Forfatter Emne: Hvor meget bremsevæske?  (Læst 5951 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Hippie Hansen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1250
  • SV 650 S K6
Hvor meget bremsevæske?
« Dato: Februar 23, 2014, 08:29:32 pm »
Jeg er på nippet til at bestille et sæt armerede bremseslanger til knallerten, hvor det er med en slange til hver af de forreste kaliber, i stedet den originale løsning med en fordeler nede ved skærmen.
I samme omgang regner jeg med at bestille til bagenden også, plus jeg giver konens CB 500 samme tur (Det er trods alt kun én kaliber foran).

Det kræver naturligvis lidt nyt væske i slangerne, men hvor meget skal jeg bestille før jeg står med et par cykler med fyldte og udluftede slanger?
Fra juicens hovedstad - Rynkeby
SV650 Sk6 trackday-raket, til jeg får råd til en nummerplade.

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Hvor meget bremsevæske?
« Svar #1 Dato: Februar 23, 2014, 09:44:29 pm »
Vil mene en litter burde være nok, men du kan jo få det alle vegne og det koster under en 50'er

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk

Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

Hippie Hansen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1250
  • SV 650 S K6
Sv: Hvor meget bremsevæske?
« Svar #2 Dato: Februar 23, 2014, 10:16:25 pm »
Vil mene en litter burde være nok, men du kan jo få det alle vegne og det koster under en 50'er

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk

Tak, tænker også at købe det lokalt, så jeg altid kan hente en sjat ekstra af samme slags, hvis det bliver nødvendigt.
Men kan jeg slippe for at køre en ekstra gang eller skulle levere noget tilbage ville det da være en fordel.  :wink:
Fra juicens hovedstad - Rynkeby
SV650 Sk6 trackday-raket, til jeg får råd til en nummerplade.

guffer

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
  • Michael
Sv: Hvor meget bremsevæske?
« Svar #3 Dato: Februar 24, 2014, 05:59:55 pm »
Jeg har lige skiftet på godt nok samme montering som original. Men han monteret til forbremsen kobling og bagbremse og har klaret mig med en dunk på 0.25l dot5.1 fra Biltema jeg købte 3 for jeg viste heller ikke hvor meget der gik til.

Hippie Hansen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1250
  • SV 650 S K6
Sv: Hvor meget bremsevæske?
« Svar #4 Dato: Februar 24, 2014, 10:33:56 pm »
Jeg har lige skiftet på godt nok samme montering som original. Men han monteret til forbremsen kobling og bagbremse og har klaret mig med en dunk på 0.25l dot5.1 fra Biltema jeg købte 3 for jeg viste heller ikke hvor meget der gik til.

Okay, og det var både med at fylde nye slanger og udlufte, eller kun for at skifte det gamle i systemet ud med noget nyt?

Nogen fordel i at skifte til Dot 5.1 frem for 4?
Synes at have læst det primært er til race og holdbarheden er kortere?
Fra juicens hovedstad - Rynkeby
SV650 Sk6 trackday-raket, til jeg får råd til en nummerplade.

guffer

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
  • Michael
Sv: Hvor meget bremsevæske?
« Svar #5 Dato: Februar 25, 2014, 05:20:37 am »
Det var med udskiftning af det hele og udluftning. Jeg ved ikke lige hvad fordel og ulempe ved den ene eller anden skulle være.

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Hvor meget bremsevæske?
« Svar #6 Dato: Februar 25, 2014, 07:28:33 am »
Mener 5.1 er silicone baseret, og så vidt jeg husker må de under ingen omstændigheder blandes. Jeg hsr kun dot4 så er muligheden for blanding ikke tilstede, heller ikke hvis der skal laves automobil ;-)

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk

Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

guffer

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
  • Michael
Sv: Hvor meget bremsevæske?
« Svar #7 Dato: Februar 25, 2014, 09:23:09 am »
På alle de 5.1 bøtter jeg har læst på syntes jeg der står st den er fuldt blandbare

