Kan godt forstå du er faldet for en "old -school" sv'er
..det er vi flere der er
mht hvad du skal kigge efter.. det er ikke noget kort svar.. for der kan være mange ting, så jeg vil anbefale at hive en kammerat med, der har (mere) forstand på tingene..
men grundlæggende: ser maskinen ud til at være i orden.. helhedsindtrykket altså.
kontrollér sliddele, dvs bremseklodser for og bag, bremseskiver - der er ofte nogle riller i bremseklodserne, der indikerer hvor meget materiale der er tilbage på klodsen.
Dæk: der skal minimum være 1mm mønster tilbage for at kunne syne den. og det gør bestemt ikke noget at der er mere mønster, nye dæk koster 2-3000 kr
kæde: den skal være i god stand og være smurt. og må på ingen måde se tør ud.
kæden kan kontrolleres ved at hive ud i kæden på bagtandhjulet, bagerst på tandhjulet.
en ny kæde kan ikke give sig, hvis den giver sig omkring 1-2 mm er kæden bare alm brugt og kan nok godt køre 7-10.000 km uden problemer. bare du husker at smøre den !!
kan du hive kæden mere en 3 mm ude fra tandhjulet, står den foran en udskiftning inden alt for mange km.
når cyklen står på støttebenet, skal kæden kunne give sig 2-3 cm op og ned. ikke mere og ikke mindre.
batteri og lade relæ:
på den gamle model, er laderelæet ved at være udtjent. dette er nemlig også en sliddel.
tag evt et multimeter med, sæt det på volt DC. mål på batteriet inden du starter den - skal ligge over 12,4 volt og med motoren startet skal den lade med 13,8 - 14,4 volt DC
pakdåser i forgaffel:
disse skal være intakte !! kontrolleres ved at sidde på cyklen, holde forbremsen og trykke forgaflen kraftigt sammen flere gange.
derefter tører du lige med en finger på inder-røret, her må IKKE være ny olie ! (der kan godt være en smule snavs og meget lidt olie)
men hvis pakdåsen er utæt er du ikke i tvivl..
lys/lygter:
virker kort og langt lys. blinklys og bremselys både ved for- og bagbremse
cyklen generelt: er der ridser/skrammer. der er mange cykler der har div skrammer efter mindre eller større uheld (jeg taler af erfaring)
dette behøver du ikke at lade dig skræmme af. langt de fleste skader bliver lavet ordenligt igen.
større skader (svært at sige noget smart om) ..men er der buler i stellet.
revner ved kronrøret. skæv bagaksel.. andre tossede ting..
så hold dig fra det !!
motor: ER DER OLIE PÅ ??
På den gamle model KAN knastkæden godt rasle lidt (ikke alle), dette er ikke umiddelbart noget farligt, men afhænger selvfølgelig af hvor meget den rasler.
en for løs knastkæde kan resultere i at den hopper en tand på krumtap eller på knasthjul.. og DET er du ikke interesseret i. tro mig !
ventiler kan godt tikke lidt, mit første svar er: godt. så står de inden for tollerancerne.
en helt tyst motor (altså ingen lyd fra ventiler) er ikke godt, og skal sikkert justeres.
(men 12.000 km er ikke krittisk)
er pakninger og pakdåser i motoren tætte ? den gamle motor kan godt "svede" lidt ved foreste cylinder, og samler lidt skidt omkring startermotoren.
.. det var hvad jeg kunne huske i skrivende stund..
andre er også velkommen til at tilføje (eller rette)