Forfatter Emne: Førstehjælp?  (Læst 9760 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Sole

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 37
Førstehjælp?
« Dato: Maj 08, 2006, 12:32:02 am »
Hej alle!

Ved der har været noget om det tidligere, men jeg er nysgerrig, hvor mange har egentlig taget et udvidet førstehjælps kursus (dvs hjerte massage, og det hele) på et tidspunkt, og har i holdt det opdateret nok???

Der er jo massere af gode muligheder for at tage det, har blandt andet set falck har et billigt tilbud, jeg selv er dykker instruktør og tvangs indlagt til at vedligeholde mit min hvert 2 år. (hvis en gruppe skulle ville tage det, kan det dykker center jeg arbejder i sikkert lave en gruppe rabat - jeg underviser ikke selv i det.)

Min kæphest med førstehjælp er simpel, jeg vil gerne have folk som kan det omkring mig, har selv brugt det massere af gange, ville ikke selv undvære det, så er jeg derimod fløjtende hvor eller hvordan de tager kurset  :D

mvh Sole

SVea

  • Autonom
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3089
  • Kronisk ironisk!!
    • SVea er sær
Førstehjælp?
« Svar #1 Dato: Maj 08, 2006, 01:13:41 am »
Mit arbejde afholder kurser en gang om måneden eller noget vi bare kan melde os til på...

Det jeg virkelig gerne vil deltage i (hvis det var muligt) var noget hvor vi fik decideret MC baseret førstehjælp (skal man tage hjelmen af en tilskadekommen, aflåst sideleje, frie luftveje, hjælp ved respirations og hjertestop, osv...)

Jeg vil virkelig gerne, om mine omgivelser kan førstehjælp også. De gange jeg selv har haft brug for hjælp med min vejrtrækning, har jeg stået lidt på herrens mark, fordi folk rundt omkring mig ikke har vidst hvad de skulle gøre  :(  :(
SVea - "I'm afraid you've mistaken me for someone who actually gives a shit"

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Førstehjælp?
« Svar #2 Dato: Maj 08, 2006, 01:31:24 am »
Jeg var førstehjælpsinstruktør da jeg var sergent, men det er efterhånden et par dage siden *host*.
Tog desuden et kursus i udvidet førstehjælp for tre år siden, i forbindelse med mit daværende job som taxachauffør.
Jeg er helt enig i, at førstehjælp er en rigtig god ting at kunne.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Førstehjælp?
« Svar #3 Dato: Maj 08, 2006, 01:46:16 am »
Citér
SVea:
Det jeg virkelig gerne vil deltage i (hvis det var muligt) var noget hvor vi fik decideret MC baseret førstehjælp (skal man tage hjelmen af en tilskadekommen, aflåst sideleje, frie luftveje, hjælp ved respirations og hjertestop, osv...)
Så vidt jeg ved, "siger de kloge" stadig at man ikke bør tage hjelmen af en motorcyklist, da man kan skade mere end man gavner (læsioner ved hals/nakke/kranie).

Citér
SVea:
Jeg vil virkelig gerne, om mine omgivelser kan førstehjælp også. De gange jeg selv har haft brug for hjælp med min vejrtrækning, har jeg stået lidt på herrens mark, fordi folk rundt omkring mig ikke har vidst hvad de skulle gøre  :(  :(
Hvad med at fortælle mennesker omkring dig hvad de evt. kan gøre i en sådan situation? Jeg kunne da forestille mig, at de fleste her på forum gerne ville vide det (for nu blot at tage et eksempel), i tilfælde af at én af os en dag skulle opleve det.
Og er vi ikke blevet enige om at du bliver frygtelig upopulær hvis du stiller træskoene? :wink:
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

SVea

  • Autonom
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3089
  • Kronisk ironisk!!
    • SVea er sær
Førstehjælp?
« Svar #4 Dato: Maj 08, 2006, 05:16:08 am »
Citér
Freddy:
Hvad med at fortælle mennesker omkring dig hvad de evt. kan gøre i en sådan situation? Jeg kunne da forestille mig, at de fleste her på forum gerne ville vide det (for nu blot at tage et eksempel), i tilfælde af at én af os en dag skulle opleve det.
Og er vi ikke blevet enige om at du bliver frygtelig upopulær hvis du stiller træskoene? :wink:

