Forfatter Emne: Justering af karburatorer efter cam swap  (Læst 3119 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

nikolajbak

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 167
Justering af karburatorer efter cam swap
« Dato: Maj 08, 2014, 10:30:05 am »
Gennemtærsket emne, jeg ved det, men her kommer alligevel et par spørgsmål, som jeg ikke kan finde endegyldige svar på.

Ydelsesrelaterede modifikationer på min maskine:
    Leo Vince SBK forrør og mellemrør
    GPR Deeptone åben potte
    14/47 gearing
    Cam swap
    Snorcelectomy
    Løftet tank
    17,5 pilots
    Dynojet 148 nåle
    Shimmede nåle (1 shim under nålen i 4 hak)
    Borede sliders
    3 omgange på fuel/air
    Quickthrottle
Sidst tilkomne er de nye knastaksler og den nye potte. Efter disse blev monteret har jeg oplevet en del tøven ved forskellige RPM.
Først fokuserede jeg på mellemområdet, som jeg afhjalp med at løfte mains yderligere. Tidligere var karburatorer justeret 1:1 efter Catpoopmans foreskrift, altså de større nåle og 2 shims under clip. Nu 1 shim under clip, dog i 4 hak, i stedet for 3 hak. Samme som 3 shims under clip i 3 hak. Dette har givet en bedre respons i mellemområdet.
Fra idle er der stadig en irriterende tøven og maskinen dykker kort ved gas fra meget lave RPM 1300-3000. Jeg har forsøgt med at skrue air/fuel en anelse ud. Nu 3 omgange, hvor den tidligere var 2.5.

Indtil jeg puttede de nye knaster i og monterede den nye potte var den enormt responsiv hele vejen igennem RPM spektret. I min verden er en af SVens stærkeste forcer bundtræk som en lastbil, så det er jævnt træls at skulle hive den op over 4000 RPM før den begynder at tage fat. Desuden er det en anelse ubehageligt med de nye knaster, der virkelig giver et spark over 5000 RPM og får forhjulet op lidt for ofte, når der indbydes til hård gas i lavområdet og pludselig tager fanden ved den.

Min spørgsmål går på om det kan give mening at smide større piloter i, justere air/fuel ind igen og dermed komme af med denne tøven? Kan det passe knastakslerne giver et behov for mere sovs i lav- og mellemområdet? Måske noget helt andet?

Tak på forhånd :)
SV650N 2001

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Justering af karburatorer efter cam swap
« Svar #1 Dato: Maj 08, 2014, 01:15:35 pm »
OT, hvordan blev din lakkering?

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk

Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

nikolajbak

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 167
Sv: Justering af karburatorer efter cam swap
« Svar #2 Dato: Maj 08, 2014, 02:46:15 pm »
Lakeringen blev virkelig god og ombygningen generelt er langt over hvad jeg forventede!! Jeg er sgu helt stolt :)
Dog skal det siges at lakken tager sig god tid til at hærde og stadig er for nem at lave mærker i, men det er nok den pris man betaler for at gøre den slags selv.

Jeg har et par hurtige billeder af det færdige resultat, men de lader ikke projektet komme til sin ret, så jeg er næsten for forfængelig til at poste dem.
SV650N 2001

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Justering af karburatorer efter cam swap
« Svar #3 Dato: Maj 08, 2014, 02:48:13 pm »
Hvad med en build log? ;)
/Mads P.

nikolajbak

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 167
Sv: Justering af karburatorer efter cam swap
« Svar #4 Dato: Maj 08, 2014, 03:03:00 pm »
Jeg må erkende at det ikke blev til en build log :( Tiden var simpelthen ikke til det. Min plan var baseret på 7 dage af 12 timer, hvoraf de 4 var med 2 personer arbejdende. Vi startede mandag kl. 09:00 og var færdig 5 min før tid søndag 22:55.
132 timer lyder måske af meget, men 2/3 blev brugt på rengøring og klargøring. Hold kæft et bøvl! Jeg gjorde motor, stel og bagsvinger rene med en tandbørste og en dunk Dusty. Seriøst! Efter rengøring kommer klargøring til maling og det var lige så tarveligt og tidskrævende. Jeg er blevet god med en klods og sandpapir.

Det føltes som en leg, da det endelig kom til at fabrikere dele og pille motoren.

Til en anden gang vil jeg måske overveje at bruge industri lak, da det er noget nemmere at arbejde med og ikke sætter nær så store krav til rengøring og temperaturer. Downside er vidst knap så meget shine og dybde i glans.

Nogle intetsigende billeder jeg brugte som reference til at samle efter er alt visuelt at give. Til gengæld er jeg blevet dælens meget klogere og øser gerne ud af denne viden :)
SV650N 2001

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Justering af karburatorer efter cam swap
« Svar #5 Dato: Maj 08, 2014, 03:30:02 pm »
Det vigtigste er sgu' også at få noget fra hånden. Jeg troede bare, at du havde taget nogle billeder undervejs og bagefter, når opgaven var udført, ville kunne sætte dig ned og lave en god build log til os. Har lige købt popcorn - og hvad skal jeg ellers få tiden til at gå med? :p
/Mads P.

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Justering af karburatorer efter cam swap
« Svar #6 Dato: Maj 08, 2014, 06:55:16 pm »
Jeg glemmer også altid at få taget billeder,  men fedt det blev godt, og jo forarbejdet er røv sygt, men det værd når man står med det færdig malede resultat

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk

Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

nikolajbak

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 167
Sv: Justering af karburatorer efter cam swap
« Svar #7 Dato: Maj 09, 2014, 11:02:05 am »
Ja for dælen, det var alle timerne værd!
Aldrig har jeg været mere tilfreds med og stolt af min motorcykel, og jeg har komplet glemt de sene aftener i værkstedet og alle vablerne på mine hænder :)

Får taget nogle ordentlige billeder, så snart vejret indbyder til det!..
SV650N 2001

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Justering af karburatorer efter cam swap
« Svar #8 Dato: Maj 09, 2014, 01:24:50 pm »
Vi skal da se den i virkeligheden. Afsted til torsdagstræf på Roskilde havn med dig! ;)
/Mads P.

nikolajbak

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 167
Sv: Justering af karburatorer efter cam swap
« Svar #9 Dato: Maj 09, 2014, 01:56:26 pm »
Du har ret, en tur til Roskilde, når syndfloden er overstået!..

Kommer mange der? Jeg har kun været der en enkelt gang, ved et tilfælde :)
SV650N 2001

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Justering af karburatorer efter cam swap
« Svar #10 Dato: Maj 09, 2014, 03:00:41 pm »
Altså, jeg ved ikke, hvor mange SV'er, der kommer der i gennemsnit. Der er mange forskellige køretøjer og altså en del at se på, selv om der selvfølgelig også er en hel del gengangere. Vi plejer at annoncere en fællestur herinde på forummet, og så sluttes den af nede på havnen.
/Mads P.

nikolajbak

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 167
Sv: Justering af karburatorer efter cam swap
« Svar #11 Dato: Maj 09, 2014, 03:04:31 pm »
DMI siger fint vejr på torsdag!
SV650N 2001

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: Justering af karburatorer efter cam swap
« Svar #12 Dato: Maj 09, 2014, 04:26:59 pm »
Ja, det vil jeg også nyde. Nede i Malaga...   :grin:
/Mads P.