det er sku`surt
og 27000 Km er ikke meget
nej og slet ikk når man kun har kørt de 6000 selv!
Tro mig, det bliver ikke bedre af at man selv har kørt samtlige 27.000 km.
Du har tre muligheder:
1) Du får drejet din krumtap ned, så den bliver fin og glat igen. Derefter skal den have en ny omgang hård-forkromning (en form for hærdning). Og så monterer du lejepanner i overstørrelse. Jeg har hørt flere steder, at det er en lorteløsning. Jeg fik lavet tricket ved min XS400 tilbage i '90, og allerede dengang kostede det 6.500,-
2) Du sætter en helt ny krumtap i, med passende nye lejepanner til både hovedlejer og plejlstænger. Sandsynligvis en holdbar løsning, idet der er tale om fabriksnye dele. Men du vil helt sikkert foretrække at lade et værksted gøre det, for der må ikke gå noget galt mht. tolerancerne på lejepannerne. Altså en ret dyr løsning.
3) Du finder en brugt motor et eller andet sted. Der går et par timer med at hive den gamle motor ud (men det er sikkert allerede gjort), og derefter sætte den "nye" motor i. Men det er ikke særlig svært.
Jeg (og andre) hørte efter brugte motorer hos forskellige ophuggere herhjemme, og prisen lå på mellem 7.000 og 15.000. Motoren til 7.000 havde gået 40.000 km.
Jeg fandt en motor (fra en '99) på E-bay. Den havde kørt lidt under 16.000 km, og den kostede 850€. Jeg kunne have fået den fragtet til DK for vistnok 200€ ekstra, men valgte selv at hente den for at spare tid.
Et alternativ til den sidste løsning er at købe en hel cykel i Tyskland. De gamle SV'ere kan fås fra godt 2.000€ og opefter. Så har du en komplet reservedelscykel, og hvis du er heldig kan du sælge nogle af stumperne videre.