Jeg har jo som oftest min medicin på mig, som jeg skal tage jo. Min mor (hende der ikke er kendt som Iben) har altid sagt, at hun kan se det på mig med det samme, når jeg ikke kan få luft, for så bliver jeg helt stille  :roll:  :roll:  Når jeg er virkelig syg, så tager jeg selvfølgelig ikke ud, men bliver i min seng... Jeg kan godt blive en anelse bevidsthedssvækket nemlig, og ikke rigtig ane hvor jeg er eller hvad jeg laver, hvis jeg ikke har kunne få luft i en længere periode... Jeg ved godt hvad jeg laver lige pt. dog Satser heller ikke på, at blive kvalt lige det næste stykke tid kan jeg "berolige" med... Men nok om det.  :wink:  :wink:

Håber at det snart bliver til noget med de førstehjælp til dem der ikke lige er sikre på hvordan man gør...
SVea - "I'm afraid you've mistaken me for someone who actually gives a shit"

Sole

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 37
Førstehjælp?
« Svar #5 Dato: Maj 08, 2006, 11:12:27 am »
Citér
SVea
Det jeg virkelig gerne vil deltage i (hvis det var muligt) var noget hvor vi fik decideret MC baseret førstehjælp (skal man tage hjelmen af en tilskadekommen, aflåst sideleje, frie luftveje, hjælp ved respirations og hjertestop, osv...)


Med hensyn til hjelmen er det egentlig meget let så vidt jeg har lært.
Hvis personen ikke trækker vejret skal de ventileres, hvis de har en hjelm på som ikke tillader dette, skal den af, så der kan gives ventileringer og evt. hjertemassage (nyere retningslinier til normale mennesker går man ud fra at hjertet er stoppet når de ikke trækker vejret) ellers skal hjelmen blive på, og de skal stabiliseres i den position de er i, dvs hvis der er mulighed for at nakken kan være skadet, skal de helst ikke flyttes rundt, og hovedet skal holdes i den position den er, indtil ambulancen kommer og overtager.

Det er simpel prioritering, hjerte og luft er første prioritet for personen, derefter kraftige blødninger som skal stoppes, og derefter stabilisering i tilfælde af skader på ryg og nakke, derefter chok m.m. Selvfølgelig skal man ikke bare rive hjelmen af, men at de ikke skader nakken yderligere hjælper dem ikke hvis de dør fordi de ikke trækker vejret. Hvis den skal af, prøv evt. at være to, en som holder nakken på plads, imens en tager hjelmen af?

Hvis en person er ude for en mc ulykke, er det også muligt at de går i chok, og går rundt selv om de har skader, prøv at få dem til at holde sig i ro, gerne ligge ned, hvis mcen er helt smadret, er der også en god chance for at de har fået nogle slag, ring efter en ambulance for at være sikker, de kan have indre blødninger og lignende skader som ikke kan ses med det samme.

Hvis nogen ved bedre sig endelig til.

Citér
SVea
Jeg vil virkelig gerne, om mine omgivelser kan førstehjælp også. De gange jeg selv har haft brug for hjælp med min vejrtrækning, har jeg stået lidt på herrens mark, fordi folk rundt omkring mig ikke har vidst hvad de skulle gøre  :(  :(


Det er nok en god ide at du fortæller folk hvor du har medicinen og hvordan den ser ud, dvs er det en inhalator eller piller, sprøjte. Jeg ville da også gerne vide hvad det præcist er som du har hvis ikke det er for nærgående et spørgsmål, dvs astma, allergi, eller ?

Glæder mig at de fleste har et første hjælps kursus og har interesse i det at kunne hjælpe  :D

mvh Sole

Bongers

  • Anders Matsort SV650S K2
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 556
  • Halvtids dum !!
Førstehjælp?
« Svar #6 Dato: Maj 08, 2006, 02:20:15 pm »
Nej hvor dejligt – skal vi alle sammen til at bytte sygdommen  :shock:  :shock:

Jeg vil sætte pris på at i bytter epidemien, sygdommen, ildebefindendet,  anfaldet og andet dårligdom over en PM -  eller på lægesbord.

