Forfatter Emne: Brændvabler  (Læst 7303 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Brændvabler
« Dato: August 23, 2006, 10:04:47 am »
Efter en dag på Knutstorp, hvor de sidste 2 pas heldigvis foregik i solskin  :D opdagede jeg nogle brændvabler på fordækket.
Det har jeg sku ikke prøvet før, og det betyder sikkert ikke en disse, da de hurtigt er kørt af  :D :D
Men det ser skuda meget spøjst ud  :? Det er boblerne ved siden af mønsteret....
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Brændvabler
« Svar #1 Dato: August 23, 2006, 11:04:14 am »
Måske urenheder i gummiet.. (evt luft, eller noget andet stads der har afgivet en gasart)

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Sv: Brændvabler
« Svar #2 Dato: August 23, 2006, 12:05:17 pm »
 :?: :?: Jeg vil da holde øje med det næste gang, men som sagt, det betyder sikkert ikke en dyt (andet end lidt ar-væv, der hurtigt er kørt væk)
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Brændvabler
« Svar #3 Dato: August 23, 2006, 12:53:52 pm »
Dit dæk ser iøvrigt fint og jævnt slidt ud i overfladen.. Man kan godt se at du har fat i den rigtige ende når du kører  :D

Der er ingen kæmpe lakridser eller grov-raspning af dækket..  hvilkt kan være tegn på at man enten bremser inde i selve svinget, eller kører med forkert dæmpning/affjedring. (eller hvis man bare båler til den, inden dækkene er kommet ordentligt op i temperatur)

 :D

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: Brændvabler
« Svar #4 Dato: August 23, 2006, 01:31:31 pm »
Tak  :D :D

Jeg synes også selv at det var en god glidende kørsel denne gang  :D :D :D

Man får lagt det rigtige gear ind og den korrekte hastighed ved de forskellige sving (mens man synger inde i hjelmen:Oooohhh what a wonderfull feeeeeeeliiing) :D :D
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Brændvabler
« Svar #5 Dato: August 23, 2006, 01:51:29 pm »
Gad vide om det er det de på engelsk kalder "blistering", hvilket skyldes overophedning af dækket, muligvis pga. for højt dæktryk.
Se nederst på http://insideracingtechnology.com/tirebkexerpt3.htm
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: Brændvabler
« Svar #6 Dato: August 23, 2006, 02:13:00 pm »
Det ligner meget godt det der "blistering" men at det skulle være for meget tryk  :?: Jo mere luft, jo koldere dæk.
Aligevel kan det godt ha noget at sige, da jeg kørte med Touring-dæktryk på Knutstorp  :?
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Jannik

  • Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 5960
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Brændvabler
« Svar #7 Dato: August 23, 2006, 02:16:22 pm »
Det ligner meget godt det der "blistering" men at det skulle være for meget tryk  :?: Jo mere luft, jo koldere dæk.

HOV det er da modsat!!!  :? (eller er jeg helt gal på den?)

Man hiver lidt luft ud når man skal på bane fordi man belaster dækkene mere og de derfor bliver overophedet hvis man kører med det høje dæktryk man kører med på vejen....
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: Brændvabler
« Svar #8 Dato: August 23, 2006, 02:36:33 pm »
Det ligner meget godt det der "blistering" men at det skulle være for meget tryk  :?: Jo mere luft, jo koldere dæk.

HOV det er da modsat!!!  :? (eller er jeg helt gal på den?)

Man hiver lidt luft ud når man skal på bane fordi man belaster dækkene mere og de derfor bliver overophedet hvis man kører med det høje dæktryk man kører med på vejen....
Jeg mener da man hiver luft ud for at få mere varme i dækkene  :? nu er jeg forvirret, og fuldstændig omgivet af ingen øl :brok: men jeg skal heldigvis snart i garagen og skrue på GS'eren, og der er øl puu-ha

Jeg holder med Alex: http://www.svrider.dk/forum/index.php?topic=1484.0
« Senest Redigeret: August 23, 2006, 02:44:53 pm af Olfert »
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Brændvabler
« Svar #9 Dato: August 23, 2006, 04:00:00 pm »
man lukker lidt luft ud, fordi dækkene på en bane bliver meget mere varme end ved landevejskørsel.  Når dækkene bliver varme udvider luften i dækket sig og dæktrykket stiger..

forestil dig at du putter alm dæktryk i dine dæk, iflg specifikationerne (daglidags kørsel).. og så tager cyklen ind på en bane og varmer dem godt op ved vild kørsel.. så stiger trykket jo til mere end det optimale dæktryk for dit dæk. og det nedsætter dækket evne til at gribe fat i vejen.

dvs, man kompenserer lidt med at putte mindre luft i, der gør at dækkene varmer hurtigere op, har mere grip, og ved rigtig driftvarme stiger trykket pga varmen til det dæktryk man nu engang ønsker.

