Forfatter Emne: Spm. til de GAMLE trækregler for bil  (Læst 6130 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Spm. til de GAMLE trækregler for bil
« Dato: Juli 08, 2013, 09:49:19 am »
Hej Forum,

Min heste-søster har en ophedet debat i gang på stutteriet hvor en anden frøken hester-professor har tolket lidt frit på de GAMLE regler for træk (bil) og kørt med overvægt ind til de nye regler kom. I de nye regler står det sort på hvidt at man ikke må trække mere end bilen er godkendt til.

Sprøgsmål: Måtte man iflg. de gamle regler på noget som helst tidspunkter køre med tungere trailer end bilen var godkendt til på registreringsattesten. I så fald - giv et eksempel eller kom med paragraffer fra de GAMLE regler.

Vær opmærksom på at sprøgsmålet IKKE går på om man skal have trailerkørekort eller ej - men om hvor mange kilo man må trække med bilen.

Damen har trukket en hestetrailer med én hest med sin Yaris (ellers prægtig og kraftfuld slæde ... Niller) og holdt sig udelukkende til traileren maksimale lasteevne og under samlet vogntogsvægt på 3.500 kg.
« Senest Redigeret: Juli 08, 2013, 12:05:17 pm af skurkenfradallas »
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Spm. til de GAMLE trækregler for bil
« Svar #1 Dato: Juli 08, 2013, 09:57:41 am »
Løgn, løgn og atter løgn...Man har ALDRIG måtte trække mere end bilen var godkendt til på reg attesten... ALDRIG ALDRIG ALDRIG NEVER EVER!!!!!!!
Det har alle dage været et spørgsmål om stabilitet og dimensionering af bremserne, så det har man aldrig måtte sætte sig ud over...!!!!!!!

Men der har engang været en hovedregel med noget med bilens egenvægt + 50 kilo = den vægt man måtte trække uden trailerkort. Det er typisk den ham klovnen har forvekslet...  :club:

Damen gør det rigtigt - men det må fanme være en lille kødscooter hvis en Yaris skal kunne trække den da??   :lmao:
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Spm. til de GAMLE trækregler for bil
« Svar #2 Dato: Juli 08, 2013, 12:06:19 pm »
Løgn, løgn og atter løgn...Man har ALDRIG måtte trække mere end bilen var godkendt til på reg attesten... ALDRIG ALDRIG ALDRIG NEVER EVER!!!!!!!
Det har alle dage været et spørgsmål om stabilitet og dimensionering af bremserne, så det har man aldrig måtte sætte sig ud over...!!!!!!!

Men der har engang været en hovedregel med noget med bilens egenvægt + 50 kilo = den vægt man måtte trække uden trailerkort. Det er typisk den ham klovnen har forvekslet...  :club:

Damen gør det rigtigt - men det må fanme være en lille kødscooter hvis en Yaris skal kunne trække den da??   :lmao:

Enig...

Jeg tror hun har misforstået noget. Min søster har også hele tiden sagt til hende at hun under alle omstændigheder aldig må trække mere end hvad bilen er godkendt til.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Spm. til de GAMLE trækregler for bil
« Svar #3 Dato: Juli 08, 2013, 12:52:29 pm »
Sejt, en Fiat uno med 1700kg trailer, det giver god mening :o  jamen hr betjent der står jo på mit kørekort jeg max må køre med 3500kg total vægt C:-)

Og en yaris med heste trailer skriger da til himlen, utroligt hvis hun ikke har fået en bøde

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
« Senest Redigeret: Juli 08, 2013, 12:54:34 pm af Thomas-R »
Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Spm. til de GAMLE trækregler for bil
« Svar #4 Dato: Juli 08, 2013, 02:06:06 pm »
Hvad kan jeg sige... Politiet lukker kl. 18.00 nord for Hillerød :-)

Hun er efter sigende sluppet afsted med det igennem et par år. Efter der kom nye regler her til foråret hvor det står tydeligt at bilens trækkapacitet over-ruler alt, så er hun holdt op med det. Men ellers kørte hun rundt med en solo-hestetrailer.

Hun insisterer dog stadigvæk hårdnakket på at hun ikke brød loven før ændringen.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Thomas-R

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 1133
  • Hvorfor er det sjovest på banen!
Sv: Spm. til de GAMLE trækregler for bil
« Svar #5 Dato: Juli 08, 2013, 02:50:56 pm »
Altså jo mindere bil, jo mere må den trække på krogen,  det må være noget heste logik jeg tydeligvis ikke forstår mig på...

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2

Ahhhh, mon ikke man kan skifte den der dims ud med noget andet.....

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Sv: Spm. til de GAMLE trækregler for bil
« Svar #6 Dato: Juli 08, 2013, 07:20:58 pm »
1) En Yaris har ordentlig meget vakuum i sædet!  :afro:
2) Hun er ikke den eneste...  http://www.homesteadingtoday.com/country-living-forums/shop-talk/271805-what-car-will-work.html  (omend dette vist kun er på spørgestadiet).
3) Jeg kender ikke de nye regler, men der er noget med at du godt med køre med en større trailer end bilen er godkendt til, MEN det er stadig bilens vægttilladelser der er gældende!


