Forfatter Emne: TPS ??? Tomgang ???  (Læst 11392 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

ska

• Scooterfjæs
  • *
  • missil med stil
TPS ??? Tomgang ???
« Dato: Januar 17, 2007, 10:44:08 pm »
da min nye sv 1000 gik uroligt i tomgang og meget lavt,og efter ca. 1500 km at begynde at sætte ud når jeg tog koblingen ! anbefalet min forhandler " sigma i ringsted " at det evt. kunne fjernes med montering af en power commandor da de " aldrig " havde hørt om problemet... da jeg fik maskinen tilbage var tomgange sat op til ca. 13-1400 omd. og monteret med power commando. siden har jeg ikke haft problemet, men det virker og lyder forkert at tomgangen skal stå så højt.  kan det mon være en indstilling af TPS istedet ? skal min power commando så også justeres igen ? er der nogen der kan anbefale en super mekaniker ?

nyg

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
« Senest Redigeret: Januar 17, 2007, 11:06:07 pm af nyg »
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

sircajun

• Sandt SVin
  • >>> Z-Bull <<<
Re: TPS ??? Tomgang ???
« Svar #2 Dato: Januar 17, 2007, 11:13:23 pm »
Er måske blank her... :loser:

Hvad er TPS???

Tomgangen har jeg selv stillet på min da den også kunne finde på at dø, det står beskrevet i instruktionshæftet.

SørenG
I don't care if your world is ending today
Because I wasn't invited to it anyway
You said I tasted famous, so I drew you a heart
But now I'm not an artist I'm a fucking work of art!

nyg

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Your Mama!
« Svar #3 Dato: Januar 17, 2007, 11:16:26 pm »
Er måske blank her... :loser:

Hvad er TPS???

Tomgangen har jeg selv stillet på min da den også kunne finde på at dø, det står beskrevet i instruktionshæftet.

SørenG
Throttle Position Sensor

Der er en primær og en sekundær, men det er altså kun den ene man justerer på.
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

MSGDiller

• Søndagskører
  • **
« Svar #4 Dato: Januar 17, 2007, 11:24:20 pm »
da min nye sv 1000 gik uroligt i tomgang og meget lavt,og efter ca. 1500 km at begynde at sætte ud når jeg tog koblingen ! anbefalet min forhandler " sigma i ringsted " at det evt. kunne fjernes med montering af en power commandor da de " aldrig " havde hørt om problemet... da jeg fik maskinen tilbage var tomgange sat op til ca. 13-1400 omd. og monteret med power commando. siden har jeg ikke haft problemet, men det virker og lyder forkert at tomgangen skal stå så højt.  kan det mon være en indstilling af TPS istedet ? skal min power commando så også justeres igen ? er der nogen der kan anbefale en super mekaniker ?

NYG du giver jo ikke manden svar på det han spørger om :) :) De der links er jo kun forklaring på hvordan TPS indstilles!

Inden man kører en powercommander ind skal man tjekke synkronisering på spjældhuse og tjekke at TPS står rigtigt. Netop fordi det er TPS der fortæller hele systemmet hvor åbne spjældene er!

Hvis TPS står forkert og du retter den nu, så passer mappet ikke til TPS (dvs throttlen/gasspjældsåbning) mere!
Det kommer lidt an på hvor meget forkert den har stået. Men det er især nede i lave rpm det går galt, da pc´en har flere justeringsmuligheder der, og netop derfor skal der ikke meget til før det giver bøvl. Det mærkes ikke efter 10% gas da, men nede ved 0-5% gas, da der er flere punkter på et lille område (0%, 2% og 5%). Sp I fald din TPS er forkert indstillet så er det kun i det område den skal tjekkes efter på bænk. (medmindre den stod helt forkert!)
Omvendt burde den gå ordentligt hvis den er justeret! Så skyldes det ikke TPS`en, da powercommanderen så kompenserer for forkert indstillede TPS, Powercommanderen ved jo ikke at TPS står forkert :)
Så problemet vil kun komme når du justerer på TPS´en for at få den rigtig hen. Men det er derfor man tjekker den således mappet bliver kørt ind til rigtig TPS. Så kan man et fast punkt at stille den tilbage til i fald den skulle gå ud af sync den TPS. Så vil mappet altid passe

Hvem har kørt den ind? Det lyder ikke til at være en der har særlig meget styr på det medmindre han regnede med at cyklen var tjeket mht TPS pg spjældhuse

