Forfatter Emne: Knastkæde strammer ... Tik Tik Tik .... :-/  (Læst 8282 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Gufle

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
Knastkæde strammer ... Tik Tik Tik .... :-/
« Dato: Juli 17, 2014, 10:39:45 pm »
Hej Alle

Dette er ikke en tråd om meninger eller spørgsmål, men kommenter gerne ... :) ... det er mere ment som en hjælp til de andre der skulle rende i det samme som jeg .. til en hjælp

Efter en god tur på Grislingen den anden dag med is og godt vejr, hørte jeg en ny lyd .... tik tik tik ... tik tåk tik tik .... ikke den sjoveste lyd at hører fra motoren ... så undersøgte det bl.a. her inde og på søster sitet i svrider.com ... og fandt en der havde den samme lyd .. http://www.youtube.com/watch?v=g8KoJMF0dVA ... (ikke min cykel men den lyder meget sådan) ....

Så jeg har bestilt nogle k3 knastkædestrammere og pakninger, de skulle være direkte udskiftelige med de gamle, pakningen er den samme ... Og k3 strammerne skulle være mere robuste end de tidligere. Overdimensioner hvor det er muligt ... lige som med min ensretter .. :D

Nå ... jamen jeg skulle meget gerne have strammerne hjemme i starten af August, så vil jeg lave en lille billed dagbog af hvordan jeg skifter dem og resultat ... bare så der er noget håndgribeligt for andre at finde... jeg syntes ikke folk er alt for gode til at skrive hvad de gjorde for at løse deres problemer ... :)

Og til sidst lidt stats på Grislingen ... sv650s 2000 68000 km ... lige fået skiftet olie til Castrol power 4T 10w40 ved sæsonstart...

Jeg vender tilbage når jeg har fået delene hjem .... HADER AT VENTE PÅ DELE! ...

Så håber jeg bare at kæden ikke er hoppet en tand, men det finder jeg ud af ....

\Gufle

UPDATE:

Som lovet her er min changelog af mine knastkædestrammere.

1. Lad os se hvad vi skal have sat i. En Knastkædestrammer fra en sv650 2003 (k3) model. Jeg købte desuden pakning og topskrue.


2. Lad os komme ned til den forreste knastkædestrammer:
    a. Knastkædestrammeren sidder i venstre side under luftfilter kassen så op med tank og af med luftfilterkassen.
Så her inde under et eller andet sted:


    b. Af med sæde, løsne de to bolte forrest på tanken, og løft denne. Af med luftfilterkassen pas på de vakuumrør der er forbundet med den! ... og noget papir ned i karburatorne så der ikke kommer skidt derned!


   c. Nu kan vi lige ane krabaten nede mellem stellet ... der er godt nok ikke meget plads.

 
       Så her bliver der besværligt, med en lang umbroco nøgle er det muligt at komme ned til strammeren, sørg for at den sidder godt fast i bunden af skruen! ... Brug en poligribtang eller ligende til at få noget moment omkring nøglen og den skulle løsne sig ... hvis der er modstand mens du løsner skruerne er det fordi der stadig er noget at give af i kæden endnu og den er ikke strukket langt nok til at strammeren er helt ude.

   d. Ny Vs. gammel


Den gamle er af en snekke løsning, en slags skrue der skruer sig selv ud. Gevindet inde i den kan blive strikket, hvilket jeg tror der skete for min, så der er et område af slup, hvilket gør at kæden kan give sig mere en tiltænkt.

Den nye er med en fjederpåvirket skralde, denne skal der heller ikke noget special værktøj til at skifte som med den gamle, da fjederen isættes efter monteringen.

  e. I med den nye stammer og pakning.


Ubraconøglen er lige lang nok og der er ikke plads til andet, næsten heller ikke mine hænder...

   f. I med fjeder og topbolt, her kan man tydeligt hører at skrallen bliver trykket ud. Adgangen til at få topbolten I var næsten dårligere end de andre skruer, en 12'er fastnøgle ind fra siden af cyklen var den eneste måde, efter bolten havde fået fat.


3. Det var så den forreste strammer, videre til den bagerste! ...
  a. Den sidder på højre side ved siden af udstødnings manifolden til den bagerste cylinder. Af med højre fodhviler .... Ja jeg mener det ... det er den klart nemmeste måde at komme til den på. :)
      Fodhvileren kan holdes væk med en elastikbånd fæstet til den venstre fodhviler.


  b. Og så ka' vi se den bagerste strammer.

