Forfatter Emne: Hjælp til kædestramning??  (Læst 7629 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Rasmus

• Roadracer
Hjælp til kædestramning??
« Dato: August 19, 2006, 11:47:21 am »
Er der nogle der kan fortælle mig den nemmeste og bedste måde at stramme sin kæde på??

Min kæde kan bevæge sig lidt for meget (hvornår bør den egentligt strammes? cm vandring - og hvor skal det checkes), og jeg har ikke lige prøvet den slags før! Hvis i ligger inde med nogle fotos der viser fremgangsmåden, kunne dette også være en stor hjælp

Kom endelig med jeres hån også :loser: Ved godt jeg er en newbie i f. m. mekanik så jeg bliver ikke (alt for) stødt :wink:

Det skal lige nævnes at jeg ikke har en løfter endnu, så jeg håber det kan klares uden. Ellers må jeg jo ud og købe en!

Grand Danois

• Sandt SVin
Sv: Hjælp til kædestramning??
« Svar #1 Dato: August 19, 2006, 05:42:25 pm »
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

Rasmus

• Roadracer
« Svar #2 Dato: August 20, 2006, 08:00:35 am »
Tak for det GD - det hjalp mig lidt på vej.... Min kæde giver sig 3-4 cm (ved forskellige målinger på kæden) og som du selv skriver kører du også med samme "slack". Jeg troede bare at 2 (max 3) cm var det optimale!

Men jeg er stadig interesseret i en "how-2-do-it-4-newbies" vejledning, hvis nogle ligger inde med sådan en  :innocent:

Grand Danois

• Sandt SVin
« Svar #3 Dato: August 20, 2006, 01:56:14 pm »
det er lidt svært at lave en how 2 do liste, da der er en del varaibler..men ok, nu tager vi den heeelt fra bunden af. :lol:

1. hvis slacket er mindre end ca 4 cm, er den for stram... over 4 er den for løs. Skal måles når du sidder på cyklen.

2. Skal kæden strammes: løsn baghjulet.. stram kæden så der er lidt mere end 4 cm slack (kæden bliver mere stram når baghjulet spændes igen).Mål slacket flere steder mens du drejer hjulet rundt.
Sørg for at kæden løber lige, enten ved at bruge mærkerne på baggaflen, ved at se om kæden løber lige på undersiden, eller ved at måle afstanden fra bagenden af gaflen til kanten af den klods der sidder på akslen. Kontroller om slacket nu er ca 4 cm når du sidder på cyklen.

Skal kæden løsnes: Som ovenstående... men husk at når kædestrammerne løsnes, så følger hjulet ikke med frem.. bank derfor på de klodser der sidder på akslen, så de rører ved kædestrammerne..

Mvh
GD

CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

Rasmus

• Roadracer
« Svar #4 Dato: August 20, 2006, 04:57:33 pm »
Tak for vejledningen.... kan godt høre at jeg bliver nød til at købe en baghjulsløfter ved lejlighed!

Jesper Jensen

• Sandt SVin
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Re: Hjælp til kædestramning??
« Svar #5 Dato: August 20, 2006, 05:50:42 pm »
Tak for vejledningen.... kan godt høre at jeg bliver nød til at købe en baghjulsløfter ved lejlighed!

http://www.svrider.com/tips/pipestand/SwingarmStand.htm

Eller bruge denne..
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Freddy

• Kalenderpedel
  • Sandt SVin
    • Mit sted...
Re: Sv: Hjælp til kædestramning??
« Svar #6 Dato: August 20, 2006, 06:13:10 pm »
Jeg har ofte brugt et par af de der billige opklodsningsbukke fra Harald Skrald, som man bruger til at klodse biler op med.

Skru en ca. 10 cm. lang M8 (hvis jeg husker ret) bolt i de to gevindhuller i bagsvingeren, som er der til at montere bobbin's i.
Sæt højden på bukkene, så de lige nøjagtig kan gå under bolten i højre side, når motorcyklen står på støttebenet. Placér den ene af bukkene under den højre bolt, og rejs motorcyklen op i lodret position, og spark den anden opklodsningsbuk ind under bolten i venstre side.
Et voilá, motorcyklen står med baghjulet hævet et par centimeter over underlaget, og er let at gå til.

Det kræver lige at man holder tungen lige i munden, men når man har prøvet det et par gange, får man fornemmelsen af det.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Grand Danois

• Sandt SVin
« Svar #7 Dato: August 20, 2006, 07:51:19 pm »
Jeg har den orginale løfter.... den er altså rigtig god (ved godt den er et par kr. dyrer end andre)

Mvh
GD

Gud

• Master of the Universe
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • Pude
    • Det seriøse alternativ
« Svar #8 Dato: August 20, 2006, 08:10:52 pm »
Jeg har ofte brugt et par af de der billige opklodsningsbukke fra Harald Skrald, som man bruger til at klodse biler op med.

Skru en ca. 10 cm. lang M8 (hvis jeg husker ret) bolt i de to gevindhuller i bagsvingeren, som er der til at montere bobbin's i.
Sæt højden på bukkene, så de lige nøjagtig kan gå under bolten i højre side, når motorcyklen står på støttebenet. Placér den ene af bukkene under den højre bolt, og rejs motorcyklen op i lodret position, og spark den anden opklodsningsbuk ind under bolten i venstre side.
Et voilá, motorcyklen står med baghjulet hævet et par centimeter over underlaget, og er let at gå til.

Det kræver lige at man holder tungen lige i munden, men når man har prøvet det et par gange, får man fornemmelsen af det.

jeg kan kun rose Freddy for hans opfindsomhed, da vi i vinters brugte præcis samme løsning, den eneste ulempe er at buk nr 2 kan være lidt bøvlet af få ind, men besparelsen på mange £$€ er det værd, et sæt kan erhverves for 50-100;- :-)

Luske

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Hjælp til kædestramning??
« Svar #9 Dato: August 20, 2006, 09:31:11 pm »
Du behøver ikke en baghjulsløfter eller buk'e for at stramme kæde ...

(men den er rar at have til alle mulige andre opgaver, som smøring af kæde, dækskifte etc)

Rasmus

• Roadracer
« Svar #10 Dato: August 21, 2006, 09:00:36 pm »
Har allerede bøvlet lidt med kædesmøre-opgaver osv.... så jeg må nok hive muldvarpen op og se om den kan tåle sollys :wink: