Forfatter Emne: SV650 '99 - Ny fjeder bag, eller anden dæmper?  (Læst 5841 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
SV650 '99 - Ny fjeder bag, eller anden dæmper?
« Dato: April 08, 2014, 07:55:23 am »
NU skal der ske noget med grislingen, så jeg har købt progressive HyperPro fjedre til forgaflen (GSX'er forgaffel var et for stort/dyrt projekt til denne vinter) til min SV650S-X ('99), men jeg har læst mig til, at jeg derfor også bør gøre noget ved bagdæmperen.

Der er 2 muligheder:

1. Ny fjeder, evt. HyperPro
2. Anden dæmper - ny, eller brugt aftermarket, f.eks. fra ZX10R eller GSX-R.

Jeg er umiddelbart mest hooked på option nummer 2 - mest fordi prisen sandsynligvis er den samme (eller måske endda mindre) end en ny fjeder, men også fordi selve dæmperen skulle være NOGET bedre end en standard SV650-dæmper. Jeg er godt klar over, at der ved brug af f.eks. en ZX10R dæmper (med 90-graders reservoir, dvs. årgang 07-08, såvidt jeg har kunnet læse mig til) skal gøres noget ved batterikassen (skære i den og evt. bruge smallere batteri, ELLER sænket undertray'en 1,5 til 2 tommer) og det generer mig egentligt ikke - men hvad er den bedste løsning af de 2, rent køremæssigt?

Det skal lige siges, at jeg vejer omkring 110 kg. inkl. gear (altså, min køredragt, ikke?) ;) - og at jeg har tænkt mig at køre med Silkolene 15W olie i forgaflen.
/Mads P.

Dina

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 328
Sv: SV650 '99 - Ny fjeder bag, eller anden dæmper?
« Svar #1 Dato: April 08, 2014, 09:00:18 am »
ZX10r dæmper, klart. Uanset om du vælger årg 06-07 eller 08- vil du få en helt anden cykel. Når nu din er uden ABS er det ikke voldsomt besværligt at skifte. De fåes med til held på ebay til ca 600 kr. Er man utålmodig kan de koster op mod 800-1000 kr.

Jeg kender dog ikke gsx dæmperen men tænker det også er en mulighed.
Hvad siger grisen ? BRUM BRUUUMMM….. :-)

Dina

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 328
Sv: SV650 '99 - Ny fjeder bag, eller anden dæmper?
« Svar #2 Dato: April 08, 2014, 09:02:15 am »
Skal det være rigtig nemt at sætte på skal du finde en dæmper med ekstern reservoir.
Hvad siger grisen ? BRUM BRUUUMMM….. :-)

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: SV650 '99 - Ny fjeder bag, eller anden dæmper?
« Svar #3 Dato: April 08, 2014, 09:17:27 am »
Skal det være rigtig nemt at sætte på skal du finde en dæmper med ekstern reservoir.
Yes, ved det godt, men så bliver prisen også en helt anden. Der er en gut i Herning, som i pænt lang tid efterhånden har forsøgt at sælge en Öhlins dæmper med eksternt reservoir til SV650S-X (= min model). Han vil have 2500 for den. Ikke dyrt, men for dyrt for mig. ;)
/Mads P.

Dina

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 328
Sv: SV650 '99 - Ny fjeder bag, eller anden dæmper?
« Svar #4 Dato: April 08, 2014, 10:45:44 am »
en zx10 dæmper er nu heller ikke voldsom besværlig at sætte på. Kun hvis man har abs på sin cykel  :shock:
Hvad siger grisen ? BRUM BRUUUMMM….. :-)

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: SV650 '99 - Ny fjeder bag, eller anden dæmper?
« Svar #5 Dato: April 09, 2014, 06:34:04 pm »
Har nu budt 40 dollars på en ultrafin 06'er zx10r dæmper. Håber da, at jeg har det vindende bud, men der er stadig 5 dage tilbage af auktionen, såeh... plus det faktum, at portoen er hele 80 dollars! Så håber lidt på, at den kommer helt op på køb-nu prisen, som også er 80 dollars. Synes, at 160 dollars (plus evt. told, hvis jeg er uheldig) er lige i den høje ende...
/Mads P.

Brix

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 958
Sv: SV650 '99 - Ny fjeder bag, eller anden dæmper?
« Svar #6 Dato: April 09, 2014, 08:29:18 pm »
Hvis du skal have en zx10r dæmper, så køb en fra 06 eller 07.

