da min nye sv 1000 gik uroligt i tomgang og meget lavt,og efter ca. 1500 km at begynde at sætte ud når jeg tog koblingen ! anbefalet min forhandler " sigma i ringsted " at det evt. kunne fjernes med montering af en power commandor da de " aldrig " havde hørt om problemet... da jeg fik maskinen tilbage var tomgange sat op til ca. 13-1400 omd. og monteret med power commando. siden har jeg ikke haft problemet, men det virker og lyder forkert at tomgangen skal stå så højt. kan det mon være en indstilling af TPS istedet ? skal min power commando så også justeres igen ? er der nogen der kan anbefale en super mekaniker ?
NYG du giver jo ikke manden svar på det han spørger om
De der links er jo kun forklaring på hvordan TPS indstilles!
Inden man kører en powercommander ind skal man tjekke synkronisering på spjældhuse og tjekke at TPS står rigtigt. Netop fordi det er TPS der fortæller hele systemmet hvor åbne spjældene er!
Hvis TPS står forkert og du retter den nu, så passer mappet ikke til TPS (dvs throttlen/gasspjældsåbning) mere!
Det kommer lidt an på hvor meget forkert den har stået. Men det er især nede i lave rpm det går galt, da pc´en har flere justeringsmuligheder der, og netop derfor skal der ikke meget til før det giver bøvl. Det mærkes ikke efter 10% gas da, men nede ved 0-5% gas, da der er flere punkter på et lille område (0%, 2% og 5%). Sp I fald din TPS er forkert indstillet så er det kun i det område den skal tjekkes efter på bænk. (medmindre den stod helt forkert!)
Omvendt burde den gå ordentligt hvis den er justeret! Så skyldes det ikke TPS`en, da powercommanderen så kompenserer for forkert indstillede TPS, Powercommanderen ved jo ikke at TPS står forkert
Så problemet vil kun komme når du justerer på TPS´en for at få den rigtig hen. Men det er derfor man tjekker den således mappet bliver kørt ind til rigtig TPS. Så kan man et fast punkt at stille den tilbage til i fald den skulle gå ud af sync den TPS. Så vil mappet altid passe
Hvem har kørt den ind? Det lyder ikke til at være en der har særlig meget styr på det medmindre han regnede med at cyklen var tjeket mht TPS pg spjældhuse
Det kan også være dine tændrør der har været druknede (der skal ikke så meget til)? Har selv haft lignende problem på TL´eren. Det rettede friske tændrør op! Hvis du prøver at skifte tændrør og den går fint så er det derfor. Viser det sig så at efter kørsel at den laver samme igen (alt fra 5km til 500km´s kørsel inden syndrommet komemr igen. Det kan være et lille område i powercommanderen der er for fed indstillet, når du så krører i netop det område i længere tid, ja så kan tændrørerne altså drukne. Men den skal være indstillet MEGET forkert så), så er det pga for fed blanding, dvs så er din pc´er ikke kørt ordentlig ind Men du kan ikke tjekke dette op hvis du retter på TPS´en nu! Så skift evt tændrør først hvis du vil tjekke om det er dem!
Har du tjekket den ikke får falsk luft også? Dvs luftfilter sidder spændt fast på spjældhuse? Det kan også udløse det du beskriver
Jeg har været ude for alle 3 ting, derfor jeg kender til det
Har også haft en utæt slange til IASP censoren! Det fuckede hele mappet toal op, da den måler på vacum i spjældhuse og styrer dyserne! Men det er ej det der er galt med din, bare rolig
Det kan også være dine dyser der er lidt skidt i (har jeg sq også været ude for). De kan renses med ultralyd. Men chancen for det er det er meget lille
Hvordan når du kører med lav gas. Fx i 2. gear ved 2%-10% spjældåbning? Kører den så ujævnt også eller? Dvs kan du mærke det rykker lidt i styret på den?
Brug Mr. Dyno til at køre jeres SV ind. Han har ekspertisen, udstyret og erfaringen! Har selv brugt mange justererer her i DK. Jeg bruger kun Mr. Dyno nu
Han kan noget de andre ikke kan