Et alternativ til Hamicad fender eliminator er Hotbodies undertrayet (forhandles af
www.bikedesign.se). Personligt synes jeg det er det mest lækre SV-undertray på markedet. Og så har det den fordel i forhold til Ermax, at de danske gigant-nummerplader ikke blokerer for blinklysene.
Det er dog ikke helt uproblematisk, og jeg har haft en del besvær, som dog er ved at være overstået nu. Så jeg ved ikke helt, om jeg vil anbefale produktet eller ej. Men kender man mine erfaringer, skulle man kunne tage sine forholdsregler og få en god løsning.
Undertrayet koster 2.200 DKK inkl. levering.
De medfølgende instruktioner er ikke meget bevendt. De består stort set af et før og efter billede. Så der er ikke andet for end at skille bagenden ad (alt skal af, for at få hele den sorte bagskærm af). Og så er det igang med at skære. Det er den første lille ting, man skal være forberedt på. Man kan ikke fortryde og sætte den originale skærm på igen, men det er vist meget normalt for alle SV-undertrays.
Når det er færdigmonteret, ser alt rigtig godt ud. Lige til man tænder blinklysene. De ellers meget lækre diode-blinklys blinker rødt! Det må være fordi undertrayet fremstilles i USA, for det har vist aldrig været lovligt i Danmark, og vist heller ikke i Sverige. Og fordi der er tale om dioder i stedet for blinklyspærer, blinker de alt for hurtigt. Ligesom når der er gået en pære i systemet. Det kan dog ordnes ved at indsætte en modstand. Har bare ikke lige fået taget mig sammen til at gøre det endnu. Nå, men jeg har mailet med bikedesign.se, og de er meget flinke og har lovet at sende mig et sæt nye (gule) diodeblinklys. Håber jeg når at modtage det inden mc-ferien til Tyskland på fredag...
Det største problem er dog nummerplade-beslaget. Da jeg monterede det, var jeg godt nok lidt skeptisk, for det var lavet af meget spinkel plastik. Så jeg begyndte at overveje alternative løsninger. Jeg nåede dog kun at køre med det en uge, før beslaget knækkede da jeg kørte på motorvejen. Det havde det uheldige resultat, at nummerpladen kilede sig fast mellem bagdækket og huggeren, så nummerpladen krøllede sig rundt om dækket og så meget medtaget ud.
På mirakuløs vis slap jeg med et par mikroskopiske ridser på huggeren - og så en ny nummerplade. Tør dog slet ikke at tænke på, hvor galt det kunne have gået, hvis nummerpladen var røget ind i hjulet med 130 km/t...
Den dag i dag er det dog stadig uvist, om beslaget knækkede af sig selv (pga. tusindevis af rystelser) eller om det var et bump på vejen, der gjorde at bagdækket fik fat i nummerpladen. Umiddelbart er det sidste mest sandsynligt, men jeg er overbevist om at jeg monterede det, så det ikke skulle kunne ske, selv når bagfjederen næsten gik i bund. Og så stort var bumpet på motorvejen slet ikke.
Nu har jeg i stedet købt et nummerpladebeslag i metal i Ringsted Motor. Det er vist nok egentlig lavet til choppere, men det passer helt fint. Og så er der endda plads til nummerpladelyset, hvilket der ikke var på den der fulgte med undertrayet. Bikedesign.se sendte mig med det samme et nyt beslag i kulfiber, da jeg fortalte dem om uheldet, men der havde jeg allerede monteret det nye i metal. Så jeg ved ikke, om det er mere holdbart.
Summa summarum: Hotbodies undertrayet ser rigtig godt ud, men hvis man køber det, skal man huske at få gule blinklys med fra start, og at købe en nummerpladeholder i en ordentlig kvalitet. Jeg har desværre ingen billeder af cyklen endnu med det nye beslag, men jeg skal nok poste et snart. Der er dog ikke nogen særlig synlig forskel.