Arhh... come on! Jeg vil gerne se bare ét dokumenteret tilfælde hvor en mc'ist har måtte betale afgift for at sætte en kåbe på sin mc.
resten af småtingene man skulle ændre, er der næppe en eneste synsmand der nogen sinde ville opdage...
Tjaow, ovre i dk.fritid.motorcykel kan man google sig til at folk har måttet bløde efter udskiftning af forgaffel etc. Det kan godt være det er enkeltstående tilfælde, men det er sket. Jeg tror nu heller ikke de står og tæller tænder og måler bagsvingerens længde...
En forgaffel er jo altså også noget andet end en kåbe.
Hvor kåben må siges at have mest betydning for komforten og det kosmetiske, så kan en anden forgaffel have indflydelse på køreegenskaberne som i højere grad nærmer sig et identitetsskifte. (dog uden at nå det IMØ)
Uden at vide hvad det konkrete tilfælde du nævner dækker over, så kan jeg da godt forestille mig den situation hvor én årgang af en MC model kun adskiller sig fra den efterfølgende årgang på forgaffelen med garniture og så MC'ens prisen. Hvis skiftet fra traditionel forgaffel/bremser til upside-down med radialbremser så bliver foretaget, så kan der da argumenteres for et identitetsskifte. Hvis der så samtidig udskiftes andre dele af stel/affjedring, motor/udstødning og andet - så er det da ikke utænkeligt at fælden klapper.
Så mon ikke det er en uheldig sjæl der flæber over hans totalombyggede projekt ikke gik igennem kvit og frit...?
I nedstående eksempel fra den side du henviste til, der nævner Told og skat en Kadett hvor der er foretaget en del ændring i flere forskellige kategorier, uden at det dog udløste afgift.
En Opel Kadett var ombygget, således at motoren var udskiftet fra en 1,3 l motor til en 1,6 l motor uden effektforøgelse. Endvidere var kofanger, lygtegrill, forruder, instrumentpanel og bagkofanger udskiftet til andre typer, ligesom der var monteret bagspoiler fra en anden model samt andre uoriginale fælge. Landsskatteretten har truffet afgørelse om, at bilen ikke ansås for ombygget i et sådant omfang, at det udløste afgiftsberigtigelse, jf SKM2003.305.LSR.
I den noget vattede definition der opgives (og som tydeligvis læner sig op ad biler), må det centrale være 'indgreb', altså klippe/klistre i karossen - og det kan påskruningen af kåbe/clip-ons næppe sidestilles med.
Foretages der montering af plast- eller glasfiberdele på et køretøj, skelnes der mellem, om det er noget der skrues/limes på (fx spoilersæt (for og bag), sideskørter o.l.), som blot medfører mindre afvigelser i forhold til oprindelige køretøj, eller om der foretages egentlige indgreb i det eksisterende køretøj, og derved opnår et helt andet udseende.
Hvis man skal sidestille forskellene mellem SV1000S og N med noget fra bilverdenen, så vil jeg mene at da stel, motor og affjedring er i det store hele identiske på begge - víl jeg nærmere sidestille forskellen med de der måtte være på to biler af samme model med samme motorstørrelse, men med forskellige udstyrspakker.