Forfatter Emne: Kobling glider (løst)  (Læst 5078 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

SkyQuake

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 20
Kobling glider (løst)
« Dato: September 01, 2014, 09:23:00 pm »
Hej

Min SV1000s 2006 begyndte sidste år at glide lidt i koblingen ved 4-5.000 omdrejninger for at få fat igen ved 6-7.000 omdrejninger. Dette skete kun når motoren var godt varm - aldrig de første 10-15 km. Det skete meget få gange.
I år var den helt tosset. Fik hældt ny olie på. Det blev det ikke bedre af. Min MC-mand mente den sikkert trængte til nye kork-plader?!? Og de blev skiftet. Mekanikkeren der lavede det - sagde at nu bed den virkelig fat. Jeg glædede mig til mærke biddet, men kunne INGEN forskel mærke. Den fik lidt tæsk de næste 500 km og alt var godt. Nu er den helt gal igen efter 1500 km. Slipper og tager meget hurtigt omdrejninger fra 4.500 får så hugge fat igen ved omkring 7.000.
De siger den kobler fint ud og ind. Koblingsvæske er skiftet og helt klar.

Kan det bare være olien? De sværger ellers til det er den samme Motul olie de altid har hældt på og lever op til Suzukis anbefaling.
« Senest Redigeret: April 04, 2015, 10:04:26 pm af SkyQuake »

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Kobling glider
« Svar #1 Dato: September 02, 2014, 11:45:01 am »
Hvor får du lavet MC'en og hvor langt har den gået?

Den har været oppe at vende herinde før, hvor enkelte mennesker har oplevet hvad du beskriver, fordi en uautoriseret mekaniker har hældt fuldsyntetisk racer-olie på SV'eren. Jeg går ud fra at der har været en forventning fraq mekanikeren om at kvalitet og pris hang sammen - men en SV'er skal (så vidt jeg husker) helst have semisyntetisk.

Kan du finde ud af præcis hvad for en Motul der er blevet hældt på?
Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Kobling glider
« Svar #2 Dato: September 02, 2014, 12:51:48 pm »
Er vist det når man går fra semi til full synt olie havde en kollega hvis tl-s gjorde det samme, på med noget castrol slave semi synt og så blev den glad igen. Har man altid kørt full synt er det der ikke noget, bare spørg Sajmon.
Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

SkyQuake

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 20
Sv: Kobling glider
« Svar #3 Dato: September 04, 2014, 09:44:19 am »
Det er VOMC og de hælder Motul semi syntetisk. Netop fordi en Suzuki bulletin foreskriver dette. Den er blevet serviceret dernede de sidste mange år uden problemer.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Kobling glider
« Svar #4 Dato: September 09, 2014, 12:53:53 pm »
Det er VOMC og de hælder Motul semi syntetisk. Netop fordi en Suzuki bulletin foreskriver dette. Den er blevet serviceret dernede de sidste mange år uden problemer.

Ok, jamen det er også det jeg ha haft på mine SV'ere - så har jeg ikke nogen bud.
Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

SkyQuake

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 20
Sv: Kobling glider
« Svar #5 Dato: April 04, 2015, 10:04:00 pm »
Problemet er løst.

1. Først skiftede vi koblingsplade. Løste ikke problemet.
2. Så blev master og slave cylinder skilt ad og renset. Løste ikke problemet.

3. Skilte koblingen ad for anden gang. Undersøgte "slipper clutch" aka back torque limiter (btl). Dette har løst den glidende kobling fra 4-6.5k omdrejninger.
Det var svært at fremprovokere på kommando, men skete 10-30 gange på en tur. Typisk når man "coastede" og holdte en rolig fart fx 80 eller 130 og man så gav pludselig gas. 1 ud af 3 gange ville den tage omdrejninger og glide i koblingen indtil omkring 6.5-7k omdrejninger. For derefter at hamre koblingen sammen og dale ned til de korrekte 5,x omdrejninger der nu passede til farten.

De kunne spore en minimal slitage på EN af de 3 "tænder" i Suzukis slipper konstruktion. Og lidt misfarvning (korrison) omkring slipper enheden. Vores bedste bud er at denne minimalt deforme "tand" har gjort det muligt for slipper-enheden at "hænge" og ikke glide ordentlig på plads. Engang imellem.

I min nysgerrighed på at fejlsøge kan man læse at denne konstruktion ikke bare "slipper" lidt ved motorbremsning, men endnu vigtigere er at den hjælper til med at udøve ekstra pres på koblingen ved acceleration, når den mærker momentet. Den "slipper" og udøver ikke dette pres når man bare cruiser ved konstant hastighed - ergo er det vigtigt den kan glide de få millimeter den nu skal uhindret og at den gør det når man vrider håndtaget.

Enkelte andre udenlands, som har haft problemer relateret til BTL har enten svejset skidtet sammen, fået lavet en custom løsning eller sat en BTL fra en V-strom i, som skulle være bedre!?! Jeg har fået sat en ny BTL i min. Som Suzuki til stor overraskelse (for VOMC) havde på lager herhjemme.

Sorry - er ikke mekanisk velformuleret. Men håber nogle en dag kan spare en hel del tusinde kroner, tid og frustration i fejlsøgning.
« Senest Redigeret: April 04, 2015, 10:10:48 pm af SkyQuake »

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Kobling glider (løst)
« Svar #6 Dato: April 06, 2015, 11:08:21 pm »
Super! Hvad kostede BTL enheden?
/Mads P.