af en eller anden grund har jeg glemt alt om de 60% hvad gør de egentlig hvis man kører på baghjul? er det klip eller ryger kortet?
Jeg gik til undervisning sammen med 2 generhververe. Den ene mistede kortet med 180km/t på Jyllingevej (overdrivelse fremmer forståelsen) og den anden ved at trække en wheelie ned af Ågade (ved ikke om han kørte på sidste klip).
Jeg selv dækker næsten hele færdselsloven i bil (eksklusive spritkørsel, påkørsler, færdselsuheld og at køre over for rødt) - men begyndte at køre pænt da klippekortssystemet blev indført og har ikke fået nogen bøder siden.
Jeg boede i sin tid 60km fra min arbejdsplads og har ejet en Peugeot 106 Rallyé med knaster og K&N kit og en Mitsubishi Galant 2.0 GTi. Kombinationen af disse faktorer =
Personlige "rekorder" må være:
Mest kritiske: 86 Km/t på Jagtvej ml. Vibenhus Runddel og Østerbrogade der hvor æggeskallerne ALTID står
Korrektion (+/- 3km/t) ved måling med laser resulterede i 1900kr. / 1 km/t fra at kortet røg.
Pinligste: 2 beskedne fartbøder med min mor ved siden af - den ene i hendes egen bil
(den må jeg sjovt nok ikke låne mere)
Mest omfattende: Samlet på 1 bøde - overskridelse af dobbeltoptrukne striber, passage af et helle-anlæg på den forkerte side og 70 km/t i en 60 km/t zone ved Slotspavillionen St. i Hillerød.
Dummeste: Bøde for at befordre en passager på bagagebæreren på en cykel - 500kr til både mig (fører) og passageren som var så dum at vinke til en patruljevogn som passerede os.
Mest komiske: Passage gennem en bus-sluse (Rantzausgade) i bil. Æggeskallen gentager/insisterer da jeg spørger at
gerne må køre gennem bus-slusen selvom de ikke er i udrykning (skere adskillige gange om dagen - det er også en god genvej). Jeg skriver derfor til politimesteren i KBH som siger at de gør en stor indsats for at få deres medarbejdere til at overholde de gældende færdselsregler. Historien ender med at bøden bliver anulleret efter et længere skriveri.
Det var tider! Jeg havde nærmest et pennevensforhold til færdselspolitiet den gang
/Jakob