Forfatter Emne: Olie i forgaffel  (Læst 6052 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bill

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1414
  • Nu med gixxer :D
Olie i forgaffel
« Dato: November 09, 2006, 01:33:27 pm »
Jeg syntes ikke lige jeg kan finde noget, som giver et klart "billede" af det.

Det findes mineralsk og fuldsynthetisk olie ti lforgaflen, det er umiddelbart de to jeg er faldet over. Hvad er forskellen?
Hvad kører SVinet med standard? og hvilken vicositet?

Og hvad er værd at opgradere til? Hvis jeg kun vil skifte olie og ikke fjedre??
Er kommet til at købe en GSX-R 750 K7 med lidt lir på... Shit happens :D

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Olie i forgaffel
« Svar #1 Dato: November 09, 2006, 01:59:32 pm »
Jeg har godt nok aldrig set nogle diskussioner ang. mineralsk vs. syntetisk olie til forgaflen (men tit til selve motoren).

Mit bud er at den fuldsyntetiske er mindre berørt af temperaturudsvingninger og derved giver mere ens dæmpningsegenskaber i hhv. koldt og varmt vejr.

Jeg vil gætte på at 10W eller 15W er et godt bud.

Vi puttede 20W i min kammerats RF600 + hårdere fjedre, men det er også en noget tungere mc (200+ kg)
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

steen

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 412
    • http://www.mctorsdagsklubben.dk
Re: Olie i forgaffel
« Svar #2 Dato: November 09, 2006, 04:37:09 pm »
Jeg kan ikke lade være med at tænke på Peter Rahbek og hans instilling til affjedring. Han har skrevet det mange gange og holder fast ved at det er et meget vigtigt punkt som bør optimeres på alle MC'ere. Jeg har fundet et stykke på dba.dk om Fazer 1000 og her skriver han også lidt om oliernes kvalitet ( for i hans verden er der meget stor forskel ).


-------
Som forgaffelolie anbefaler vi Kayaba’s cross-type (SAE 2.5) selv om den umiddelbart lyder til at være alt for tyndtflydende og vel kostbar med en literpris i størrelsesordenen 150 kr. Årsagen er, at forgaflens OEM-påfyldte standardolie er noget billigt sprøjt og grundindstillingen opleves en smule for fast og overdæmpet til danske landevejsforhold. Bedre bliver det ikke, når den brugte Fazers usle forgaffelolie med tiden er opslæmmet med metalspåner og kondensvand. Så tage lige og afmonter gaffelen helt, poler gaffelbenene med ståluld, rens alle dele fuldstændigt, tør isenkrammet grundigt og saml så gaffelen grundigt efter at du har håndsmurt foringerne med lidt Kayaba-olie og sikret dig at alle dele er i helt perfekt stand. Undgå kompromisser her.

Vi anbefaler dette forgaffel "blowjob" særlig varmt fordi vi i Danmark kører en del langsommere og har mindre jævne veje end dem, Yamaha tiltænkte Fazer 1000 ved udviklingen. Men også fordi Kayaba-oliens kvalitet er utrolig god: Den skummer aldrig og ældes derfor langsommere. Den smører uhyre effektivt. Og hvis du hælder typisk 20-30 ccm ekstra i hvert forgaffelben i forhold til den anbefalede oliemængde, så opnår du en let øget fjederprogression (fordi der er mindre volumen til den indespærrede luft over gaffelolien), som vil komme dig til gavn ved hårde indbremsninger og på stærkt hullede og ujævne veje.
-----
« Senest Redigeret: November 09, 2006, 04:39:08 pm af steen »
tidligere SV1000 men nu Triumph street triple

http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=12359

Gud

  • Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2826
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
Re: Olie i forgaffel
« Svar #3 Dato: November 09, 2006, 05:18:21 pm »
der er en del snak her http://www.sv-portal.com/forums/showthread.php?t=21376&highlight=fork+oil
ellers spørg din lokale pusher, de har tabeller der viser hvad du bør hælde i, men hvad jeg har kunne læse mig frem til er der rasende stor på viskositeten på de forskellige mærker dvs en 10W olie kan være forskellig fra mærke til mærke :brok:
« Senest Redigeret: November 09, 2006, 05:22:10 pm af Moolex »
   

Bill

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1414
  • Nu med gixxer :D
Re: Olie i forgaffel
« Svar #4 Dato: November 10, 2006, 10:05:27 am »
Tak for svarene drenge. Jeg forsøger mig med en 10W olie fra FL Nordic, så må vi se, hva der sker ved det. Det ku godt være man lige sku rense forgaflen, som ham Peter Rahbek foreskriver.
Er kommet til at købe en GSX-R 750 K7 med lidt lir på... Shit happens :D

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: Olie i forgaffel
« Svar #5 Dato: November 10, 2006, 10:25:28 am »
Tak for svarene drenge. Jeg forsøger mig med en 10W olie fra FL Nordic, så må vi se, hva der sker ved det. Det ku godt være man lige sku rense forgaflen, som ham Peter Rahbek foreskriver.

Hvorfor ikke købe et sæt HyperPro fjedre inkl olie hos Alex?? - det koster 1350kr..?
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Bill

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1414
  • Nu med gixxer :D
Re: Olie i forgaffel
« Svar #6 Dato: November 10, 2006, 11:43:31 am »
Tak for svarene drenge. Jeg forsøger mig med en 10W olie fra FL Nordic, så må vi se, hva der sker ved det. Det ku godt være man lige sku rense forgaflen, som ham Peter Rahbek foreskriver.

Hvorfor ikke købe et sæt HyperPro fjedre inkl olie hos Alex?? - det koster 1350kr..?

Det er min økonomi ikke til lige nu. Der kommer jo ferier i det nye år, som der også skal være råd til. Er bange for jeg har sagt ja til noget der kunne gå hen og blive en dyr skiferie.
Er kommet til at købe en GSX-R 750 K7 med lidt lir på... Shit happens :D

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Re: Olie i forgaffel
« Svar #7 Dato: November 10, 2006, 09:18:39 pm »

Det er min økonomi ikke til lige nu. Der kommer jo ferier i det nye år, som der også skal være råd til. Er bange for jeg har sagt ja til noget der kunne gå hen og blive en dyr skiferie.

Lidt lige som mig?? Altså, 2 måneder i Val Thorens??? :afro: :afro: :afro: :afro: :afro: :afro: :afro: :D :D :D :D :D :D :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Den specifikke olie som Hr Rahbek snakker om hedder noget med PC100.

EDIT: Eller var det mon noget med PC01 istedet..?
Literprisen passer vist meget godt  :shock:

EDIT2: Damn, I'm gooood  8) 
« Senest Redigeret: November 10, 2006, 09:25:30 pm af NielSV650 »
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(