Som jeg har nævnt tidligere, så ville jeg lave et moderne LifePo4-batteri til grislingen (læs tidligere indlæg for at finde ud af, hvorfor jeg synes, at det var praktisk nødvendigt!), så jeg bestilte alt hjem, som jeg skulle bruge:
8 stk. A123-celler, lodde-broer i kobber til at forbinde cellerne sammen med, limpistol til at lime cellerne sammen med, strømkabel, balanceringskabel (forklaring kommer senere), en større loddespids til min gas-loddekolbe (cellerne dræner varmen utroligt hurtigt fra loddespidsen, så det var nødvendigt med så stor og varm en spids som muligt), loddeflux, stik til både batteri og MC (så batteriet nemt kunne monteres og pilles af igen), krympeflex til at pakke hele batteriet ind i, samt en speciel oplader til denne type batterier.
Allerførst, lad mig præsentere cellerne. De er lavet af A123 Systems (
http://www.a123systems.com/) og kan levere en heeel del ampere:
Hver celle er på 3.3 volt, så for at komme over 12 volt forbinder man 4 celler i serie - og fordobler seriens kapacitet (ampere) ved at forbinde 2 rækker parallelt. Jeg vil ikke kede jer med tekniske forklaringer - hvis I er interesseret, så søg på "A123 battery motorcycle" på Google og I vil kunne læse en masse om emnet og se videoer af folk, der selv laver batterier på samme måde, som jeg har gjort det.
Allerførst lagde jeg cellerne på en lang række:
Og så limede jeg cellerne sammen i 4 par:
Så limede jeg de 4 par sammen til et stort batteri;
Så fortinnede jeg polerne - hvis I synes, at lodningerne på pluspolerne (på A123-celler er pluspolen selve indpakningen, modsat alm. batterier, som man kender fra alm. husholdning) ser lidt... well, SKOD ud, så er det fordi, at min nye loddespids alligevel ikke helt leverer varme nok, så tinnet flyder ikke heeelt så meget ud, som jeg gerne ville have - bevares, lodningerne er IKKE kold-lodninger og der er fin kontakt - men det ser bare ikke så proffessionelt ud:
Så klippede jeg loddebroerne ud og fortinnede dem:
Og forbandt så hvert enkelt par, både foroven og forneden:
Så loddede jeg cellerne sammen (plus-til-minus-til-plus-til-minus....), men det har jeg ikke noget seperat billede af. Men I kan da se her, hvordan jeg bruger min nye special-oplader til at lade batteriet med for første gang:
De små ledninger er alle del af et såkaldt balanceringskabel - formålet er, ved hjælp af den specielle oplader, at sørge for at hver enkelt celle er på nogenlunde samme spænding (Volt), idet batterier bestående af serieforbundne Lithium-celler har det med at proppe mest spænding i første celle og ikke så meget i sidste celle.
Med balanceringskablet sørger opladeren for, at hver enkelt celle lander på nogenlunde samme spænding. Heldigvis koster sådan en oplader ikke det HELT vilde. Jeg gav under 500 kr. for den på eBay fra tyskland - inkl. fragt. Vogt jer dog for billige kinesiske efterligninger! (dette kan I også finde mere information om på Google...)
Og apropos kabler, så ville jeg gerne have det lavet således, at det ville være nemt at pille batteriet af og montere det igen. Så jeg havde bestilt nogle (halv-pebrede) 75A Anderson PowerPole stik, som (som produktnavnet hentyder til) kan klare op til 75 ampere:
Så jeg fortinnede kablet:
Og fyldte terminalen (eller hvad vi nu skal kalde den??) med koooogende loddetin:
Så proppede jeg kablet ind i terminalen, mens loddetinnet stadig var flydende og GODT varmt:
Og så var strømkablerne klar til at blive loddet på batteriet:
Men først skulle jeg lige lodde stikkene på grislingens kabler, så der blev pillet ting af den igen-igen:
Klip-klip lodde-lodde.... på samme måde som på batteriet:
Stel-kablet var liiidt mere tricky, fordi der løb en tynd ledning ud, som skulle loddes ind i den samme terminal - og der var sgu' ikke plads til begge ledninger INDE i terminalen, så jeg måtte lodde den tynde ledning af fast på ydersiden af terminalen - men det kan man heldigvis ikke se, når først terminalen sidder inde i selve stikket:
Så checkede jeg lige hvor meget fri-rum, der ville være rundt om batteriet:
Og samtidigt kunne jeg måle hvor lange kablerne på batteriet skulle være - så de blev klippet til og loddet fast:
Og så blev batteriet pakket ind i krympeflex:
Færdigt arbejde:
Som sagt, så var der rigelig plads i batterikassen, så jeg konstruerede et skum-indlæg til at holde fast på batteriet:
Så kom batteriet endeligt på plads og jeg kan med glæde rapportere, at det leverer rigeligt med strøm. Herligt, at det samtidigt også kun vejer ca. 700 gram.