SÅ er jeg klar med forslag til vores SVrider.dk Sjællandstur på søndag. Når jeg skriver "forslag" så er det fordi, at det netop kun er et forslag - jeg har ikke lyst til at ligefrem bestemme, hvor turen skal gå hen, men jeg er rimelig sikker på, at jeg har fundet en rute, der gør turen god, udfordrende og ikke mindst seværdig. Der skulle være lidt for enhver, både speed-freaks, knæ-slæbere og trækrammere.
Vi mødes med fuld tank ved McDonald's i Solrød (Motelvej 2, 2690 Karlslunde), hvor vi kører fra kl.10 - læg lige mærke til, at vi ikke MØDES kl.10 - vi KØRER kl.10. Så hvis I vil have tid til chit-chat, dækspark, krammere og hvad I nu eller kan finde på, så bør I nok dukke op lidt tidligere. Det gør jeg ihvertfald.
Så smutter vi via Køge til Strøby Egede, hvor vi KAN nuppe en is, hvis tidspunktet er passende. Hvis det er for tidligt til is i forhold til hvornår folk har spist morgenmad hjemmefra (eller hvor I nu har gjort det - det skal bare være gjort inden vi kører), så kan vi evt. gøre det i Rødvig, som vi fortsætter til fra Strøby Egede - via Magleby, Stevns Klint og Højerup.
Fra Rødvig regner jeg med, at Thomas R. viser os en interessant vej ned til Præstø havn - han er efter sigende lokalkendt.
På havnen i Præstø kan vi spise en pølse, eller noget - igen: hvis tidspunktet er passende (denne holdning dækker hele turen... det skal jo helst passe sammen med stemningen og sulten).
Fra Præstø smutter vi en tur ned på Møn via Dronning Alexandrines boren ved Kalvehave, hvor vi kort efter drejer sydpå og fortsætter til Harzen (Ok, ok - just kidding. Men drømmen lever!) - vi smutter sydpå til Bogø og Farøbroen og efter et KORT stykke på motorvejen drejer vi fra på Falsters første afkørsel og kører med Storstrømsbroen op på Masnedø, videre igennem Vordingborg, op til Næstved, videre til Karrebæksminde og ud på Enø, hvor jeg regner med, at vi holder en lidt længere pause og spiser frokost. Der er nogle kiosker og restauranter ved Enø og Karrebæksminde, så vi finder bare et sted.
Efter frokosten på Enø drøner vi på små veje op og rundt om Tystrup Sø, videre til Ringsted og op til observatoriet ved Brorfelde, hvor vi holder en lille pause, inden turen går videre igennem Tølløse og ind gennem skoven til Skjoldenæsholm, hvor turen slutter og vi spiser aftensmad i golfklubben - de har rigeligt med plads, både inde og ude, så der skulle gerne være plads til os voksne bikere.
Jeg har lavet en ZIP-fil (Link:
https://drive.google.com/file/d/0B3aikVjwGKljYmd1QjJ1NVJ2UWs/view?usp=sharing) med ruteforslag som GPX-filer - I bør kunne pakke ZIP-filen ud og importere GPX-filerne ind i de mest gængse GPS'er. Jeg har ikke lavet ruteforslag fra Solrød til Strøby Egede, for dén vej kender jeg - og jeg har ikke lavet rute fra Rødvig til Præstø, for dér regner jeg med, at Thomas R. finder vej for os.
Jeg har dog lavet et overslag over cirka-tider, afstande og pauser inkl. spisepauser:
Solrød til Strøby Egede: | 23 km. | 20 minutter (10:00 - 10:20) | Is? |
Strøby Egede til Rødvig: | 27 km. | 35 minutter (10:45 - 11:15) | Is? |
|
Rødvig til Præstø: | 40 km. | 45 minutter (11:30 - 12:15) | Pølse på havnen? |
Præstø til Enø: | 109 km. | 100 minutter (12:30 - 14:00) | Frokost |
Enø til Brorfelde: | 85 km. | 120 minutter (15:00 - 17:00) | Pause ved observatoriet |
Brorfelde til Skjoldenæsholm: | 21 km. | 30 minutter (17:30 - 18:00) | Aftensmad i golfklubben og slut på turen |
Kørestil: Pffffffft... skal jeg virkelig skrive det? Vi er vel alle voksne mennesker (Ok, ok - så er der jo lige Philip... men ihvertfald resten af os!) og har prøvet det før... men OK: Alle venter på hinanden ved vejkryds, hvor man ikke bare skal lige over. På den måde kan alle følge med, folk kan køre i deres eget tempo og vi mister (forhåbenligt!) ikke nogen undervejs!
Vel mødt (igen: med FULD tank og med morgenmad indtaget INDEN vi kører) - jeg glæder mig til at se jer alle! Selv Ronni, som vel nærmest er blevet en halv-gammel mand siden han sidst kørte en tur med mig...