Forfatter Emne: erfaringer med glæsblæsningsanlæg søges?  (Læst 9091 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
erfaringer med glæsblæsningsanlæg søges?
« Dato: Juni 02, 2014, 08:44:36 pm »
Hey gutter,

Jeg er pisse træt af at banke rust og fjerne gammel maling på gamle bil- og motorcykeldele, så jeg overvejer lidt at købe en sand/glasblæsekabine.
De primære anvendelse vil være nok være glasblæsning af mindre emner på op til 50 cm længde, men det gjorde ikke noget, hvis der kunne være en 17" fælg i kabinen.

Imidlertid er jeg helt blank på hvad man sådan skal bruge for at være oppe at køre.

Hvis man ser bort fra bordmodellerne, som jeg syntes er for små, så er der ligesom et spring fra ca. 2500,- til omkring 5-6000,-

forskelligemodeller er set bl.a. her:
http://www.ajengros.dk/shop/sandblaesningskabine-m-1330p.html
og her:
http://rustfribolte.dk/produkter/39-sandblaesekabiner-og-udstyr/

Men hvad får man? jeg kan ikke lige gennemskue om man rent faktisk skal have selve blæseanlæget ved siden af til modeller under de 5-6000,- (hvor det lader til både at inkludere cyklon og blæseanlæg)
Hvis det er tilfældet er det nok ikke så god en deal, da et blæseanlæg koster et sted mellem 1500,- og 2000,- i hobbystørrelse.

Men er en kabine i virkeligheden overkill? Skal jeg mon blot investere i et lille sodablæseanlæg til hobbybrug, og stille mig ud på villavejen og blæse løs...?

Erfaringer og meninger er velkomne...
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: erfaringer med glæsblæsningsanlæg søges?
« Svar #1 Dato: Juni 03, 2014, 06:33:12 am »
Jeg var nok hoppet på soda modellen, man kan få sådan en lille håndholdt model til en ca 650kr, soda kan du købe i dlg butikken til meget favorabel pris,  mener det er 200kr for 20kg eller noget i den stil,  det er ikke giftigt, og du skal ikke rense det brugte som med sandet, med mindre du har en aftale med en grusgrav ;-) Har det ikke selv men en kollega der har hygget lidt med det

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk
Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Sv: erfaringer med glæsblæsningsanlæg søges?
« Svar #2 Dato: Juni 03, 2014, 07:46:20 am »
Jeg var nok hoppet på soda modellen, man kan få sådan en lille håndholdt model til en ca 650kr, soda kan du købe i dlg butikken til meget favorabel pris,  mener det er 200kr for 20kg eller noget i den stil,  det er ikke giftigt, og du skal ikke rense det brugte som med sandet, med mindre du har en aftale med en grusgrav ;-) Har det ikke selv men en kollega der har hygget lidt med det

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk

Er det sådan en her du tænker på:
http://www.ajengros.dk/shop/jwl-sodablaeser-1-2366p.html

Eller er det den her:
http://www.ajengros.dk/shop/sodablaeser-5-l-2772p.html

Den lille ser jo faktisk ganske effektiv ud på videoen.
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Sv: erfaringer med glæsblæsningsanlæg søges?
« Svar #3 Dato: Juni 03, 2014, 07:48:32 am »
Jeg var nok hoppet på soda modellen, man kan få sådan en lille håndholdt model til en ca 650kr, soda kan du købe i dlg butikken til meget favorabel pris,  mener det er 200kr for 20kg eller noget i den stil,  det er ikke giftigt, og du skal ikke rense det brugte som med sandet, med mindre du har en aftale med en grusgrav ;-) Har det ikke selv men en kollega der har hygget lidt med det

