Så blev det tid til at tage udstødningen under kærlig behandling.
Den havde gennem tiden fået et par skrammer, bl.a nogle lange ridser, som også lavede en fordybning i potten:
Og da jeg altid havde syntes, at potten stak lige lidt for langt bagud, så ville jeg skære et stykke af, male den og prøve at få holderen til at dække så meget som muligt på det sted, hvor ridserne sidder.
Jeg målte op og fandt ud af, at jeg skulle forkorte potten med ca. 6,5 cm.:
Så borede jeg nitterne til Micron-logoet ud. Malertapen sidder der for at forhindre, at boret skulle ridse logoet, hvis boret skulle skride:
Og så lige en advarsel til andre med en Micron-potte, som kunne tænke sig at lave samme trick:
Af en eller anden grund stoler Micron ikke på, at nitterne alene kan holde logoet på plads, så de har sgu' også limet pladen fast!
Med en hobbykniv ført langsomt ind under logoet og med en ganske stor portion tålmodighed lykkedes det mig dog til sidst af få logoet løsnet, uden at skade det på nogen måde:
6,5 cm. kortere:
Pottens indre skulle dog også forkortes med samme afstand som yderskallen, så jeg savede 6,5 cm. ud af midten af inderrøret:
Da jeg ikke ejer et svejseapparat, skulle jeg finde en anden måde at få samlet det nu forkortede inderrør - på internettet havde jeg set en stuntkører forkorte en Micron-potte og han nævnte, at man kunne nitte den sammen, ved at skære en slids i det stykke, som man havde savet ud og dernæst bruge dét stykke som samleled for de 2 ender.
Som sagt, så gjort:
Samlet igen, men nu 6,5 cm. kortere:
Jeg havde besluttet mig for at male potten sort, ligesom forrørene, så den blev først slebet ned og fik så et par lag Duplicolor pejsemaling, som er noget grovere end det Plastikote VHT maling, som jeg havde brugt til forrørene. Fordelen ved at bruge Duplicolor Pejsemaling på potten var dog, at jeg ville kunne hærde malingen i en ganske almindelig ovn - det ville jeg ikke kunne med Plastikote-malingen, som skulle hærdes ad 3 gange, med en afsluttende temperatur på 315 grader celcius. Ja, dér kan VORES ovn altså ikke følge med længere!
Finishen kom helt pæn ud - og så kom det en tur i ovnen. Jeg besluttede mig for at prøve at hærde mellemrøret i ovnen, for at det skulle være mere modstandsdygtigt, når jeg skulle til at montere udstødningen. Det er trods alt mellemrøret, som man ser mest på en grisling med fuldkåbe:
Potten kom helt fint ud af ovnen - OK finish:
Så nittede jeg logoet på igen:
Og samlede potten:
I like it!
Desværre kom forrøret ikke så pænt ud, for jeg kom til at røre malingen, da jeg pillede røret ud af ovnen (dvs. inden malingen var kold og dermed hærdet):
Så var gode råd jo dyre...
Jeg gad ikke rigtigt male det igen, så jeg besluttede mig for at polere det i stedet.
Først blev det slebet med sandpapir (korn 400) og dernæst med vådslibepapir (korn 800 og korn 1200):
Så rendte jeg ned til Bauhaus og kom hjem med dette poleresæt:
Og så polerede jeg ellers!
Først med den grove skive, så med den fine og til slut polerede jeg i hånden med Slipol:
Selvom røret ikke blev HELT blankt, er jeg alligevel godt tilfreds. Det skal jo heller ikke gå op i polering det hele! Jeg vil sgu' gerne ud at trille lidt på et eller andet tidspunkt...