Hmm måske skulle denne tråd rykkes over i tips og tricks kategorien
lige et ? til campingfolket(Olfert) er der regler for hvor meget man må læsse ind i sådan en fætter??
Jeps, og de er rå (altså ham her
)
De fleste vogne må ha mellem 200 og 250 kg gods ombord, og det gælder alt lige fra bestik til motorcykler.
Det er sådan set bare at se på vognens egenvægt/totalvægt (som står på typeskiltet på rammen)
Man skal så lige tænke på at campingvogns fabrikkerne/forhandlerne er lige lovlig optimistiske med hensyn til vognenes egenvægt. Jo mere lort/luksus du fylder i, jo mindre bagagevægt har du at gøre godt med.
Det er faktisk sket at folk har købt en spritny vogn, der med alt ekstraudstyret (ovn, air-con, mover osv.) har nået vognens totalvægt. Så er der pludselig ikke plads(vægt) til tallerkner og bestik
Det gode ved denne tråd er at vi taler om ældre vogne, der som regel har godt spillerum mellem egen og totalvægt, typisk over 250kg. Det dårlige er så at ældre vogne som regel har trukket lidt fugt og så'en gennem årene.
Det sikreste vil være at køre vognen på en vægt så man har et præcist tal.
Vi plejer når vi tager på ferie at, veje hele lortet. Jeg jogger på en badevægt med alt der bliver slæbt ombord.
Det kan godt være at jeg lige gik i selvsving her, og den blev lidt laaaaaang, men det er der 2 årsager til.
Den første : Det er ubehageligt og farligt at køre med overlæs på traileren (bare se på alle de ulykker med campingvogne ned gennem europa i ferietiden)
Den Anden : Bliver du snuppet af
i DK får du en monsterbøde og får ikke lov at køre videre, dette kan ordnes da man altid kan ringe efter en 3 x 34. Værre er det i f.eks. Tyskland, der får du bare lov til at læsse overskydende af på stedet, hvis du vil videre
Hvis jeg skulle lave sådan en trackday-campingvogn ville jeg finde en lille gammel vogn og så strippe den for alt halvunødvendigt, vægtmæsigt ville der aligevel kun være plads til een mc.