Forfatter Emne: Slap kæde..  (Læst 5039 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Henrik Kallehauge

• Plastikrocker
  • AKA Zonar .. Brug venligst eget billed og navn
Slap kæde..
« Dato: Juli 21, 2006, 02:03:25 am »
Hej hej allesammen..

Her til sommer købte jeg min første cykel (sv 650 fra 2000) da jeg så kom hjem med dyret, gik jeg den igennem og derved strammede kæden til den havde de 2 til 3 cm frigang manualen siger den skal have...

Jeg har så kørt 1500 km på den siden og nu er den så godt slap igen ?? kan det passe ?? :undecided:
Life is not like a box of choclat, is't like a jar of jalapenos, what you do today might hurt your ass tomorrow

Grand Danois

• Sandt SVin
Sv: Slap kæde..
« Svar #1 Dato: Juli 21, 2006, 03:12:22 am »
Hej hej allesammen..

Her til sommer købte jeg min første cykel (sv 650 fra 2000) da jeg så kom hjem med dyret, gik jeg den igennem og derved strammede kæden til den havde de 2 til 3 cm frigang manualen siger den skal have...

Jeg har så kørt 1500 km på den siden og nu er den så godt slap igen ?? kan det passe ?? :undecided:

Under normale omstændigheder burde det ikke ske....

Jeg forudsætter i nedenstående at baghjulet er/var spændt godt nok fast, at kæden "løber" lige og at du har smurt den...

Det lyder som om du har strammet kæden for meget, enten:

Ved at have målt slækket uden at have siddet på SVinet imens.... (når du sætter dig op på maskinen strammes kæden)

Eller : Ved ikke at have målt slækket på det STRAMMESTE sted ( prøv at dreje hjulet rundt mens du mærker på kæden,flere forskellige steder - så vil du sikkert opdage at kæden ikke er lige stram hele tiden,afhængig at hvor godt et kit det er)

Og hvor stort slækket skal være mener JEG godt man kan diskutere.... kører selv nærmere med 3-4 cm, end de foreskrevne 2-3 cm. Hellere LIDT for slap, end lidt for stram....

Smøring : smør ALTID kæden når den er varm, og ALTID på INDERSIDEN, helst for hver ca 2-300 KM, ALTID efter at have kørt i regnvejr. (det er mere for generelt at vedligehlode kædekittet, da der alligevel ikke trænger fedt/olie IND i ledene på o-rings kæder og lign., som du jo nok kører med)

Vigtigst af alt, er det at du får tjekket om kæden nu er "busted".... træk bagud i kæden, på bagtandhjulet,ca vandret ud for bagsvingeren... hvis du kan trække kæden ret meget mere ud fra tandhjulet, end det der svarer til en halv tand i længde.... så er din kæde færdig. Er du i tvivel, så få nogen til at tjekke det for dig.

Men det var jo så bare min mening.....

Mvh
GD

« Senest Redigeret: Juli 21, 2006, 04:00:39 am af Grand Danois »
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir

Jannik

• Man skal ikke kaste med æbler, hvis man selv er et skrog.
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • GSXR750 til banen "SV1000r" og KTM SM til vejen.
Re: Sv: Slap kæde..
« Svar #2 Dato: Juli 21, 2006, 07:11:49 am »

Men det var jo så bare min mening.....

Mvh
GD
Og den er fuldstændig korrekt GD  :wink:

Det lyder som om din kæde er ved at skulle skiftes, for som du nok kommer til at opdage så er det først når den bliver slidt at man begynder at skulle spænde den op, altså oftere og oftere efterhånden som den bliver mere og mere slidt.

Hvordan ser tænderne ud på tandhjulene?
Er de ens fra begge sider (altså ens med og mod urets retning) eller ligner de sådan som man tegnede bølger da man var lille? :oops: :lol:
Hvis de er lidt "bølgede" så er dit kædekit meget slidt og trænger under alle omstændigheder til en udskiftning.
SV1000R med alt muligt lir´...

www.Team-trackday.com RoadRacing

helle merete

• Sandt SVin
Re: Slap kæde..
« Svar #3 Dato: Juli 21, 2006, 08:31:50 am »
Det lyder som om din kæde er ved at skulle skiftes, for som du nok kommer til at opdage så er det først når den bliver slidt at man begynder at skulle spænde den op, altså oftere og oftere efterhånden som den bliver mere og mere slidt.

Halløj.
Fra min ydmyge erfaring:
Jeg skiftede kædekit for ca 1,5 måned siden... Op til kunne jeg ikke lave andet end at stramme kæde, men med det nye kædekit må jeg give Jannik ret - så slipper man for at skulle stramme hele tiden...
KH Helle Merete
SV650SK3

Henrik Kallehauge

• Plastikrocker
  • AKA Zonar .. Brug venligst eget billed og navn
Re: Slap kæde..
« Svar #4 Dato: Juli 21, 2006, 08:14:23 pm »
Mange takker

det er fordi kæden er slapper nogle steder end andre, så det er kæden der trænger til at blive skiftet  :cry:
men jeg skifter hele kittet så er jeg jo helt sikker på den del af sv'eren  :) desuden er det foreste tandhjul også så slidt at det alligevel nok skulle til at tænkes på ...
Life is not like a box of choclat, is't like a jar of jalapenos, what you do today might hurt your ass tomorrow

Grand Danois

• Sandt SVin
Sv: Re: Slap kæde..
« Svar #5 Dato: Juli 22, 2006, 12:16:49 am »
Mange takker

det er fordi kæden er slapper nogle steder end andre, så det er kæden der trænger til at blive skiftet  :cry:
men jeg skifter hele kittet så er jeg jo helt sikker på den del af sv'eren  :) desuden er det foreste tandhjul også så slidt at det alligevel nok skulle til at tænkes på ...

Husk at din kæde normalt vil være strammere nogle steder, end andre... OGSÅ det nye...

Mvh
GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir