Så er jeg endelig klar med en opdatering igen.
Jeg har mest arbejdet med at få udstødningerne klar - det viste sig at være umuligt at få den varmefaste klarlak på de glasblæste potter til at se pæn ud - jeg tror, at glasblæsningen ikke har været helt jævn. Ihvertfald var der nogle nuanceskift, som jeg synes så ret grimme ud - det så nærmest ud som om lakken var løbet (det var den ikke, men sådan så det ud), og så var gode råd jo dyre. Meget dyre... mere om det senere.
Allerførst kan jeg lige vise de dele, som jeg fik tilbage efter 2. omgang hos maleren. Her er den lille vindskærm:
Og her er sædeskallen, som jeg satte puderne på igen og dernæst monterede den:
Det er svært at se på billederne, men lakken matcher med resten af de malede dele nu. Desværre fik jeg ikke leveret de såkalde "in-fills" ( = dem, man sætter i de huller, der er tilbage, når man har pillet passagerhåndtaget af) med til maleren, så der er en lille nuanceforskel - men det er ikke så slemt, at man lægger specielt meget mærke til det, så jeg overlever nok...
Jeg besøgte Sajmon, fordi jeg skulle have fat i en udstødningsbolt, som jeg var kommet til at smide væk - og i den forbindelse købte jeg disse håndtag af ham:
De blev gjort rene og poleret op - og monteret:
Det pyntede også!
Nå, men som sagt tidligere i indlægget, så havde jeg ikke haft held med at få udstødningspotterne til at se pæne ud med varmefast klarlak direkte på den glasblæste overflade, så jeg trak lakken af med Nitromors:
Så malede jeg dem med sort, varmefast lak fra Motip - pæn finish:
Så blev de bagt i ovnen ved 200 grader i 1 time - og dernæst gav jeg dem varmefast klarlak - også fra Motip:
Og så fik de endnu en time ved 200 grader. Resultatet blev næsten perfekt, men jeg har ingen billeder af det. Så I må vente med at se billeder af dem, indtil jeg viser jeg de færdiggjorte udstødningspotter.
Jeg ville genbruge indmaden fra potterne, så jeg skar den til, så den passede til potterne efter de var blevet forkortet:
Så rullede jeg det hele på igen:
Fik med møje og besvær sat de malede udstødningsskaller på igen:
Men da jeg skulle nitte den første potte sammen igen med gastætte nitter fra Louis.de, skete dette:
Det skete en sen aften kl. 23:30, hvor jeg efterhånden var GODT træt af at have brugt så fandens meget tid på sølle 2 potter - så I kan nok tro, at den knækkede nittetang fik en tur i gulvet - og i væggen - ooog i gulvet....
Og næste dag kapitulerede jeg og købte denne i Harald Nyborg:
SUPER investering, skulle det vise sig - det var 10 gange lettere at kontrollere monteringen af popnitterne med en lufttryksnittetang - den kan betjenes med en hånd og nitterne knækker utroligt let. Super!
For at beskytte lakken havde jeg pakket udstødningsskallerne ind på denne måde:
Og under samlingen sørgede jeg for at smøre en lille lag "Holt's Firegum" på, for at potterne skulle ende med at være helt gastætte:
ENDELIG - de færdige potter:
I morgen bliver maskinen sløbt op fra kælderen og så skal jeg ellers i gang med at få monteret de sidste par dele. SÆT IGANG!