Hmm. Her er et velment forsøg;
Politireformen, og den medfølgende reform af retssystemet har desværre gjort sit til at sinke en allerede langsom proces.
I Kriminalforsorgen arbejder man med et begreb der kaldes "Ventere", det er personer som er dømt og afventer mulighed for at fuldbyrde deres straf (fængsel).
Grunden til at jeg nævner dette, er at selv når den evt. gerningsmand har fået sin dom, ja så vil der gå en rum tid inden han vil blive indkaldt til afsoning.
Nå, tilbage til reformen. Når man gennemfører en reform inden for det statslige apparat, så handler det næsten altid om økonomi. Det tror jeg godt du kender lidt til fra dit eget fag.
Når ord som effektivisering og kvalitetsløft optræder i forbindelse med større omlægninger, så siger min erfaring mig at vi i virkeligheden taler om besparelser.
Det at gennemfører besparelser, vil altid ramme kapaciteten.
Retskredsene oplever for tiden et større efterslæb, de kan simpelthen ikke følge med. Det går ud over borgerne, både dem som er forurettet i en sag, men i høj grad også dem som oplever at være tiltalt i en sag.
Hvis man oplever at ressourcerne ikke slår til, så må man prioritere. Desværre (for din bekendte) bliver trafikforseelser ikke prioriteret specielt højt, i forholdt til eks. Vold, sædelighed og berigelse.
Håber det kaster en smule lys over sagen, ellers spørger du bare igen.