Forfatter Emne: Problemer med gearskifte  (Læst 3696 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Codriver

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 16
Problemer med gearskifte
« Dato: Juli 19, 2006, 11:47:50 pm »
Jeg har netop købt en SV 650S K2.
Efter jeg har kørt ca. 500 km på den (MC'en har kørt 14000 i alt) har jeg oplevet at det er nærmest umulig at skifte op i 4., 5. og 6.
Hvis jeg kun aktiverer koblingen ganske lidt går det væsentlig lettere end hvis håndtaget er trykket helt i bund.
Er der nogen af jer, der har et bud på hvad der kan være galt.
Mit eget bud er gammel/slidt olie.
Den har godt nok kun kørt ca. 2500 km siden sidste service, men det er 1½ år siden.
SV 650S K2
Bundkåbe og egosæde, ellers standard.
Endnu...

BrianS

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 301
  • Honda VF700C Super Magna
    • SVrider galleri
Sv: Problemer med gearskifte
« Svar #1 Dato: Juli 20, 2006, 07:23:42 am »
Jeg mener at oliefabrikanterne anbefaler at man bør skifte olien hvert ½ år. Det passer også med at skifte før og efter vinterhi.
Hvis olien er 1½ år gammelt er der ingen tvivl, få olie og filter skiftet hurtigst muligt. Og skift igen før vinterhi.

Jeg ved ikke om det påvirker gearskifte, men olien er nok noget tykt.  :)

PWEE

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 291
  • Low on bike again :-)
Re: Problemer med gearskifte
« Svar #2 Dato: Juli 20, 2006, 09:16:54 am »
Jeg har netop købt en SV 650S K2.
Efter jeg har kørt ca. 500 km på den (MC'en har kørt 14000 i alt) har jeg oplevet at det er nærmest umulig at skifte op i 4., 5. og 6.
Hvis jeg kun aktiverer koblingen ganske lidt går det væsentlig lettere end hvis håndtaget er trykket helt i bund.
Er der nogen af jer, der har et bud på hvad der kan være galt.
Mit eget bud er gammel/slidt olie.
Den har godt nok kun kørt ca. 2500 km siden sidste service, men det er 1½ år siden.

Olie - tja, muligvis fordi han ikke har kørt ret meget igennem de sidste 1½ år  :x men en olieskift er pærenemt og koster næsten ingenting, så det er alt andet lige værd at prøve.....
En anden chance kan være koblingskabel - måske for slapt indstillet? prøv i hvertfald at bruge den stilskrue - der sidder oppe ved håndtaget, under noget sort plastic - tag spændskruen af og brug den inderste skrue til at stramme eller slegge kabel. Der er også en skrue der hvor kablet går ned i motorblokken, som er til de lidt større justeringer.

MEN alt andet lige burde man kunne hive en SV i 4-5-6 gear UDEN kobling....sååå hmmm

SV1000SK5, Micronpotter, hugger, spyball

Alex

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1238
Re: Problemer med gearskifte
« Svar #3 Dato: Juli 20, 2006, 09:27:04 am »
Olieskift kan sagtens gøre trikket..
Jeg har før mærket at gearskiftet gik nemmere, da jeg skiftede (til en anden) olie.

Koblingen skal muligvis også justeres, og det kan gøres tre steder:
ved grebet, dér hvor kablet går ind i kædehjulsdækslet og sidst på "sneglen" der trykker på koblingen.
Alex

- hvis ikke man kommer ud til kanten, er det ikke sjovt

Codriver

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 16
Re: Problemer med gearskifte
« Svar #4 Dato: Juli 20, 2006, 10:24:02 am »
Brian S: Suzuki anbefaler at skifte olien hver ½ år. Så derfor var det også mit første bud. Olien må være noget tyk, så det vil helt sikkert påvirke gearskiftet.

Pwee: Jajaja, Jeg ved godt jeg ikke skal bruge koblingen :roll:

Jeg skifter olien i dag eller i morgen og prøver om det hjælper. Ellers må jeg justere på koblingen.
SV 650S K2
Bundkåbe og egosæde, ellers standard.
Endnu...

Grand Danois

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Problemer med gearskifte
« Svar #5 Dato: Juli 20, 2006, 12:12:36 pm »
Jeg har netop købt en SV 650S K2.
Efter jeg har kørt ca. 500 km på den (MC'en har kørt 14000 i alt) har jeg oplevet at det er nærmest umulig at skifte op i 4., 5. og 6.
Hvis jeg kun aktiverer koblingen ganske lidt går det væsentlig lettere end hvis håndtaget er trykket helt i bund.
Er der nogen af jer, der har et bud på hvad der kan være galt.
Mit eget bud er gammel/slidt olie.
Den har godt nok kun kørt ca. 2500 km siden sidste service, men det er 1½ år siden.

hmm.. gør den det også hvis du først skifter gear ved 5-6000 omdrejninger ? min 1000ér gør nogle gange det samme, hvis jeg f.eks vil i 6. ved 5000 omdrejninger. Lidt over, så går det fint.

mvh
GD
CBR600RR 08 med Akrapovic, Komplet Galfer skivesæt + pads, Hyperpro og lidt forskelligt Rizoma / Honda lir