Jeg vil ikke råde dig til at købe dem, da de stadigt er linæer de fjedre der bliver brugt.
Lineære fjedre er vejen frem hvis du vil have noget der er til at justere på. (groft sagt)
grunden til at progressive fjedre er et godt valg til 650'eren, er at de ikke har en gaffel af Cartridge typen, hvor man kan justere dæmpningen. Den progressive fjeder kompenserer for de manglende justeringsmuligheder, ved at være blød når der ikke så meget belastning (til de små bump i vejen), for at blive mere hård, jo mere fjederen presses sammen (når der bremses og køres hårdt i sving). Det er ikke særlig optimalt, hvis man ønsker en gaffel man kan justere ind efter sin helt egen smag/kørestil/formål samt have en god føling med gaffelen i hele vandringen.
En lineær fjeder er meget nemmere at justere ind på, men det kræver at gaffelen er af cartridge typen for at kunne justereforgaffeln ordentlig ind.. Og de fordele der er ved fjederen, er at du hele tiden har den samme feedback fra fjederen i hele vandringen ! den bliver ikke "strammere" jo mere den presses sammen, men giver det samme feedback hele vejen. (Føling !)
Men smag og behag..
hvis du ikke har de store intentioner om at køre race etc. men bare vil ha' lidt mere styr på cyklen og få strammet den slatne ged lidt op, så er den nemme (og billigste) løsning et sæt progressive i din nuværende gaffel. Så får du lidt af begge verdener. En progressiv fjeder vil altid være et kompromis, af komfort og sport.. den vil aldrig være super god til enten det ene, eller det andet..
At blande en progressiv fjeder med en cartridge gaffel, ville jeg ikke mene at du får så meget ud af.. du gør bare at din gaffel bliver enormt svær at justere og du overflødiggører de fine justeringsmuligheder der er i en cartridge gaffel.
Men det er min religion, primært på baggrund af denne info:
http://www.moto-racing.co.uk/Guides/LinearVsProgressive.htmlGør dig den tjeneste at læs teksten
Håber du finder ud af hvad dit behov er..