Umiddelbar lidt nemmere at komme til, en lille skrallenøgle og et par forlængere så er det muligt at komme til den rimlig nemt.

Derefter samme procedure som med den forreste, ud med den gamle, sikre at alt den gamle pakning er med, og så i med den nye strammer og pakning. I med fjeder og topbolt, denne var svær, da der var meget modstand fra knastkæden (orienteringen af kæden har vist lidt at sige, på slitagen). Og et godt råd sørg for at skruerne har fat inden I slipper dem, de faldt ned i møget ved bagsvingeren og jeg brugte næsten 15 min på at lede efter én af dem, for to sekunder senere at smide den anden ned i det også  :dead: .....

Og så samle cyklen helt og starte den ... :D

Her er en video! ... UNDSKYLD KAMERAFØRINGEN !!!!! .. det er jeg ikke stolt af! .. Og indlejeringen gider ikke i denne omgang ... :-(

http://youtu.be/qCO_AYsiXSc

\Gufle

Jeg har fundet en del hjælp om knastindstilling og strammer fra denne side: http://www.sv650.org/camten/cam%20chain%20tenstioner.htm og http://www.bluepoof.com/motorcycles/howto/svs_valves/
« Senest Redigeret: August 06, 2014, 07:48:36 pm af Gufle »
------------
'00 650s Grisling

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Knastkæde strammer ... Tik Tik Tik .... :-/
« Svar #1 Dato: Juli 17, 2014, 11:39:17 pm »
Har du overvejet, om det kan være olien, der kan havde gjort forskellen?

Jeg har læst om andre, der f.eks. har fået en helt anden kobling ud af at skifte olien ud - lur mig, om ikke også en anden olie (anden producent - ikke en anden olietype, forstås!) kan skabe andre uforudsete "udfordringer".
/Mads P.

Gufle

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
Sv: Knastkæde strammer ... Tik Tik Tik .... :-/
« Svar #2 Dato: Juli 18, 2014, 07:52:12 am »
Hej Mads

Mig bekendt kørte den på samme olie inden jeg fik cyklen, og olie kan have en påvirking på lyden af ventiler, hvor meget de tikker (den jævne tikken af krumtappen der rammer skålen) ... men jo det kan være at det også kan gøre et eller andet ved lyden af knastkæden også ... anybody? .. :)
Hvis udskiftning af stammere ikke virker kunne jeg prøve en anden olie ... lidt tykkere måske ...

Men olie glasset har været helt fyldt de gange jeg har været ude og kører så den har ikke manglet.

UPDATE: MSP har rykket dato'en for hvornår de har delen hjemme .... Sjovt nok så er det rykket den rigtige side, det ser man sq ikke særligt tit, så nu skulle jeg få stammerne midt i min ferie ... det er jo bare perfekt! ...

\Gufle
------------
'00 650s Grisling

MiMo

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 6
Sv: Knastkæde strammer ... Tik Tik Tik .... :-/
« Svar #3 Dato: Juli 29, 2014, 05:59:44 pm »
Hej Gufle !

Har du fået skiftet dine kædestrammere og har det afhjulpet problemet???

Da jeg pt står i samme situation hvor min er begyndt at tikke på nøjagtig samme måde som den i video'en..
Har næsten lige købt min ved forhandler så er stadig dækket under 100 % garanti, så han skal da bare have lov at udskifte dem hvis det er problemet (:
Sv 650s K6 Metallic Gray

Gufle

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
Sv: Knastkæde strammer ... Tik Tik Tik .... :-/
« Svar #4 Dato: Juli 29, 2014, 08:05:00 pm »
Hej mmollerxd

Desværre har jeg ikke fået dem endnu .... Masser af godt vejr der går til spilde .... Sælger skulle gerne få dem på lager i morgen så har jeg dem til weekenden, forhåbentligt!

Men hvis der stadig er garanti på cyklen skal de da bare lave den, så mit råd er da at lade dem kigge på den hurtigst muligt ... Nu når du har 100% garanti ;-)

\gufle
------------
'00 650s Grisling

MiMo

  • Scooterfjæs
  • *
  • Indlæg: 6
Sv: Knastkæde strammer ... Tik Tik Tik .... :-/
« Svar #5 Dato: Juli 29, 2014, 09:07:17 pm »
Ærgeligt ! Når nu vi har super vejr ! ;)

Har ladet dem "kigge" lytte" men deres svar var bare at den ikke larmede unormal men hvis det blev værre skulle jeg komme igen xD ..
Men jeg syntes jo ikk det er normalt med så meget tikken fra motoren,
Og så ville jo være rart hvis man bare kunne sige til dem at man var sikker på det var kædestrammeren og så be dem.om at skifte den
Sv 650s K6 Metallic Gray

