kort og godt fortalt: min cykel væltede, og jeg fik en grim bule i min ny erhvede carbon potte, så tænkte at jeg ville afkorte den og blive fri af bulen,, her et par billeder og lidt guiding af hvad jeg gjorde
jeg brugte: en nedstryger, tape, sprittuss, træplade, metalbånd, 2skruer, hammer, tang, sandpapir, fil, popnitter, boremaskine med 2mm og 4mm bor.
sådan så bulen ud på carbon-potten:
pic:1Først bore man popnitterne ud (jeg brugte et 4mm bor)
pic:2så fjerner du nitte-spændet. Tape rundt om potten der hvor du vil afkorte den, (sørg for det er lige hele vejen rundt) brug gerne noget tape der kan ses,,jeg havde kun klart tape
.
så saver du i carbon`en hele vejen rundt, (egentlig kunne jeg have savet den hele vejen over)
men ved ikke om det gælder alle potter?!
pic:3fjern cardon`en og ulden som du også kan save over med nedstrygeren.
jeg spændte inder-røret fast til en træplade med et metalbånd og noget der støttede op under på røret.
pic:4sav lidt inde på flangen da den er svejset fast til inder-røret. (min var ihvert fald)
efter det er gjort kan du save inder-røret af 1-2mm stikkende ud fra carbon`en og ulden.
husk at der kan sidde svejse klatter i flangen, så fil dem ud, så inder-røret kan bankes ind i det.
pic:5min flange var blevet skæv så måtte først banke den lige igen.
tag en tuss og marker på flangen`s synlige side hvor hullerne ca´skal være.
tag noget sandpapir og slib carbon`ens kant ned så den er lige og pæn
bank evt et øgelagt nittebånd lige igen, eller bedre køb et nyt
pic:6sæt flangen på inder-røret og bank den ned over, (carbon`ens form vil gerne være rund) så jeg tog potten mellem benene og pressede fra siderne så det passede med flangen, "VIGTIG" sørg for at flangen er vendt rigtig (kig evt på hvordan nitterne sidder på den anden flange) Bank den ind så den sidder som den skal, "kan være lidt tricky"!
tag tussen igen og marker på carbon ud fra dine tuss mærker på flangen, det er noget ca, noget. så brug et mindre bor når du skal bore hullerne op (for en sikkerheds skyld), når du har dit første hul rigtigt, så tag evt nittebåndet og sæt det rundt om og se om resten af hullerne passer med tuss mærkerne (vend nittebåndet rigtigt)
når alle hullerne er boret og boret op (mit tilfælde 4mm bor) tager du tapen af, evt rengøre potten, så nitter du båndet fast og så ser det sådan ud---> (i mit tilfælde ihvertfald
)
pic:7håber du kan bruge det til noget, det var ikke svært og det tog ca, 2 timer.
skal ikke kunne sige om det kan gøres på samme måde med alle potter men det vil jeg tro
held og lykke