Tjaeh jeg tanker som regel hos jet, (hvis en af de andre ikke lige er billigere) og har ikke observeret nogen ændring på det seneste, iøvrigt er der vel nogle standarder benzin skal overholde, både så det ikke sviner for meget og oktanmæssigt!
Tror det ville være en grim historie for jet eller andre hvis de blev sat i forbindelse med salg af benzin fra overskudslagre. Det må være en vandrehistorie.
Der er ikke tale om overskudslagre, men om en del af det almindelige distributionsssystem. I Danmark og Nordtyskland er der noget der hedder NEPS (North European Pipeline System) som er et levn fra koldkrigstiden og består af en række tankområder, samt en rørledning fra Frederikshavn til omkring Hamborg. Desuden findes der en mindre rørledning i Hundested, og nogle mindre lagre/udleveringspunkter i Nordsjælland. (et af dem i Janniks baghave)
Systemet er ejet af NATO, og det var meningen at det skulle betjene flyvestationer og andre udleveringspunkter, samt tage imod brændstofsprodukter fra havne i Danmark.
Militæret har ikke det samme store behov for systemets kapacitet som tidligere, og derfor har POL-divisionen, som driver systemet til dagligt, i en årerække solgt transport og lagerkapacitet til civile selskaber til fordelagtige priser.
Udover NEPS'en er der i Danmark en række civile beredsskabslagre som blev oprettet efter oliekriserne I 70'erne. De er også koblet til NEPS'en.
Der foregår en vis spekulation i at opkøbe billigt/sælge dyrt, og spekulanter kan derfor udemærket tænkes at brænde inde med et parti benzin som måske bliver lidt for gammelt.
Noget af den benzin havner sikkert rundt omkring på tankstationerne
Bulk Distribution and Storage of Fuels in the NPS
1506. Although collectively referred to as one system, the NPS consists of nine separate and distinct military storage and distribution systems: Italy, Greece, Turkey (two separate systems - west and east), the United Kingdom, Norway, Portugal, the North European Pipeline System (NEPS) located in both Denmark and Germany, and the largest system, the Central Europe Pipeline System (CEPS) in Belgium, France, Germany, Luxembourg and the Netherlands. The NPS in total consists of some 11,500 km of pipeline running through 12 NATO nations with its associated depots, connected air bases, civil airports, pump stations, refineries and entry points. Bulk distribution is achieved using facilities provided from the common-funded NATO Security Investment Programme (NSIP). The networks are controlled by national organizations, with the exception of the CEPS which is a multinational system.
1507. Optimum utilization of NATO petroleum facilities in peacetime is a prerequisite for the proper maintenance of the system, and the necessary training of its staff. Nations should use the facilities to the fullest extent practicable for military purposes and, where this is insufficient, commercial use should be encouraged. There are no restrictions on the type of NATO fuel facilities that can be used for commercial purposes provided the minimum safeguards are respected.