Eller opretter en tråd for sig hvor man kan noter sine fodvorter, hæmorider, teknoanfald, blodsygdomme, svimmelhed, fugle inf, mælkeallergi, og hvad man vil ønske at andre mænd i læder tøj skal gøre ved en (når man foregiv et anfald)

Hvad end der skal med SVea, så skal hun bare havde kunstigåndedræt resten er censureret
Though I walk through the valley of the shadows of death, shall fear no evil, for I am the meanest motherfucker in the valley

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Førstehjælp?
« Svar #7 Dato: Maj 08, 2006, 02:25:51 pm »
Bongers>Øøøøh?
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

SVea

  • Autonom
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3089
  • Kronisk ironisk!!
    • SVea er sær
Førstehjælp?
« Svar #8 Dato: Maj 08, 2006, 02:34:49 pm »
Jeg vil sætte pris på, at jeg aldrig er i nærheden af Bongers, hvis jeg på nogen måde skulle få brug for lægehjælp.... Og siden hvornår er det blevet dit fucking forum, hvor du diktere, hvad der skal stå i diverse tråde, bare fordi det ikke lige behager dine øjne, hvad vi vælger at skrive...  :evil:  :evil:  :evil:  Du er admin, du kan jo bare slette hvad der ikke behager dig, i stedet for at hænge folk ud som kværulanter... Tro mig lille ven, jeg kunne aldrig finde på at fake et anfald af nogen art, for at få opmærksomhed. Jeg kan godt klare mig uden sådan noget pis!!!!
SVea - "I'm afraid you've mistaken me for someone who actually gives a shit"

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Førstehjælp?
« Svar #9 Dato: Maj 08, 2006, 02:39:22 pm »
Citér
Jeg vil sætte pris på, at jeg aldrig er i nærheden af Bongers, hvis jeg på nogen måde skulle få brug for lægehjælp....


Og jeg vil meget gerne lære lidt basis førstehjælp - har været super nervøs når du har ringet og sagt at du ikke kan få luft.. (tog mit for 6-7år siden sidst og er sikker på at jeg ville gå i panik hvis nogen lagde sig ned foran mig på den måde..)

Ved ganske enkelt ikke hvad jeg skulle gøre ud over at give dig din inhalator-UFO-tingest (hvis den altså bare hjalp)

Count me in på et 1st'e-hjælpskursus!
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Førstehjælp?
« Svar #10 Dato: Maj 08, 2006, 02:52:56 pm »
Citér
Bongers:
Nej hvor dejligt – skal vi alle sammen til at bytte sygdommen  :shock:  :shock:

Jeg vil sætte pris på at i bytter epidemien, sygdommen, ildebefindendet,  anfaldet og andet dårligdom over en PM -  eller på lægesbord.

Eller opretter en tråd for sig hvor man kan noter sine fodvorter, hæmorider, teknoanfald, blodsygdomme, svimmelhed, fugle inf, mælkeallergi, og hvad man vil ønske at andre mænd i læder tøj skal gøre ved en (når man foregiv et anfald)

Hvad end der skal med SVea, så skal hun bare havde kunstigåndedræt resten er censureret

Jeg ved sq ikke rigtig med den dér, Bongers... Jeg synes, den er slemt upassende. Eller også håber jeg, du blot har glemt at tilføje alle de smileys, der burde have været strøet med rund hånd overalt i dit indlæg.

Dette indlæg handler om førstehjælp, altså om hvorledes vi kan hjælpe vores medmennesker, i fald de skulle komme i den uheldige situation hvor de har brug for hjælp.
Hvis FOR EKSEMPEL SVea har kendskab til en lidelse som kan gøre at hun ikke er i stand til at hjælpe sig selv, ville det da være meget passende at hun fortæller os (som hun jo trods alt tilbringer en del tid sammen med) om det. Jeg vil da håbe at du vil gøre det samme hvis du står i en lignende situation. Og ligeså alle andre jeg måtte have det held at kende. Jeg ville have det urimeligt dårligt hvis én af mine venner/bekendte en dag ligger foran mig og er ved at dø, og jeg blot kan stå og glo på med hænderne i lommerne, fordi jeg ikke aner hvad jeg skal gøre.