når vejret og banen er meget varm, skal der lidt mere luft ud, for ikke at overstige det optimale dæktryk.  jo koldere det er i vejret/banen jo mindre luft skal du tage ud.
« Senest Redigeret: August 23, 2006, 04:02:06 pm af Luske »

runes-mc.dk

  • Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2174
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Re: Brændvabler
« Svar #10 Dato: August 23, 2006, 04:10:18 pm »
Luske nåede at svare mens jeg skrev, men nu har jeg gjort mig lidt umage, så I får det alligevel  :blink:

Forvirringen skyldes at man gør forskellige ting på landevejen vs. racerbanen (hvis ellers jeg har forstået teorien korrekt):

På landevejen:
Lidt højere dæktryk for at nedsætte slid ved "transportkørsel"/motorvejskørsel
Lidt lavere dæktryk for at få mere/hurtigere varme i dækkene

På banen:
Her gælder det om at opnå optimalt dæktryk når dækket er varmt.
Det betyder typisk lidt lavere end standard dæktryk når dækket er koldt, dog vil nogle dæktyper, afhængig af opbygning, kræve enddog temmelig lavt tryk i bagdækket når trykket måles på et koldt dæk.
Det skyldes at når dækket bliver varmt, stiger trykket og hvis trykket bliver for højt, vil dækket overophede samt virke dårligere, typisk vil dækket "give slip" meget pludseligt, fremfor at give en kontrollerbar udskridning.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: Brændvabler
« Svar #11 Dato: August 24, 2006, 07:53:02 am »
Tak til Luske og Rune for de fine svar :D

Det er åbenbart overophedning der er skyld i brændvablerne  :(
Og det er jo helt min egen skyld, da jeg bare pillede oppakningen af, skruede spejlene af, bandt SVinet ind i gaffatape og så ellers afsted :D :D :D

Næste gang må jeg ha en dæktryksmåler og en pumpe med i oppakningen, og så lige bruge et par minutter på at justere dæktryk 8)
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Brændvabler
« Svar #12 Dato: August 24, 2006, 08:41:35 am »
Tak til Luske og Rune for de fine svar :D

Det er åbenbart overophedning der er skyld i brændvablerne  :(
Og det er jo helt min egen skyld, da jeg bare pillede oppakningen af, skruede spejlene af, bandt SVinet ind i gaffatape og så ellers afsted :D :D :D

Næste gang må jeg ha en dæktryksmåler og en pumpe med i oppakningen, og så lige bruge et par minutter på at justere dæktryk 8)

Ellers spørg nogle oppe på banen.. der er altid nogen der har kompressor og udstyr med til det.. og folk er meget hjælpsomme

Olfert

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3064
Re: Brændvabler
« Svar #13 Dato: August 24, 2006, 09:17:35 am »

Ellers spørg nogle oppe på banen.. der er altid nogen der har kompressor og udstyr med til det.. og folk er meget hjælpsomme
Det er rigtigt, da jeg kørte race for 20 :shock: år siden fulgtes jeg et par gange med et par mc-freaks fra Amager, der havde prøvet det meste indenfor mc-sport, Drag-race, speedway, cross osv. og var så havnet i Roadracing.

Og de fortalte at de mest hjælpsomme var roadracere :D altid hjælp at hente hvis man manglede dele eller andet efter styrt og så'en :D Speedway'erne var de værste, stod nærmest og godtede sig hvis der var een der gik i stykker, så var der en konkurrent mindre :shock: :evil:

Jeg prøvede selv den flinke roadracer da jeg styrtede på Mantorp :D :D
Købte ny olie af sidevognsfolkene (De har meget med af alt i deres busser :shock:)
Lånte en motor af en af Amagerdrengene, så jeg kunne kannibalisere nogle af delene over på min motor :D
Og fanme om ikke daværende DM-mester Henrik Ottesen og hans mekker hev svejseværket frem, så jeg kunne komme ud og køre løb :D :D
Det er hjælpsomhed ud over alle grænser  :D :D :D
Jeg har sikkert også lignet en våd hund, da jeg troede at weekenden var slut før den var begyndt :shock:
Olfert
Buell 1125R til gaden
Yamaha R6 til banen
Kildemose til Fakta

Luske

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4381
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Brændvabler
« Svar #14 Dato: August 24, 2006, 01:45:52 pm »
--> Olfert

Ja det er også mit indtryk...

knækker man et greb eller styr eller andre stumper, er folk villige til at låne ud af ekstra stumper, hjælpe til etc..    har ikke selv  haft brug for det endnu, men har hørt og også fornemmet at det er kotumen.

Det er sgu god spirit sådan noget. (de ved jo godt at man betaler x antal tusinde kroner for at køre en weekend, så de ved hvor ærgeligt det er ikke at kunne køre)

(jeg låner da også gerne mine ekstra stumper ud, hvis der er nogen der mangler noget jeg har.. - forbeholder mig dog retten til at indkræve dem igen, hvis jeg selv står på snotten og får brug for dem. - det må da være rimeligt  :D)