I dag kom de nye HEL bremseslanger og jeg var meget spændt på at se dem.
Jeg havde bestilt dem med banjobolte i rustfrit stål, sorte banjoer og gule slanger. Mht. den gule nuance så havde jeg surfet en del på nettet for at se, om jeg nu fik den rette nuance, der ville matche min MC.
Både billeder på internettet SAMT farveskemaet hos forhandleren viste denne nuance:
Den minder RET meget om den mørkegule farve, som min grisling er malet med.
Stor var skuffelsen derfor, da slangerne viste sig at have denne nuance:
Ja, den er nærmest neon-gul!
Jeg kontaktede sælgeren og han ville tage dem tilbage og lave nye til mig - men han havde kun den ene nuance, hvis de skulle være gule - og han nævnte, at HEL åbenbart kun har den ene gule nuance. Det forstod jeg så ikke helt, især fordi alle de billeder, jeg havde set på internettet inden jeg bestilte, viste klart en mørkere gul nuance - og ja, nu er jeg godt klar over, at man ikke kan stole 100% på farver gengivet på en et billede på internettet, men jeg havde, med mit billige kamera, INGEN problemer med at fange den virkelige nuance på de slanger, jeg havde fået tilsendt. Så det er sgu' lidt underligt...
Anyway, jeg har bedt sælgeren om at levere slangerne i kulfiber-look. Det tror jeg vil passe OK til resten af cyklen, selvom de desværre ikke komme til at se lige så markante ud, som gule slanger ville have gjort.
Nå, men i dag forsatte jeg med at rengøre kaliberne. Jeg pudsede stemplerne op:
Kaliberne havde jo ligget i varmt vand og grundrens hele natten, i håb om at det ville kunne blødgøre det skidt, som havde sat sig i rillerne til støvpakningerne - men det var et no-go. Det skidt sidder altså godt fast!
Så jeg tænkte, at Nitromors måske ville kunne hjælpe. Jeg smurte rillerne godt ind og lod dem ligge og trække i en times tid:
I mellemtiden polerede jeg gaffelbenene - det højre gaffelben havde lidt rust på det sted, hvor det sidder fast i den nederste gaffelbro:
Jeg fik al rusten fjernet, men der er dog lidt mærker tilbage, hvor gaffelbroen sidder og klemmer:
Det gør nu ikke noget... det vigtigste var at få fjernet overfladerusten, så den ikke ødelægger den nye oliepakning, når man sætter den på og kører den ned over gaffelbenet.
Nå, men tilbage til kaliberne - og jeg måtte desværre indse, at Nitromors heller ikke kunne fjerne skidtet, som mere og mere lignede korrosion på aluminium. Så var det jeg tænkte, at hvis eddike kunne fjerne rust og skidt på bolte og møtrikker, så ville det muligvis også kunne opløse/fjerne korrosionslag på aluminium.
Så jeg fyldte kaliberne op med eddike og vil lade dem være sådan til i morgen aften:
De blev fyldt helt op til kanten:
Der begyndte straks at danne sig luftbobler ved korrosionslaget, så man kan jo håbe, at det vil fungere:
Her til sidst har jeg lige et teknisk spørgsmål.
Jeg har jo malet gaflerne sorte - vil I mene, at jeg bør fjerne malingen i de røde cirkler, for at kunne spænde kaliberne fast med det rette moment?