Forfatter Emne: Carbon og sundhed  (Læst 1808 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

bdamkjaer

• Roadracer
Carbon og sundhed
« Dato: Februar 18, 2007, 12:25:29 pm »
Hej

Jeg kom til at tænke på carbon og sikkerhed/sundhed.

Carbon ser skide godt ud, det er let og stærkt, men det kan gå i stykker. Indenfor flyindustrien tager man det meget alvorligt, hvis der er carbon dele i havarerede fly. De bruger heldragter og åndedrætsværn, fordi carbon er knivskarpt og vandrer i kroppen hvis man får noget gennem huden, lungerne har det heller ikke specielt godt med det. Det er også elektrisk ledende.

Jeg vil også gerne have carbon på min cykel, men jeg vil nok kun bruge, hvor der er meget lille risiko for at få det i kroppen.

Hvad siger I? På mange andre områder går vi jo meget op i personlig sikkerhed for at reducere evt. egne skader ved evt. styrt.

Hvormange forholder sig skeptisk til carbon?
SV1000S K6 Blå, Pluig DB, Suzuki Touren Lenker, Scottolier, Hyper Pro Kit + det løse...

Michael C

• Scooterfjæs
  • *
Re: Carbon og sundhed
« Svar #1 Dato: Februar 18, 2007, 01:43:43 pm »
da jeg arbejder som flymekaniker til dagligt og kender en del til carbon vil jeg lige fortælle det jeg ved.....

Det er rigtigt at carbon er ikke skide sundt at indånde, med for at indånde skal det jo være i støvform og det er jo kun hvis du sliber i det.....

Du kan roligt putte at det dyre carbon på cykel du vil..... ved et styrt vil carbon gå i splinter, og flække men ligefrem i støvform vil det ikke blive....

P.S

Er så heldig at vi har det i meter mål på arbejde.... sku meget rart hvis man lige skal lave et stykke til MC´en

Kame

• Wannabe
« Svar #2 Dato: Februar 18, 2007, 03:40:50 pm »
Jeg kan ikke udtale mig om de sundhedsmæssige aspekter ved carbonstøv, men der er en anden detalje man skal tænke på.

Kulfiber er en rimelig god leder, og hvis slibestøvet når at lægge sig på indmaden i elektronisk udstyr (printplader med mere) så kan det skabe kortslutninger og ødelægge elektronikken.

Så sørg for at holde styr på støvet, og lad selvfølgelig være med at indånde det.

nyg

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
« Svar #3 Dato: Februar 18, 2007, 05:57:33 pm »
Jeg kan ikke udtale mig om de sundhedsmæssige aspekter ved carbonstøv, men der er en anden detalje man skal tænke på.

Kulfiber er en rimelig god leder, og hvis slibestøvet når at lægge sig på indmaden i elektronisk udstyr (printplader med mere) så kan det skabe kortslutninger og ødelægge elektronikken.

Så sørg for at holde styr på støvet, og lad selvfølgelig være med at indånde det.
Hej Kame, velkommen til!

Læg en besked om dig selv i denne tråd: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=3.0
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson