følgende er I=strøm, U=spænding og R=modstand
I=U/R, denne version af formlen bruges når strømmen er ukendt
U=I * R, spænding ukendt
R=U/I, strøm ukendt
4. Kendskab til udregning af afsat effekt = U * I

Om ikke andet er det god hjernegymnastik  :D[/quote]

Det er sgu rart at se at der nogen der ved lidt om strøm udtale sig. jeg tillader mig lige at uddybe punkt 4. Ohms udvidede lov P=U*I
P=Watt
U=Volt
I=Ampere.
Dem kan man ligesom i ohms lov bytte rundt på. Smart ikke :wink:
Den er meget rar at kunne når man skal regne på lysgivere, da der tit og ofte kun er påtrykt watt og volt.
Husk i parallelkredse skal modstande resiprokkes inden de lægges sammen og resultatet af dette skal også resiprokkes før man for det rigtige resultat. Det er derfor man kan øge strømmen i et kredsløb ved at lægge en modstand parallelt.
Nu pusser jeg lige mine horn :D , men sådan helt venligt så vil jeg gerne hjælpe hvis nogen står med lignende problemer. jeg er uddannet indenfor sådan noget. Bare skriv så kigger vi på det.
TueI

hvilken farver får en smølf i hovedet når man kvæler den??