Jeg kan fortælle at jeg er blevet ganske godt tilfreds med min affjedring langt om længe.
zx10r 06 dæmper bag på. Hyperpro fjedre i forgaflen sammen med ricor intiminators. Der er en smule tykkere olie i en ricor anbefaler.
Den er kan køres både i koldt/vådt vejr, og opfører sig ganske fint på racerbanen. Hvis jeg ellers får mine bremser til at spille, ja så har jeg droppet alle ideer om en helt anden forgaffel.
Gaden: Blå SV650S K5   -   Tidligere: GS500F K5
Banen: SV1000S K4/7
MCG

Dina

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 328
Sv: SV650 '99 - Ny fjeder bag, eller anden dæmper?
« Svar #7 Dato: April 09, 2014, 09:11:50 pm »
Har lavet stort set det samme som dig Brix, utroligt hvad det kan gøre ved køreglæden at skifte et par dele :-)

Så glæd du dig bare Mads. Det smil du får på et med garanti 160$ værd ;-)
Hvad siger grisen ? BRUM BRUUUMMM….. :-)

VikingPowerSV

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 390
Sv: SV650 '99 - Ny fjeder bag, eller anden dæmper?
« Svar #8 Dato: April 09, 2014, 09:16:38 pm »
Et hurtigt recap, hvad gør andre(bedre) fjedre ved ens motorcykel?
Den sort/hvide Gris. 
       SV650s 99'

Dina

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 328
Sv: SV650 '99 - Ny fjeder bag, eller anden dæmper?
« Svar #9 Dato: April 09, 2014, 10:04:57 pm »
Et hurtigt recap, hvad gør andre(bedre) fjedre ved ens motorcykel?

Væsenlig større stabilitet i styring og sving først og fremmest.
For mit vedkommende betyder det (endnu) større tillid til cyklen som så giver mig (endnu) større køreglæde
Med standardaffjedringen kan man føle, at særligt bagenden "sejler" lidt og man føler sig ikke helt sikker på om der måske er vejgreb nok eller hvad der er galt.

Det er i hvert fald mine erfaringer og tanker om det :-)
Hvad siger grisen ? BRUM BRUUUMMM….. :-)

VikingPowerSV

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 390
Sv: SV650 '99 - Ny fjeder bag, eller anden dæmper?
« Svar #10 Dato: April 09, 2014, 10:12:13 pm »
Et hurtigt recap, hvad gør andre(bedre) fjedre ved ens motorcykel?

Væsenlig større stabilitet i styring og sving først og fremmest.
For mit vedkommende betyder det (endnu) større tillid til cyklen som så giver mig (endnu) større køreglæde
Med standardaffjedringen kan man føle, at særligt bagenden "sejler" lidt og man føler sig ikke helt sikker på om der måske er vejgreb nok eller hvad der er galt.

Det er i hvert fald mine erfaringer og tanker om det :-)

Tak for det. Er i gang med den helt store renovation af grisen, så det var måske at overveje.
Den sort/hvide Gris. 
       SV650s 99'

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: SV650 '99 - Ny fjeder bag, eller anden dæmper?
« Svar #11 Dato: April 09, 2014, 10:20:07 pm »
For mit vedkommende er jeg langt mere tryg og har langt mere tillid til min grisling, end jeg havde til den Hyosung GT650R, som jeg kun ejede i ca. 1 måned. Og den havde endda halvdyr Wilbers affjedring både for og bag. Den føltes ustabil ved hastigheder under 80 km/t, nærmest som om den havde svært ved at holde sig oprejst. Jeg skulle konstant rette på styringen, da den var dårlig til bare at holde køre retningen. Turde f.eks ikke slippe styret med begge hænder for at rette mig lidt op i sædet - det har jeg 0 problemer med på min gamle grisling. Så jeg håber ikke at en ZX10R dæmper og HyperPro fjedre vil introducere samme ubalance som jeg følte på Hyosung'en.
/Mads P.

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: SV650 '99 - Ny fjeder bag, eller anden dæmper?
« Svar #12 Dato: April 15, 2014, 09:17:32 am »
Nå, har bestilt en ZX6R bagdæmper fra 2004 (ebay) og har bestilt Racetech fjedre til forgaflen (de passer til min vægt og kørestil) og så har jeg købt en Silkolene 15WT forgaffelolie hos NielsSV650 her på siden.
Nu glæder jeg mig til, at delene ankommer, så jeg kan få dem på og (forhåbenligt) komme ud og fornemme en helt ny maskine!
/Mads P.

Dina

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 328
Sv: SV650 '99 - Ny fjeder bag, eller anden dæmper?
« Svar #13 Dato: April 15, 2014, 11:22:59 pm »
Det blir godt. Glæd dig :-)
Hvad siger grisen ? BRUM BRUUUMMM….. :-)

Mads P.

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 784
  • Kyllingestriber er trods alt bedre end kåberidser!
Sv: SV650 '99 - Ny fjeder bag, eller anden dæmper?
« Svar #14 Dato: April 15, 2014, 11:44:08 pm »
Det satser jeg også kraftigt på! :D
/Mads P.