Forfatter Emne: Udstødningsprojekt... søger inspiration  (Læst 5872 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Dina

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 328
Udstødningsprojekt... søger inspiration
« Dato: Januar 27, 2014, 05:13:20 pm »
Endnu en potte-tråd  :wink: men denne alligevel lidt anderledes. Jeg er ude efter en temmelig speciel løsning. Jeg skal have ny potte på grisen (sort 650s fra 07).
Pt har jeg en rund titanium Yoshimura som jeg har kortet op til knap 30 cm, da mærket var blevet grimt. Den er endt med at lyde rigtig godt, men til at holde ud at køre med. I sommers fik den så buler da jeg stod lige så stille og tabte cyklen på en grusplads i Østrig :cry:
Nu skal jeg have noget andet og da jeg er fascineret af at holde cyklen så "clean" som muligt, rev jeg helst bare potten af og satte et lille afgangsrør på, men det er Jens Betjent nok ikke helt tilfreds med (og mine ører heller ikke)
Jeg vil gerne have noget der er så lidt synlig som muligt, det må gerne lyde af noget, men ikke larme helt vildt (vil gerne kunne køre uden at blive stoppet alt for ofte)

Min idé var så... ta-da-daaaa.... om man kan lave noget udstødning selv, så man gemmer så meget som muligt inde under kåben/under cyklen/et sted, så der er så lidt som muligt der stikker ud ? Jeg har mulighed for at ordne, fikse, bukke og svejse, også i rustfri.
a) hvad er basisreglerne for udstødning ift dimensioner, længde, modstand osv ?
b) hvordan regner man størrelsen af potterne/potten ud ? Rumfanget er jo = dæmpningen
c) hvilke ting har pottens form indflydelse på ? Hvis den fx er større i omfang foran end bagpå eller omvendt ?

Eller.... mon nogen har set en udstødning der kunne ligne dette eller blot nogle stumper der kan bruges til det ?

Lige nu er det noget ala dette jeg godt gad slutte med

Skulle det blive noget andet, så er jeg mest til rund potte i titanium (eller måske sort, men ikke carbon), gerne mat-look (er ikke til bling), den skal være kort (max 30 cm) og sikre at jeg bliver hørt men ikke får høreskader  8)
Hvad siger grisen ? BRUM BRUUUMMM….. :-)

MMN

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 719
  • SV650S 05'
  • Bike: Sv650S
Sv: Udstødningsprojekt... søger inspiration
« Svar #1 Dato: Januar 27, 2014, 05:52:28 pm »
Jeg synes min løsning er ganske fin, for plug and play. Kunne dog godt tænke mig at flytte den tættere på sådekåben.
2005 SV650S. SP Enginering Carbon potte. Piazzo greb. Rizoma Blå br. væskebeholder. S2 undertray og forblink's shutter. Puig Carbon look hugger, blå DB kæbeglas. Gel Sæde, Plasma m/ blå/rød led intrument. Carbon Motorbeskytter, PiperX, PCIII.

Dina

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 328
Sv: Udstødningsprojekt... søger inspiration
« Svar #2 Dato: Januar 27, 2014, 06:38:06 pm »
Er ikk til høje potter desværre  :wink: Kan dog sagtens se den er fin, bare ikk min smag.

Synes virkeligt det kunne være lækkert at finde noget som kun går op til fx bagsvingeren.... så kan jeg også hive beslaget til udstødningen af  :wink: selvom jeg da har fået en fin lille en i stedet for passagerfodhvileren  :)

« Senest Redigeret: Januar 27, 2014, 06:43:18 pm af Dina »
Hvad siger grisen ? BRUM BRUUUMMM….. :-)

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Udstødningsprojekt... søger inspiration
« Svar #3 Dato: Januar 27, 2014, 06:52:32 pm »
Fortæl mig om den her er gemt nok.  :)

Cyklen er solgt osv, men konceptet er fint muligt at bygge på en 650 - det må bare ikke være en ABS model.

Jeg har stadig bagenden liggende med hullerne i, og potten var en Carbon (vist nok Termignoni) fuld størrelse fra en GSXR 1000 K2.
« Senest Redigeret: Januar 27, 2014, 06:56:12 pm af Sajmon »
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

guffer

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
  • Michael
Sv: Udstødningsprojekt... søger inspiration
« Svar #4 Dato: Januar 27, 2014, 06:59:32 pm »
Giver det ikke pænt meget varme under sædet . er det din cykel og hvad er det for stumper der er brugt

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Udstødningsprojekt... søger inspiration
« Svar #5 Dato: Januar 27, 2014, 07:11:55 pm »
Det er min gamle SV'er som jeg solgte i Februar.

