Tjah, som Tony rigtigt skriver, så er problemet altså fundet. Et smadret plejlstangsleje på bageste cylinder (ikke krumtapsleje). Da jeg begyndte at rode med det torsdag eftermiddag, fandt jeg hurtigt ud af, at der var noget galt med vandringen på stemplet i den bageste cylinder. Tricket er at tørne motoren indtil stemplet er en lille smule forbi toppunktet, og derefter trykke ned på stempelkronen. I det her tilfælde kunne jeg gøre det med højre hånds pegefinger. Stemplet kunne trykkes 2-3 millimeter ned i cylinderen. Et stempel i en SV-motor skal
ikke kunne opføre sig på den måde. Ej heller stempler i andre motorer, for den sags skyld. Så diagnosen var klar: ødelagt plejlstangsleje.
Jeg forsøgte at få rykket den bageste cylinder af, men der var selvfølgelig én enkelt bolt jeg ikke kunne komme til at løsne, der sad ligesom et stel i vejen.
Nåja, næste skridt skulle jo tages under alle omstændigheder... Så af med motoren!
Det er i øvrigt et trist syn, sådan en SV'er uden motor:
Lige så trist er det at se en SV motor, stående lille og fortumlet på et arbejdsbord, og kannibaliseret næsten til ukendelighed:
Her er stort set kun krumtaphuset tilbage. Cylindre og stempler er skruet af.
Og således ser det ud, når en plejlstang IKKE opfører sig som den burde:
http://www.albinogorilla.dk/showVideo.asp?BlogID=48330Her er cylindre og stempler. I øvrigt et par ordentlige propper. Samme størrelse som på en Hayabusa.
Og her er så misdæderen. Et styk plejlstang, øvre og nedre halvdel:
Et lille kig ned i krumtaphuset, fra bageste (manglende) cylinder:
Der var i øvrigt
INTET tilbage af lejepanderne, da jeg fik plejlstangen pillet ud. De er væk! Malet til grus, sprængt til atomer, kald det hvad man vil. De ligger spredt ud over hele krumtaphuset som bittesmå flager. Men utroligt nok har de ikke lavet skader andre steder, hverken på stempelkronerne eller cylindervæggene. Der er dog kommet en smule sporadisk slitage på selve krumtappen, men ikke direkte grater. Men hvis den motor skal bruges til noget igen, skal krumtappen drejes ned, og der skal sættes overstørrelse lejepander i plejlstangen (måske dem begge), eller også skal der en helt ny krumtap i, og dermed også nye lejepander.
Da det ikke er noget jeg gider begynde at rode med nu, har jeg kl. ca. 2 i nat købt en anden motor på Ebay. Nu skal jeg bare ha' fundet ud af hvordan jeg hurtigst muligt får den fragtet til DK, så jeg kan få samlet SVinet igen. Jeg er fandme træt af at holde stille!