Forfatter Emne: Køb af første motorcykel  (Læst 7054 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kreipke

• Søndagskører
  • **
Køb af første motorcykel
« Dato: Juli 04, 2006, 11:10:24 am »
Hej, jeg er ny her på forummet, har i en alder af 29 år besluttet mig for at udleve drengedrømmen og købe mig en motorcykel. Da jeg jo er en total nybegynder på området, ville jeg meget gerne have lidt hjælp omkring hvilken motorcykel man skal vælge og tænkte at dette nok var et godt sted at spørge.

Jeg har researchet en del selv, og er nået frem til at en SV650 er et oplagt valg, jeg blev i hvert fald anbefalet den som en god begynder motorcykel inde hos FA moto. Det jeg har forstået er at det er en god solid motorcykel, men stadig med en temmelig sporty attitude, så den også er sjov at køre om et par år.

Den anden motorcykel jeg har kig på er en Kawasaki ER-6f, den og SV650 bliver kaldt konkurrenter på alle de sider jeg har læst anmeldelser, og er så vidt jeg kan se relativt ens.

Nu er jeg jo klar over at dette er primært er et SV forum, men jeg tænkte at folk herinde måske kunne smide nogle grunde til at jeg skal vælge en Sv'er over Kawasaki. Hvis der er nogle gode grunde til at vælge Kawasakien hører jeg dem selvfølgelig også meget gerne.

På forhånd tak for hjælpen =)

Peter

Luske

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Nej dit kineser skrammel er IKKE en Honda !!!
    • www.peets.dk
Re: Køb af første motorcykel
« Svar #1 Dato: Juli 04, 2006, 11:25:50 am »
Håber på at Smølfen skriver et indlæg til dig..

Han prøvede nemlig Kawaen da der var åbenthus hos Masi.  Som han selv sagde, så var det for at prøve den da den var nærmeste pendant/konkurrent til SV'eren ..

Jeg ville ikke selv eje Kawaen, ene og alene pga bagsvingerens udseende (design)..  det ligner noget fra en 125 offroader eller en knallert 45. det ser simpelthen for splejset ud. den kører sikkert fint.

og kawaen har også en "Inline Twin" motor.. ka ik huske lyden af den smølfen prøvede, da den dårligt sagde noget med org. potte.. men hvis motoren er af samme princip som suzukis klassiker GS 500, ja så ville jeg nok hellere foretrække lyden af SV'erens V motor.  Den lyder i det mindste potent

SV'eren er efterhånden også en "erfaren cykel", den har været på markedet i lang tid uden store ændringer, så der er masser af stumper og ekstra halløj til den.   

men hvis man vil være lidt anderledes og ikke ligne resten af danmarks vogn pakke, så er Kawaen måske noget. 

Jeg ville nok foretrække at tænke praktisk i denne sammenhæng, så valget er dit  :D

runes-mc.dk

• Potentiel trackday junkie...
  • Sandt SVin
  • Bedre vejr i år end sidste år, tak...
    • http://www.runes-mc.dk
Sv: Køb af første motorcykel
« Svar #2 Dato: Juli 04, 2006, 11:30:19 am »
De to mc'ere er efter min mening så ens i opbygningen at det må komme an på udseendet.
Rune Rasmussen, kører på en sølv/sort Gixxer600 2005 med diverse gejl :)

Luske

• Administrator
  • Sandt SVin
    • www.peets.dk
Re: Sv: Køb af første motorcykel
« Svar #3 Dato: Juli 04, 2006, 11:31:26 am »
De to mc'ere er efter min mening så ens i opbygningen at det må komme an på udseendet.
Data er stort set ens, men motorene er vidt forskellige

Jesper Jensen

• Sandt SVin
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
« Svar #4 Dato: Juli 04, 2006, 11:32:13 am »
Hej Peter

Først Velkommen til :)

Jeg stod over for samme valg sidste år.. (dog som 23.årig)..

Jeg valgte lige som du tænker på lige nu at købe en SV650S (2003'er) som min første cykel..
Til at starte med var jeg MEGET glad for den, den kører godt, er nem at styre for en ny osv..

MEN (der er altid et men...)
Jeg må sige at jeg savner lidt på toppen - cyklen er stort set lige så hurtig som sin storebror SV1000S når vi snakker 0-100km/t, men så snart du render over 100 kan man godt mærke at SV650S'eren mangler lidt "ild i banditten" :)

Den eneste grund til at jeg endnu ikke har skiftet min bike er at jeg ikke kan køre cyklen ud til sine begrænsninger i sving osv. på nuværende tidspunkt. (Jeg er ganske enkelt ikke dygtig/modig nok)

På nuværende tidspunkt er jeg begyndt at køre meget "ufint", hvilket vil sige at den ofte får fuld gas i overhalinger (nogle af dem er virkelig tossede til tider) - Jeg har ikke rigtig respekt for SV650'eren - den fortæller mig ikke "Hvis du giver den bundgas så bliver det farligt"..