Men jeg håber virkelig, dit indlæg blot var en behagelig spøg, og at du simpelthen har glemt at sætte smileys ind på alle de passende steder.
Og så vælger jeg da at tro på, at alle kompetente tilstedeværende vil falde over hinandens ben for at give dig livreddende førstehjælp den dag du står og har brug for det. Hvilket forhåbentlig aldrig sker. :)
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

Bongers

  • Anders Matsort SV650S K2
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 556
  • Halvtids dum !!
Førstehjælp?
« Svar #11 Dato: Maj 08, 2006, 03:15:36 pm »
Den er ikke hæftet på SVea – der er bane nogen ting jeg ikke har lyst til at vide om i andre. Og hvis u synes at det er en god ide at alle ved hvad alle fejer så må vi jo lave et felt under end profilbillede !!

Men synes at barmhjertigheden måske tager lidt overhånd – hvis alle (alle dem der vil) skal poster deres sygdommen her !!

Kursuset er fint – men det her er jo ikke MC realiseret !!!

Men jeg kan godt melde ud at jeg har nødeallergi, og skal havde have meget at drikke når jeg får nødder.  Så jeg tager gerne i mod sodavand !!

Jeg har smadderet mit blod omløb i fødderne – lige siden militæret. Så jeg får nemt kolde tær, så på den lange aftner vil jeg gerne låne nogle sokker !!!

Og så har jeg faktisk en arvart af muskelsvind, der gør at mine knogler vokser skævt sammen, med meget ruge overflader til følge – så hvis i på nogen måde kan gøres så jeg ikke brækker noget, så ville det faktisk hjælpe mig !!

Ang Svea
Hvis hun fejler noget, som gør at hun spontant ikke kan passe på sig selv !! har hun nok sagt det til nogle få stykker – men jeg glæder mig til at hun lægger sin sygejournal på nettet !!

Og hvad man skal gøre når folk daser om – er sku altid det samme !
Though I walk through the valley of the shadows of death, shall fear no evil, for I am the meanest motherfucker in the valley

Jesper Jensen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4480
  • 2 renblodede bikerdøtre
    • http://www.jesperj.dk/pics
Førstehjælp?
« Svar #12 Dato: Maj 08, 2006, 03:20:09 pm »
Den er altså unfair den der Bongers..  :(

Hvis jeg ikke gider at læse en tråd, ja så springer jeg den over..

Tråden er trods alt placeret i:
"Lidt af hvert - Her snakkes der frit fra leveren, kom ind og sig hej."

Sååå, tag ud og nyd det gode vejr, det vil jeg i alt fald gøre om 40 min :)
- Jesper Jensen -
2007 - Triumph Daytona 675
2004 - SV650SK3 (Solgt)
1998 - ZX6R (Solgt)
Billige forsikringer? - skriv en PM og der kommer instrukser.

Freddy

  • Kalenderpedel
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2109
    • Mit sted...
Førstehjælp?
« Svar #13 Dato: Maj 08, 2006, 03:45:06 pm »
Citér
Bongers:
Kursuset er fint – men det her er jo ikke MC realiseret !!!

Nu er der jo egentlig en del af os, som ses ret ofte ude i den virkelige verden, og NETOP DERFOR synes jeg at det her har en endda meget stor relevans!
Jeg synes din respons er temmelig meget ude af proportioner. Jeg har sq da heller ikke lyst til at vide alt om alle... Men ting af relevans for éns omgivelser er da på sin plads, eksempelvis sådan noget som din nøddeallergi.
...det er også ulovligt at cykle på fortovet...

SVea

  • Autonom
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3089
  • Kronisk ironisk!!
    • SVea er sær
Førstehjælp?
« Svar #14 Dato: Maj 08, 2006, 03:48:00 pm »
Citér
Bongers

Ang Svea
Hvis hun fejler noget, som gør at hun spontant ikke kan passe på sig selv !! har hun nok sagt det til nogle få stykker – men jeg glæder mig til at hun lægger sin sygejournal på nettet !!

Og hvad man skal gøre når folk daser om – er sku altid det samme !

Jeg er oprigtig ked af, hvis jeg har stødt nogen eller været for meget off topic i denne tråd. Det har aldrig været min mening. Måske skulle jeg bare have holdt min kæft som så mange gange før... Held og lykke med jeres kursus.
SVea - "I'm afraid you've mistaken me for someone who actually gives a shit"