Hej hej allesammen..
Her til sommer købte jeg min første cykel (sv 650 fra 2000) da jeg så kom hjem med dyret, gik jeg den igennem og derved strammede kæden til den havde de 2 til 3 cm frigang manualen siger den skal have...
Jeg har så kørt 1500 km på den siden og nu er den så godt slap igen ?? kan det passe ??
Under normale omstændigheder burde det ikke ske....
Jeg forudsætter i nedenstående at baghjulet er/var spændt godt nok fast, at kæden "løber" lige og at du har smurt den...Det lyder som om du har strammet kæden for meget, enten:
Ved at have målt slækket uden at have siddet på SVinet imens.... (når du sætter dig op på maskinen strammes kæden)
Eller : Ved ikke at have målt slækket på det STRAMMESTE sted ( prøv at dreje hjulet rundt mens du mærker på kæden,flere forskellige steder - så vil du sikkert opdage at kæden ikke er lige stram hele tiden,afhængig at hvor godt et kit det er)
Og hvor stort slækket skal være mener JEG godt man kan diskutere.... kører selv nærmere med 3-4 cm, end de foreskrevne 2-3 cm. Hellere LIDT for slap, end lidt for stram....
Smøring : smør ALTID kæden når den er varm, og ALTID på INDERSIDEN, helst for hver ca 2-300 KM, ALTID efter at have kørt i regnvejr. (det er mere for generelt at vedligehlode kædekittet, da der alligevel ikke trænger fedt/olie IND i ledene på o-rings kæder og lign., som du jo nok kører med)
Vigtigst af alt, er det at du får tjekket om kæden nu er "busted".... træk bagud i kæden, på bagtandhjulet,ca vandret ud for bagsvingeren... hvis du kan trække kæden ret meget mere ud fra tandhjulet, end det der svarer til en halv tand i længde.... så er din kæde færdig. Er du i tvivel, så få nogen til at tjekke det for dig.
Men det var jo så bare min mening.....
Mvh
GD