Hej Alle
Dette er ikke en tråd om meninger eller spørgsmål, men kommenter gerne ...
... det er mere ment som en hjælp til de andre der skulle rende i det samme som jeg .. til en hjælp
Efter en god tur på Grislingen den anden dag med is og godt vejr, hørte jeg en ny lyd .... tik tik tik ... tik tåk tik tik .... ikke den sjoveste lyd at hører fra motoren ... så undersøgte det bl.a. her inde og på søster sitet i svrider.com ... og fandt en der havde den samme lyd ..
http://www.youtube.com/watch?v=g8KoJMF0dVA ... (ikke min cykel men den lyder meget sådan) ....
Så jeg har bestilt nogle k3 knastkædestrammere og pakninger, de skulle være direkte udskiftelige med de gamle, pakningen er den samme ... Og k3 strammerne skulle være mere robuste end de tidligere. Overdimensioner hvor det er muligt ... lige som med min ensretter ..
Nå ... jamen jeg skulle meget gerne have strammerne hjemme i starten af August, så vil jeg lave en lille billed dagbog af hvordan jeg skifter dem og resultat ... bare så der er noget håndgribeligt for andre at finde... jeg syntes ikke folk er alt for gode til at skrive hvad de gjorde for at løse deres problemer ...
Og til sidst lidt stats på Grislingen ... sv650s 2000 68000 km ... lige fået skiftet olie til Castrol power 4T 10w40 ved sæsonstart...
Jeg vender tilbage når jeg har fået delene hjem .... HADER AT VENTE PÅ DELE! ...
Så håber jeg bare at kæden ikke er hoppet en tand, men det finder jeg ud af ....
\Gufle
UPDATE:
Som lovet her er min changelog af mine knastkædestrammere.
1. Lad os se hvad vi skal have sat i. En Knastkædestrammer fra en sv650 2003 (k3) model. Jeg købte desuden pakning og topskrue.
2. Lad os komme ned til den forreste knastkædestrammer:
a. Knastkædestrammeren sidder i venstre side under luftfilter kassen så op med tank og af med luftfilterkassen.
Så her inde under et eller andet sted:
b. Af med sæde, løsne de to bolte forrest på tanken, og løft denne. Af med luftfilterkassen pas på de vakuumrør der er forbundet med den! ... og noget papir ned i karburatorne så der ikke kommer skidt derned!
c. Nu kan vi lige ane krabaten nede mellem stellet ... der er godt nok ikke meget plads.
Så her bliver der besværligt, med en lang umbroco nøgle er det muligt at komme ned til strammeren, sørg for at den sidder godt fast i bunden af skruen! ... Brug en poligribtang eller ligende til at få noget moment omkring nøglen og den skulle løsne sig ... hvis der er modstand mens du løsner skruerne er det fordi der stadig er noget at give af i kæden endnu og den er ikke strukket langt nok til at strammeren er helt ude.
d. Ny Vs. gammel
Den gamle er af en snekke løsning, en slags skrue der skruer sig selv ud. Gevindet inde i den kan blive strikket, hvilket jeg tror der skete for min, så der er et område af slup, hvilket gør at kæden kan give sig mere en tiltænkt.
Den nye er med en fjederpåvirket skralde, denne skal der heller ikke noget special værktøj til at skifte som med den gamle, da fjederen isættes efter monteringen.
e. I med den nye stammer og pakning.
Ubraconøglen er lige lang nok og der er ikke plads til andet, næsten heller ikke mine hænder...
f. I med fjeder og topbolt, her kan man tydeligt hører at skrallen bliver trykket ud. Adgangen til at få topbolten I var næsten dårligere end de andre skruer, en 12'er fastnøgle ind fra siden af cyklen var den eneste måde, efter bolten havde fået fat.
3. Det var så den forreste strammer, videre til den bagerste! ...
a. Den sidder på højre side ved siden af udstødnings manifolden til den bagerste cylinder. Af med højre fodhviler .... Ja jeg mener det ... det er den klart nemmeste måde at komme til den på.
Fodhvileren kan holdes væk med en elastikbånd fæstet til den venstre fodhviler.
b. Og så ka' vi se den bagerste strammer.
Umiddelbar lidt nemmere at komme til, en lille skrallenøgle og et par forlængere så er det muligt at komme til den rimlig nemt.
Derefter samme procedure som med den forreste, ud med den gamle, sikre at alt den gamle pakning er med, og så i med den nye strammer og pakning. I med fjeder og topbolt, denne var svær, da der var meget modstand fra knastkæden (orienteringen af kæden har vist lidt at sige, på slitagen). Og et godt råd sørg for at skruerne har fat inden I slipper dem, de faldt ned i møget ved bagsvingeren og jeg brugte næsten 15 min på at lede efter én af dem, for to sekunder senere at smide den anden ned i det også
.....
Og så samle cyklen helt og starte den ...
Her er en video! ... UNDSKYLD KAMERAFØRINGEN !!!!! .. det er jeg ikke stolt af! .. Og indlejeringen gider ikke i denne omgang ...
http://youtu.be/qCO_AYsiXSc\Gufle
Jeg har fundet en del hjælp om knastindstilling og strammer fra denne side:
http://www.sv650.org/camten/cam%20chain%20tenstioner.htm og
http://www.bluepoof.com/motorcycles/howto/svs_valves/