Som andre allerede har nævnt, så mistede jeg sidste sommer en motor, som kun havde kørt 27.000 km. Nøjagtig det samme skete i oktober for Søren, hvis motor også stod af efter 27.000 km. Og det var endda det samme, der gik galt. Lejepannerne mellem krumtappen og bageste cylinders plejlstang gik sig en tur.
Man tænker selvfølgelig sit, når sådan noget sker to gange lige efter hinanden. Men jeg vælger at tro, at det er en tilfældighed. For det første, fordi det er de eneste to tilfælde jeg har hørt om (jeg har ikke gennemtrævlet alle SV fora i verden, men SVRider.dk må siges at repræsentere et ret pænt udsnit af Danmarks samlede bestand af SV'ere). For det andet er Sørens og mit SVin to helt forskellige årgange, hans er en '99 og min er en '01.
Hvad der har afstedkommet problemet, er næsten umuligt at sige. Måske
har SV'erne vitterligt et potentielt "dårligt sted" lige præcis ved de omtalte lejepanner, en sygdom som kun viser sig efter ganske bestemte kriterier, men sådan noget er, for at sige det rent ud, umuligt at spå om.
Som Smølfen skriver, så kan man ikke basere nogen statistik på blot to cykler. Så det korte af det lange er, at SV'erne fungerer fint. Selvfølgelig vil man gå efter cyklen med de færreste kilometer, hvis man skal handle, men om den har gået 20.000 eller 50.000 kilometer, ville nok ikke bekymre mig det store. Det kan man jo tydeligt se af B2's eksemplar. Jeg mener også, at Helle Meretes naked old-skool havde gået pænt over 70.000 km. Så de kan altså sagtens.