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Hvor meget bremsevæske?
« Svar #8 Dato: Februar 25, 2014, 10:11:22 am »
Wikipedia er ikke enig: Using DOT 5 in a DOT 3 or DOT 4 system without proper flushing will cause damage to the seals and cause brake failure.[citation needed] DOT 5 brake fluid is not compatible with anti-lock brake systems. DOT 5 brake fluid absorbs a small amount of air requiring care when bleeding the system of air
Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

motormouth

  • Plastikrocker
  • ***
  • Indlæg: 111
Sv: Hvor meget bremsevæske?
« Svar #9 Dato: Februar 25, 2014, 11:05:23 am »
DOT 5 bremsevæske er siliconebaseret og må ABSOLUT ikke blandes med andre. DOT 5.1 er en videreudvikling af DOT 4, det er racer bremsevæske med højere kogepunkt end DOT 3/4. Kortere holdbarhed betyder ikke noget da det er så billigt, at man kan skifte det en gang om året eller oftere. Bremsevæske skal alligevel skiftes ifølge bøgerne hvert andet år og slangerne hvert fjerde.

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Hvor meget bremsevæske?
« Svar #10 Dato: Februar 25, 2014, 02:11:51 pm »
Dot 4 fra T.Hansen - så kører det for dig!
Kan købes i 250ml flasker til en glimrende pris.
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

Hippie Hansen

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1250
  • SV 650 S K6
Sv: Hvor meget bremsevæske?
« Svar #11 Dato: April 26, 2014, 08:56:21 am »
Nu jeg endelig er kommet i gang med projektet, så tillad mig at udstille min uvidenhed endnu en ganf.

Men niveauet i beholderen til bremsevæske, det er FØR jeg montere den gummipakning der sidder i låget at den skal være mellem minimum og maximum?
Eller er det mig der har misforstået opgaven? ;-)
Fra juicens hovedstad - Rynkeby
SV650 Sk6 trackday-raket, til jeg får råd til en nummerplade.

Dina

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 328
Sv: Hvor meget bremsevæske?
« Svar #12 Dato: April 26, 2014, 07:18:24 pm »
Præcis det sad jeg også og spekulerede på da jeg skiftede fodhvilerne og skulle hælde nyt bremsevæske på....
Dutten i gummipakningen rammer ned i væsken og påvirker væskestanden jo

Kloge-kæresten siger, at man stort set ikke kan komme for lidt på, da det eneste der gælder er, at der altid skal være væske i cylinderen. Væskeniveauet falder en smule når man slider på klodserne, så selvfølgelig skal man holde øje. Omvendt, hvis der kommer for meget på, risikerer man at der dannes tryk/overtræk i beholderen hvorefter man risikerer at bremsen blokerer (mere eller mindre) .... Mon ikke jeg lige skulle tage ham den kloge med på værkstedsdate i aften ;-) Vil da godt lige have det tjekket.
Hvad siger grisen ? BRUM BRUUUMMM….. :-)

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Hvor meget bremsevæske?
« Svar #13 Dato: April 26, 2014, 08:00:31 pm »
Kort, ja den skal være mellem min og max når du er færdig, og jo det er meget vigtigt der er noget luft,  då væsken har et sted at ekspandere hen når den bliver varm,  feks en bane dag,  ellers hænger bremsen, det bliver varmer, og ja ender med en blokering da eneste vej ud er stemplerne. Skift hvert 2.år og eller senest når den bliver mørk i farven.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk

Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

Dina

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 328
Sv: Hvor meget bremsevæske?
« Svar #14 Dato: April 26, 2014, 08:26:04 pm »
Jeg fik mig lige en "aha" oplevelse ved at tage kloge-kæresten med på værkstedsdate ;-)

Muligvis har du samme situation som mig, nemlig at gummidutten når væsken og derfor påvirker væskestanden ? Det firkantede felt i gummilåget skal åbenbart poppes op så det bliver fladt. Når så væsken suges ned i slangerne trækkes det fleksible i gummilåget ned ad.. Mit var trukket helt ud og derfor kunne jeg ikke helt forstå problemet med væskestanden.... Ja ja, man lærer hver dag ;-)
Hvad siger grisen ? BRUM BRUUUMMM….. :-)