Gufle

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
Sv: Knastkæde strammer ... Tik Tik Tik .... :-/
« Svar #6 Dato: Juli 29, 2014, 09:36:46 pm »
Jeg skal nok melde tilbage når jeg får dem skiftet...
------------
'00 650s Grisling

Gufle

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
Sv: Knastkæde strammer ... Tik Tik Tik .... :-/
« Svar #7 Dato: August 05, 2014, 04:30:45 pm »
UPDATE:

Så kom DHL endelig ... 3 lange ugers ventetid overstået og jeg går straks igang med at skifte .... det var lidt af en kamp .... MEN HOLD DA OP hvor det hjalp ... ikke nogen lyd der minder om den før overhovedet ... :D :D :D :D  :afro: ... Jeg købte som jeg skrev længere oppe i tråden K3 knastkæde stramere og de var direkte udskiftelige, og lader til at have en meget bedre opbygning ...

Jeg har taget billeder igennem hele projektet og regner med at opdatere tråden snarest .....

\Gufle
------------
'00 650s Grisling

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Knastkæde strammer ... Tik Tik Tik .... :-/
« Svar #8 Dato: August 05, 2014, 11:02:52 pm »
Cool, det glæder jeg mig til. Var det en nem operation? På min 99'er sidder især bagerste knastkædestrammer på et sted, der er pænt umuligt at nå, med mindre man piller motoren ud af stellet :(
/Mads P.

Gufle

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
Sv: Knastkæde strammer ... Tik Tik Tik .... :-/
« Svar #9 Dato: August 06, 2014, 11:12:27 am »
hej Mads ... 2000'eren (min) og 1999 (din) er identiske ... og man behøver ikke hive motoren ud ! ... den sværeste var faktisk den foreste, der er mindst plads, og man skal have tank løftet og luftfilterkassen af ..... den bagerste fjerner du højre foldhviler, ja jeg mener det ! ... så kan du se den inde ved siden af udstødningen og komme til den med en lille skralle mellem forlænger, eller en lang umbraco nøgle, bare pas på du ikke taber skruerne, de kan være svære at finde ... :D .... Og hvis du ikke har det værktøj der skal til at holde fjederen på den gamle model så kan jeg ikke tilråde at pille den af, da den ellers er en kælling at få i igen ...

Og hvis du regner med at skifte så køb K3 (2003) modellen ... jeg vil prøve at få lagt nogle billeder op senere i dag ...

\Gufle
------------
'00 650s Grisling

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Knastkæde strammer ... Tik Tik Tik .... :-/
« Svar #10 Dato: August 06, 2014, 12:53:42 pm »
Mjaeh, ok. Det er jo egentligt heller ikke fordi min grisling tikker særligt meget (hvis overhovedet). Jeg tænkte bare, at det lød som en nem operation og så ville det være endnu en ting, som jeg (som ny ejer af maskinen) vidste var blevet skiftet for nyligt.

Værktøjet, som du taler om, kan man konstruere selv - så det er jeg nu ikke så bange for. ;)
/Mads P.

Søren F

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1403
  • Fart dræber ikke - pludselig stilstand gør !!!!
    • Galleri
Sv: Knastkæde strammer ... Tik Tik Tik .... :-/
« Svar #11 Dato: August 06, 2014, 03:32:51 pm »
 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gade: SV1000N K4
Bane: SV1000S K3

Gufle

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
Sv: Knastkæde strammer ... Tik Tik Tik .... :-/
« Svar #12 Dato: August 06, 2014, 08:09:56 pm »
Præcis!!!!! Søren...  :D ... og mine var i stykker.

:)

\Gufle
------------
'00 650s Grisling

VikingPowerSV

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 390
Sv: Knastkæde strammer ... Tik Tik Tik .... :-/
« Svar #13 Dato: August 13, 2014, 01:59:50 am »
Hvad gav du for strammerne ? Jeg har selv overvejet at skifte dem
Den sort/hvide Gris. 
       SV650s 99'

Gufle

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
Sv: Knastkæde strammer ... Tik Tik Tik .... :-/
« Svar #14 Dato: August 13, 2014, 06:27:02 am »
Hej,
2 stk k3 strammere + pakninger og topskrue 150 euro med forsendelse... Så ca 1100 kr...

Ventetid ca 3 uger, da det skulle sendes fra japan

Mvh gufle
------------
'00 650s Grisling