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk

I øvrigt, har du nogen ide om hvor meget sådan en bruger af soda...? (kg pr. time eller kg pr. kvadratmeter)
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: erfaringer med glæsblæsningsanlæg søges?
« Svar #4 Dato: Juni 03, 2014, 08:02:40 am »
Jeg har ingen anelse om forbrug, men ring da og hør dem, jeg var i øvrigt nok hoppet på den lille bare for at se om det var noget. og ja det er en meget behagelig tanke at det ikke ødelægger noget som sand og glas gør, og man bare kan feje det sammen og smide ud bag efter. Har i øvrigt selv overvejet den lille bare for at have, man skal jo aldrig gå ned på udstyr, og prisen er efterhånden meget rimelig :-)
Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Sv: erfaringer med glæsblæsningsanlæg søges?
« Svar #5 Dato: Juni 03, 2014, 08:10:49 am »
Jeg har ingen anelse om forbrug, men ring da og hør dem, jeg var i øvrigt nok hoppet på den lille bare for at se om det var noget. og ja det er en meget behagelig tanke at det ikke ødelægger noget som sand og glas gør, og man bare kan feje det sammen og smide ud bag efter. Har i øvrigt selv overvejet den lille bare for at have, man skal jo aldrig gå ned på udstyr, og prisen er efterhånden meget rimelig :-)
Jeg har så lige bestil sådan en lille en med et kg. soda til 560,- kr., lidt med samme argumentation; så kan jeg jo se om det virker, og opgradere kan man jo altid, hvis den kommer til kort.
Men man skal da godt nok set sig om efter hvor man køber sit soda... I tyskland er det åbenbart ca. 1/3 af prisen hos danske forhandlere. :-S
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: erfaringer med glæsblæsningsanlæg søges?
« Svar #6 Dato: Juni 03, 2014, 08:26:38 am »
DLG eller lignende, de bruger det åbenbart til køer, og det koster der efter, bare spørg i butikken, så spare du også fragt  :mrgreen:
Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: erfaringer med glæsblæsningsanlæg søges?
« Svar #7 Dato: Juni 03, 2014, 04:45:40 pm »
Jeg har ingen anelse om forbrug, men ring da og hør dem, jeg var i øvrigt nok hoppet på den lille bare for at se om det var noget. og ja det er en meget behagelig tanke at det ikke ødelægger noget som sand og glas gør, og man bare kan feje det sammen og smide ud bag efter. Har i øvrigt selv overvejet den lille bare for at have, man skal jo aldrig gå ned på udstyr, og prisen er efterhånden meget rimelig :-)
Jeg har så lige bestil sådan en lille en med et kg. soda til 560,- kr., lidt med samme argumentation; så kan jeg jo se om det virker, og opgradere kan man jo altid, hvis den kommer til kort.
Men man skal da godt nok set sig om efter hvor man køber sit soda... I tyskland er det åbenbart ca. 1/3 af prisen hos danske forhandlere. :-S

Cool, så kan du jo lave en masse sodablæsning for mig her til vinter. ;)
/Mads P.

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: erfaringer med glæsblæsningsanlæg søges?
« Svar #8 Dato: Juni 03, 2014, 08:55:34 pm »
Det ser spændende ud! Især til små rustklatter i rudekanterne på madkassen!
Vi ser frem til en fire timers demonstrationsvideo med før og efter (evt som de laver mad-tv) :-D
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Sv: erfaringer med glæsblæsningsanlæg søges?
« Svar #9 Dato: Juni 10, 2014, 09:06:08 pm »
Okaj, så fik jeg den lille sodablæser hjem.

Desværre nåede jeg ikke at få den til pinse weekenden, hvor jeg ellers var i værkstedet med store planer. Til gengæld fik jeg købt 50 kg soda til 172,50 kr ved Land og Fritid. (DLG), så det er jo fint billigt.
Da jeg endnu ikke havde modtaget pakken med den dedikerede sodabløser, prøvede jeg med soda i en harald skrald sandblæse pistol. Det virker af røven til. og det til trods, at jeg i værkstedet har så rigeligt med trykluftskapacitet.

Men herhjemme testede jeg her til aften sodablæseren, til min store tilfredshed  - det går nemlig ligeså hurtigt som på reklamevideoen, til trods for min lidt underdimensionrede hjemmelavede gasflaske-kompressor.

Så jeg er alt i alt meget godt tilfreds. :-) :thumbsup:
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Ole

  • Formanden
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2090
Sv: erfaringer med glæsblæsningsanlæg søges?
« Svar #10 Dato: Juni 10, 2014, 09:29:38 pm »
Øjhhh... Nyt behov! :-) Satans! :)
Ole
Formand for Danmarks hyggeligste motorcykelklub :)

nyg

  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2497
  • Your Mama!
    • Blog om min Triumph Spitfire
Sv: erfaringer med glæsblæsningsanlæg søges?
« Svar #11 Dato: Juni 10, 2014, 09:55:42 pm »
Øjhhh... Nyt behov! :-) Satans! :)

Nemlig ja, du ved du ska' ha' en. :afro:
"Faster!  Faster!  Until the thrill of speed overcomes the fear of Death!" -Hunter S. Thompson

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: erfaringer med glæsblæsningsanlæg søges?
« Svar #12 Dato: Juni 11, 2014, 01:35:51 pm »
Godt det virker og til en billig penge, for sjældent det hænger sådan sammen

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk

Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: erfaringer med glæsblæsningsanlæg søges?
« Svar #13 Dato: Juni 11, 2014, 08:03:36 pm »
Next stop: Malerkabine  :facepalm: 

 :D
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(