Jeg vil derfor mene at så snart at jeg tør/kan udnytte cyklen i sving, ja så bliver den skiftet ud med en større cykel (er blevet forelsket i en Fireblade)

Ovenstående er naturligvis ikke en tolkning af at SV650'eren er kedelig.. - det er en dejlig cykel..!
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Rasmus

• Roadracer
« Svar #5 Dato: Juli 04, 2006, 11:38:26 am »
Hej Peter.

Først og fremmest velkommen til forum :D

Du får i min optik en lang række fordele ved SVinet. For det første er den ca. 6000 kr. billigere. De sparede penge kan (SKAL) du så bruge på noget ordentligt sikkerhedsudstyr.

Dernæst er der udseendet, men her er holdningen jo individuel. Jeg mener bare at SV looket stadig sparker røv på Kawaens, selvom det efterhånden har et par år på bagen!

Hvis vi kigger på vægten er Kawaen ca. 10 kg. tungere, og det betyder altså noget for hvor nem den er at smide rundt med på landevejen. Også selvom Kawaen har en anelse større moment.

Til Kawaens fordel vil jeg så kun nævne at jeg kunne forstille mig at den har en mere oprejst kørestilling (ligesom den nøgne SV) og måske derfor er behageligere ved langsom bykørsel.

Du får helt klar en maskine du kan have i mange år uden at blive træt af den. Jeg har en kammerat der stadig kører rundt på hans 650 på 5 år. Han kunne aldrig drømme om at skifte til noget andet, til trods for at han har prøvet mange andre maskiner.

Uanset hvad skal du købe MC med hjertet :!: Den du selv syntes er den fedeste, vil også altid være det. Uanset hvad andre kan fortælle om fordele og ulemper.
Giv den gazzz derude (og husk nu sikkerhedsudstyret!!!! :wink:)

Kreipke

• Søndagskører
  • **
« Svar #6 Dato: Juli 04, 2006, 11:45:05 am »
 Jeg har allerede regnet med sikkerhedsudstyr, der er afsat en god del penge til det i budgettet. Det er jo absolut ikke der man skal spare sine penge, så prisforskellen er heller ikke den store bekymring. Det er jo en cykel jeg kommer til at have i flere år regner jeg med, så for mig er det et spørgsmål om at træffe det rette valg, hvis det så koster lidt ekstra nu, må jeg jo leve med det.  :D

Mange tak for den varme velkomst og svarene indtil nu, jeg sætter stor pris på jeres hjælp og input.

Ole

• Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #7 Dato: Juli 04, 2006, 12:04:03 pm »
Jeg har aldrig kørt Kawa'en, men jeg tror nu nok, jeg ville springe på den af flere årsager..

Den kan fås med ABS. Det er meget betryggende at man aldrig kan komme til at blokere.
Den ser hamrende godt ud!
Det er ikke alle og enhver der har en :)
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

B2

• Nådesløs
  • Global Moderator
  • Sandt SVin
  • Brug for mere end en 6½'er ? Så er du for langsom
    • B2's Galleri
« Svar #8 Dato: Juli 04, 2006, 12:28:11 pm »

Den kan fås med ABS. Det er meget betryggende at man aldrig kan komme til at blokere.

Kom den så også med ESP begyndte den at være sikker nok til dig  :wink:
Nikolaj "B2" Poulsen
SVR 650 S '2000.
GSX-R USD gaffel med radialbremser, Öhlins bagdæmper,  IXIL potte, spejle m. blink, diode baglygte m. blink & B2 Kulfiber dele
156.335 Km + ?

GTI

• Sandt SVin
  • Go big or go HOME!
« Svar #9 Dato: Juli 04, 2006, 12:36:24 pm »
Da jeg skulle kjøpe min første sykkel i fjor sommer/høst fikk jeg gå gjennom hva som fantes.
Såg på Ducati 750SS og 900SS(da 2001-2002 modeller), Yamaha FZ6S, ER6N via bilder og SV650S/1000S.
Landet til slutt på 650en pga design, V-twin, japansk kvalitet, og til slutt på 650 fordi jeg ville lære meg å kjøre MC før jeg hoppet på noe hurtigere. Har nå tilbakelagt 6000km på svingete norske veier og er mer fornøyd med SVen enn noensinne.

Når den engang skal byttes ut blir det for noe Touringgreier(VFR 800 03 eller nyere), rett og slett for da skal jeg ha en maskin til å krysse europa med, inkl straffevekt...