Det kan også være dine tændrør der har været druknede (der skal ikke så meget til)? Har selv haft lignende problem på TL´eren. Det rettede friske tændrør op! Hvis du prøver at skifte tændrør og den går fint så er det derfor. Viser det sig så at efter kørsel at den laver samme igen (alt fra 5km til 500km´s kørsel inden syndrommet komemr igen. Det kan være et lille område i powercommanderen der er for fed indstillet, når du så krører i netop det område i længere tid, ja så kan tændrørerne altså drukne. Men den skal være indstillet MEGET forkert så), så er det pga for fed blanding, dvs så er din pc´er ikke kørt ordentlig ind Men du kan ikke tjekke dette op hvis du retter på TPS´en nu! Så skift evt tændrør først hvis du vil tjekke om det er dem!
Har du tjekket den ikke får falsk luft også? Dvs luftfilter sidder spændt fast på spjældhuse? Det kan også udløse det du beskriver

Jeg har været ude for alle 3 ting, derfor jeg kender til det :) :) Har også haft en utæt slange til IASP censoren! Det fuckede hele mappet toal op, da den måler på vacum i spjældhuse og styrer dyserne! Men det er ej det der er galt med din, bare rolig :)
Det kan også være dine dyser der er lidt skidt i (har jeg sq også været ude for). De kan renses med ultralyd. Men chancen for det er det er meget lille

Hvordan når du kører med lav gas. Fx i 2. gear ved 2%-10% spjældåbning? Kører den så ujævnt også eller? Dvs kan du mærke det rykker lidt i styret på den?

Brug Mr. Dyno til at køre jeres SV ind. Han har ekspertisen, udstyret og erfaringen! Har selv brugt mange justererer her i DK. Jeg bruger kun Mr. Dyno nu :) Han kan noget de andre ikke kan :)
« Senest Redigeret: Januar 17, 2007, 11:50:54 pm af MSGDiller »
V2 Powaaaaah :)

Mine cykler  ---> 
1 stk TL1000S stærk moddet, 1 stk zx6rr banejern, 1 stk 750k3 banejern, 1 stk KTM Duke 2

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2250

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11606

nyg

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Your Mama!
« Svar #5 Dato: Januar 17, 2007, 11:33:27 pm »
Jeg fik en længere snak med Mr. dyno vedr. indstilling af TPS, da jeg fik min rullet i 2005.
Da TPS'en til stadighed ryger ud af justering, så var hans holdning, at enten så stiller du den  - og holder den indstillet - eller også piller du ikke ved det.

Da de fleste ikke piller ved mere end den ene sensor, jf. link til guiden, så kan man vel rimeligvis sige at det i virkeligheden er et halvgjort arbejde. (hvad nu hvis den anden sensor også flytter sig ud af optimal justering?)

Jeg har ikke undersøgt justeringen af den anden sensor, men det må da være noget mere besværligt end som så.

MSGDiller

• Søndagskører
  • **
« Svar #6 Dato: Januar 17, 2007, 11:36:44 pm »
Jeg fik en længere snak med Mr. dyno vedr. indstilling af TPS, da jeg fik min rullet i 2005.
Da TPS'en til stadighed ryger ud af justering, så var hans holdning, at enten så stiller du den  - og holder den indstillet - eller også piller du ikke ved det.

Du tjekker den inden at den står i center således mappet laves mens den er i center! For så har du ALTID et udgangspunkt at vende tilbage til den dag den er ude af center! På den måde vil dit map altid passe til TPS´en!
Surt at få sin cykel kørt ind med en forkert indstillet TPS. Den dag TPS´en står af (det sker desværre)og man skal have en ny på eller den dag man skruer i cyklen på en måde så den kommer ud a center, så har man intet at stille efter efterfølgende!
Derfor skal man altid tjekke den er i center inden man piller ved blandingsforhold i en powercommander. Alt andet er dumt og giver chance for man skal have mappet om! Ikke smart!