Forrørene er hjemmelavede og det er rørene efter potten også. Den var beklædt med powerwrap (isolering) lige under sædet - ellers var der bare plads omkring den, så der var ikke varmeproblemer.
Man kan sagtens leve med at miste pladsen under sædet og styreboks/ledningsnet kan man også flytte, men min største slåskamp dengang (det er i 2008) var batteriet. Der er fysisk ikke plads inde i bagstellet til både potte og batteri, så jeg måtte sætte flere små batterier parallelt, og det virkede ok men ikke perfekt. I dag kan man få ukristeligt mange forskellige størrelser batterier til en masse formål, så det er meget nemmere at finde noget der vil virke.

Fotoalbum er her: http://www.motorcykelgalleri.dk/fotoalbum/diverse_mc/4078-smaa_projekter_med_lidt_af_hvert_
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Dina

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 328
Sv: Udstødningsprojekt... søger inspiration
« Svar #6 Dato: Januar 27, 2014, 07:23:15 pm »
Ha ha... hvor fedt sajmon !
Sikke et projekt du har haft gang i der ! Du må vide svar på ca. alle mine spørgsmål om at lave det selv så ?

Troede nok ikk jeg ville skrive sådan her, men det må godt være lidt mere synlig  :oops: Ha ha....
Vil gerne se lidt mere Connie-agtig ud uden helt at være det  :?
Hvad siger grisen ? BRUM BRUUUMMM….. :-)

Dina

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 328
Sv: Udstødningsprojekt... søger inspiration
« Svar #7 Dato: Januar 27, 2014, 07:27:17 pm »
min nuværende potte

https://www.dropbox.com/lightbox/home/Public/offentlige%20ting

kan ikk finde ud af at sætte billedet ind ?
Hvad siger grisen ? BRUM BRUUUMMM….. :-)

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Udstødningsprojekt... søger inspiration
« Svar #8 Dato: Januar 27, 2014, 07:37:15 pm »
Kan ikke se billedet.

Ok.. Men det var sådan jeg lavede det og jeg har endda stadig forrørene liggende.  :)
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

guffer

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
  • Michael
Sv: Udstødningsprojekt... søger inspiration
« Svar #9 Dato: Januar 27, 2014, 07:43:07 pm »
Det er et fedt projekt du fik lavet der. Jeg kan godt lide det udstødningsbeslag der er på en af de sidste billeder lavet af rundjern. Sådan et sæt til højre og venstre kunne jeg da godt bruge

Dina

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 328
Sv: Udstødningsprojekt... søger inspiration
« Svar #10 Dato: Januar 27, 2014, 07:45:42 pm »
Er ikk lige en ørn til det der IT, men hvad gør det når man kan bruge en skruetrækker ? :-)

Looket på denne kan jeg godt lide, men der må godt være knap så meget lyd på. Dvs der skal blive plads til 2 (pga 2 afgange) potter et sted under kåben. Er det muligt ift at få rumfang nok i dem til at dæmpe bare lidt ?

http://www.youtube.com/watch?v=k7ifmDre1FQ
Hvad siger grisen ? BRUM BRUUUMMM….. :-)

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Udstødningsprojekt... søger inspiration
« Svar #11 Dato: Januar 27, 2014, 07:53:38 pm »
Der er ikke plads under motoren uden man kommer MEGET tæt på jorden, så det projekt er dødfødt.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

Dina

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 328
Sv: Udstødningsprojekt... søger inspiration
« Svar #12 Dato: Januar 27, 2014, 07:54:29 pm »
https://www.dropbox.com/s/ftipem1m6bkw6li/IMG_2363.JPG

Min nuværende Yoshi, som jeg kappede midt over pga mærket var blevet grimt :-)
Hvad siger grisen ? BRUM BRUUUMMM….. :-)

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Udstødningsprojekt... søger inspiration
« Svar #13 Dato: Januar 27, 2014, 07:55:28 pm »
Det er et fedt projekt du fik lavet der. Jeg kan godt lide det udstødningsbeslag der er på en af de sidste billeder lavet af rundjern. Sådan et sæt til højre og venstre kunne jeg da godt bruge

Hvor i landet bor du? Dem kan jeg sagtens lave for et par 100 - jeg kommer fra Sjælland...
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

guffer

  • Søndagskører
  • **
  • Indlæg: 74
  • Michael
Sv: Udstødningsprojekt... søger inspiration
« Svar #14 Dato: Januar 27, 2014, 07:59:28 pm »
Jeg er fra Fyn det kunne være fedt hvor på Sjælland er du fra jeg kommer til ølstykke engang imellem du kan også fange mig på kilosvin@gmail.com