Men mitt råd til deg er; kjøp den du liker best. Synes dog maskinene er ganske forskjellige.. Tror i alle fall ikke du ville gå lei SVen med det første...

Nå med GSX-R 750 K7 ('07)

Tidligere MCer:
1098 S ('08)
YZF-R1 RN12 ('06)
VFR800A7 VTEC ('07)
SV650SK3 ('03)

"Only a motorcyclist understands why a dog sticks his head out of a car window

Ole

• Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
« Svar #10 Dato: Juli 04, 2006, 12:49:53 pm »
Kom den så også med ESP begyndte den at være sikker nok til dig  :wink:
[/quote]

You watch it young man!
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

Freddy

• Kalenderpedel
  • Sandt SVin
    • Mit sted...
« Svar #11 Dato: Juli 04, 2006, 01:16:32 pm »
Velkommen til DK's bedste motorcykelforum. :)

Jeg vil sige det samme som mange af de andre... Lad hjertet råde.
Jeg vil dog godt lige knytte en kommentar til et par ting. De er sikkert lidt farvede af, at jeg selv har en SV'er, så bær over med det. :)
Hvis jeg i dag skulle vælge mellem de to omtalte cykler, ville jeg nok vælge på samme måde som jeg gjorde da jeg købte min SV'er for fem år siden. Jeg ville vælge SV'eren igen. Måske ikke så meget på designet, selv om jeg da er begyndt at vænne mig til det nye, kantede design. Men nok mere på grund af SV'erens "brutalitet". Det er jo en V-motor, og den har derfor både det karakteristiske rå bundtræk og den buldrende lyd, som hører sig V-motorer til.
Der nævnes godt nok af nogle, at den mangler noget i toppen, men det gør Kawa'en sikkert også. Effekt- og motormæssigt er de to maskiner jo nogenlunde i samme klasse. Og SV'eren kan da sagtens runde 200 km/t, og hvor ofte har man egentlig brug for mere? I øvrigt kan alle mennesker finde ud af at køre stærkt ligeud, selv den grønneste nybegynder. Det er der ingen ben i, og det er ikke her, SV'eren har sin force. Det er derimod på små, snoede veje. Den svinger som en drøm, den laver ikke noget utilsigtet, som du ikke har bedt den om. Den er utroligt letkørt. Og alligevel leverer den masser af udfordrende underholdning til selv meget erfarne MC-kørere. Jeg er ikke blevet træt af min endnu, og jeg har som sagt haft den i fem år. Den bliver ikke skiftet ud før den dag der er råd til enten en ZX10R eller en GSX-R 1000. :D :D
Så i mine øjne er en SV'er det oplagte valg. Den har masser af potentiale ude på vejene, og den har samtidig masser af appeal.

Og husk, at uanset hvad du vælger, så er du stadig velkommen her på forum. :)
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Banditten

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
« Svar #12 Dato: Juli 04, 2006, 01:53:55 pm »
Så et kvindemenneske daffe rundt på sådan én til DMC kørekursus i Juni.

Den er flot og gennemført. Ifølge hendes kæreste var den nem at have med at gøre for en nybegynder (han tøffede selv rundt på et nyt Fejeblad med lir og jeg skal gi dig skal jeg ... :cry:)

Anyway ... jeg lå ofte bag det stakkels kvindemenneske .... og i mine øjne .... den er meget let kørt  :wink: og DEN LARMER IKKE DET MINDSTE ! Selv med db-killers i min kunne man ikke høre hendes kværn når jeg lukkede lidt op for "lyden" ...  :wink:

Men flot er den !!
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com

Luske

• Administrator
  • Sandt SVin
    • www.peets.dk
Re: Sv: Køb af første motorcykel
« Svar #13 Dato: Juli 04, 2006, 02:31:37 pm »
Den er flot og gennemført.

Husk lige at kig en ekstra gang på bagsvingeren.. næste gang du spotter en

Banditten

• Administrator
  • Sandt SVin
  • Tør øjnene og tag en kiks ;-)
    • Hvem er jeg så ...
Sv: Re: Sv: Køb af første motorcykel
« Svar #14 Dato: Juli 04, 2006, 02:56:49 pm »
Den er flot og gennemført.

Husk lige at kig en ekstra gang på bagsvingeren.. næste gang du spotter en

Jeg er enig med dig ! Det er stadig en flot cykel ... bare ikke lige så flot som et SVin ..;-)
xXx - Christian

GADEN: GSX-R1000 - K6, Gills, Sort kåbeglas, Raceundertail, Stålarmerede bremseslanger.
BANEN: Honda - Blå, Hvid og Sort med gummi på hjulene ;-)
http://www.performance-peek.com