Det samme gælder med synkronisering af spjældhusene! Men den er dog ikke så fintfølene som TPS`en
« Senest Redigeret: Januar 17, 2007, 11:43:25 pm af MSGDiller »

Mine cykler  ---> 
1 stk TL1000S stærk moddet, 1 stk zx6rr banejern, 1 stk 750k3 banejern, 1 stk KTM Duke 2

Gud

• Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
« Svar #7 Dato: Januar 18, 2007, 01:09:28 am »

Jeg havde samme problem i starten,  det blev løst ved at jeg skruede lidt op for tomgangen!!, tjekkede TPS'en  den stod perfekt :D, kørte til service og fik synkroniseret cylindrene(mener jeg det hedder) derefter ingen problemer :-)
uden at kende detaljerne omkring din cykels problemer syntes jeg at det lyder som overkill at smide en powercommander(til mange tusind bobs) på din cykel, for at løse noget som umiddelbart lyder banalt :brok: :brok:
« Senest Redigeret: Januar 18, 2007, 01:13:53 am af Moolex »

MSGDiller

• Søndagskører
  • **
« Svar #8 Dato: Januar 18, 2007, 08:39:08 am »

Jeg havde samme problem i starten,  det blev løst ved at jeg skruede lidt op for tomgangen!!, tjekkede TPS'en  den stod perfekt :D, kørte til service og fik synkroniseret cylindrene(mener jeg det hedder) derefter ingen problemer :-)
uden at kende detaljerne omkring din cykels problemer syntes jeg at det lyder som overkill at smide en powercommander(til mange tusind bobs) på din cykel, for at løse noget som umiddelbart lyder banalt :brok: :brok:

Ja det kunne sagtens være løst uden en powercommander!
:)

Mine cykler  ---> 

lks

• Plastikrocker
    • http://www.kaos-mc.dk
« Svar #9 Dato: Januar 18, 2007, 10:15:52 am »
Har haft samme problem med min sv 1000 K3, dette blev løst ved  hjælp fra Mr Dyno, power commander og ignitionstyring, så nu kører cyklen lige så blødt og dejligt ved lave omdrejninger som man på nogen måde kan ønske sig.
Straarup
SV 1000 K3 monteret powercomander, tændingsadvancer, typhone udstødninger, pipercross luftindtag, ledblink.rizoma nrpl.holder,garmin navigator, krauser taskesæt.

Ritzau

• Sandt SVin
  • Its not the age.................. Its the mileage!
« Svar #10 Dato: Januar 18, 2007, 10:26:34 am »
Jeg har ikke PC på min (desv iøvrigt) og jeg har stillet min tomgang til ca 800 da jeg godt kan lide at den tøffer lidt (Gl Triumphkører) den går selvf ikke helt jævnt så men den går ikke i stå, ihvertfald ikke hvis den er varm.
 8)
Tidligere: SV1000S K3-sølvpil, Bundkåbe, Tonet dubblebubble, Forskærm og spejlforlængere, Hjemmehullede og genlappede potter, K&N luftfilter, SVkædeskærm, Små forblink, Solbriller og stort smil (som regel). .  og ½ l reservedunk, til SVeren altså!

Damage

• Gæst
« Svar #11 Dato: Januar 18, 2007, 12:18:49 pm »

Enig...Power commander for at løse et tomgamgsproblem på en ny mc, det er altså overkill...!!!
SV´erne har det med at gå magert i tomgamg fra fabrikken (har jeg fået fortalt af Henrich fra Lydmuren) og derfor
kan de godt gå dårligt i tomgamg. Det løses ved at justere den originale ECU til at give lidt mere benzin (typisk 5%) i det lave område og det er noget som bliver rettet ved første service. Selvfølgelig skal gasspjæld og TPS være indstille korrekt inden justering af ECU. Jeg har haft to SV1000SK6´er og begge har fået justeret den originale ECU og ingen Power commander. Det er nogle helt andre ting som man vælger at få monteret Power commander på end tomgamgs problemer.

ska

• Scooterfjæs
  • *
  • missil med stil
« Svar #12 Dato: Januar 18, 2007, 12:31:45 pm »
Har haft samme problem med min sv 1000 K3, dette blev løst ved  hjælp fra Mr Dyno, power commander og ignitionstyring, så nu kører cyklen lige så blødt og dejligt ved lave omdrejninger som man på nogen måde kan ønske sig.

hvad ligge din tomgang på ??

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
« Svar #13 Dato: Januar 18, 2007, 02:55:54 pm »
Min ligger stabilt på 1200 omdr/min i tomgang uden powercommander og med korrekt justeret TPS.
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

kim r

• Plastikrocker
« Svar #14 Dato: Januar 18, 2007, 03:43:21 pm »
Hej bare lige en kommentar ang. tomgang og ved ikke om det passer på a SV, men da jeg havde en monster 900 der jo osse lød godt når den gik lidt lavt i tomgang, fik jeg at vide fra den lokale mcmekaniker at jeg ikke måtte stille den lavere end 1200 omdr pga. så kunne den ikke trække olie nok med stemplerne, har osse hørt det fra flere ducati kører