SVea
Det jeg virkelig gerne vil deltage i (hvis det var muligt) var noget hvor vi fik decideret MC baseret førstehjælp (skal man tage hjelmen af en tilskadekommen, aflåst sideleje, frie luftveje, hjælp ved respirations og hjertestop, osv...)
Med hensyn til hjelmen er det egentlig meget let så vidt jeg har lært.
Hvis personen ikke trækker vejret skal de ventileres, hvis de har en hjelm på som ikke tillader dette, skal den af, så der kan gives ventileringer og evt. hjertemassage (nyere retningslinier til normale mennesker går man ud fra at hjertet er stoppet når de ikke trækker vejret) ellers skal hjelmen blive på, og de skal stabiliseres i den position de er i, dvs hvis der er mulighed for at nakken kan være skadet, skal de helst ikke flyttes rundt, og hovedet skal holdes i den position den er, indtil ambulancen kommer og overtager.
Det er simpel prioritering, hjerte og luft er første prioritet for personen, derefter kraftige blødninger som skal stoppes, og derefter stabilisering i tilfælde af skader på ryg og nakke, derefter chok m.m. Selvfølgelig skal man ikke bare rive hjelmen af, men at de ikke skader nakken yderligere hjælper dem ikke hvis de dør fordi de ikke trækker vejret. Hvis den skal af, prøv evt. at være to, en som holder nakken på plads, imens en tager hjelmen af?
Hvis en person er ude for en mc ulykke, er det også muligt at de går i chok, og går rundt selv om de har skader, prøv at få dem til at holde sig i ro, gerne ligge ned, hvis mcen er helt smadret, er der også en god chance for at de har fået nogle slag, ring efter en ambulance for at være sikker, de kan have indre blødninger og lignende skader som ikke kan ses med det samme.
Hvis nogen ved bedre sig endelig til.
SVea
Jeg vil virkelig gerne, om mine omgivelser kan førstehjælp også. De gange jeg selv har haft brug for hjælp med min vejrtrækning, har jeg stået lidt på herrens mark, fordi folk rundt omkring mig ikke har vidst hvad de skulle gøre
Det er nok en god ide at du fortæller folk hvor du har medicinen og hvordan den ser ud, dvs er det en inhalator eller piller, sprøjte. Jeg ville da også gerne vide hvad det præcist er som du har hvis ikke det er for nærgående et spørgsmål, dvs astma, allergi, eller ?
Glæder mig at de fleste har et første hjælps kursus og har interesse i det at kunne hjælpe
mvh Sole