PS. Heste er totalt underlige dyr. Fissen sidder på ryggen...  :whatever:
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Spm. til de GAMLE trækregler for bil
« Svar #7 Dato: Juli 09, 2013, 10:38:25 am »
1) En Yaris har ordentlig meget vakuum i sædet!  :afro:
2) Hun er ikke den eneste...  http://www.homesteadingtoday.com/country-living-forums/shop-talk/271805-what-car-will-work.html  (omend dette vist kun er på spørgestadiet).

3) Jeg kender ikke de nye regler, men der er noget med at du godt med køre med en større trailer end bilen er godkendt til, MEN det er stadig bilens vægttilladelser der er gældende!
PS. Heste er totalt underlige dyr. Fissen sidder på ryggen...  :whatever:

Det var vist den gamle regel.

I de nye regler er det blevet gjort nemmere at forstå - der står der sort på hvidt at man ikke må trække mere end bilen er godkendt til... BUM! Hvis bilen kan trække mere end trailerens maksimale totalvægt, så er det naturligvis trailerens begrænsning der gør sig gældende. Med andre ord - laveste begrænsning overruler alt.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

T. Brun

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 441
Sv: Spm. til de GAMLE trækregler for bil
« Svar #8 Dato: Juli 10, 2013, 09:36:57 am »
Reglerne var sådan:

at hvis din bil kun var godkendt til at trække egenvægten +50kg (eksempelvis 1000+50), måtte du godt trække en stor trailer med totalvægt på 2000kg og en egenvægt på 700kg, når bare du ikke læssede den med mere end 350kg, så den samlede vægt på traileren ikke oversteg de 1050kg.

Hvis bilen var vejet op med højere trækvægt eksempelvis 200kg, var det pludselig den tilladte totalvægt på traileren der talte, og ikke den faktiske vægt  :rolleyes:
T. Brun
SV 650S K3
Rather dead and cool, than alive and uncool

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Spm. til de GAMLE trækregler for bil
« Svar #9 Dato: Juli 10, 2013, 10:04:40 am »
Reglerne var sådan:

at hvis din bil kun var godkendt til at trække egenvægten +50kg (eksempelvis 1000+50), måtte du godt trække en stor trailer med totalvægt på 2000kg og en egenvægt på 700kg, når bare du ikke læssede den med mere end 350kg, så den samlede vægt på traileren ikke oversteg de 1050kg.

Hvis bilen var vejet op med højere trækvægt eksempelvis 200kg, var det pludselig den tilladte totalvægt på traileren der talte, og ikke den faktiske vægt  :rolleyes:

Det lyder jo totalt sort... Men så igen - der var også en grund til at der kom nye regler.

Jeg forstå det du skriver som at hvis bilen var vejet op med eks. 200 kg. Så måtte den pludselig gerne trække 2000 kg jf. dit eksempel?

... ELLER - skal det forstås sådan at hvis en bil på 1000 kg var vejet op med eks, 200 kg, så måtte den max trække en trailer med en -totalvægt- på 1200 kg?

Udskæring i pap udbedes - du rammer sømmet lige på hovedet, for det er her der nok er en misforståelse hos min søsters heste-kollega. Så jeg vil rigtigt gerne forstå dit eksempel 100%.
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

Sajmon

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 2727
  • Netop, som fiskerne siger...
    • Hvad vil du her?
Sv: Spm. til de GAMLE trækregler for bil
« Svar #10 Dato: Juli 10, 2013, 05:14:52 pm »
Reglerne var sådan:

at hvis din bil kun var godkendt til at trække egenvægten +50kg (eksempelvis 1000+50), måtte du godt trække en stor trailer med totalvægt på 2000kg og en egenvægt på 700kg, når bare du ikke læssede den med mere end 350kg, så den samlede vægt på traileren ikke oversteg de 1050kg.

Hvis bilen var vejet op med højere trækvægt eksempelvis 200kg, var det pludselig den tilladte totalvægt på traileren der talte, og ikke den faktiske vægt  :rolleyes:

Det lyder jo totalt sort... Men så igen - der var også en grund til at der kom nye regler.

Jeg forstå det du skriver som at hvis bilen var vejet op med eks. 200 kg. Så måtte den pludselig gerne trække 2000 kg jf. dit eksempel?

... ELLER - skal det forstås sådan at hvis en bil på 1000 kg var vejet op med eks, 200 kg, så måtte den max trække en trailer med en -totalvægt- på 1200 kg?

Udskæring i pap udbedes - du rammer sømmet lige på hovedet, for det er her der nok er en misforståelse hos min søsters heste-kollega. Så jeg vil rigtigt gerne forstå dit eksempel 100%.

På bilens typeplade står der en vogntøjsvægt, som er en sammenlægning af bilens og trailerens totalvægt. Vejer man så bilen ned, kan man trække mere på krogen, forudsat selve krogen må det, og man samtidigt ikke rammer de 3500 kilo totalvægt (på B kort) - og her gælder "bilens totalvægt + 50 kilo" vist også stadig.

Opsummering: Før var det tilladt at snakke om "faktisk" vægt - dvs det traileren reelt vejede. Det gør man ikke mere for folk der kun har B kørekort, men bruger i stedet "totalvægt" angivelsen uden afvigelse.
Har man BE kørekort og bliver stoppet, SKAL man derimod hives på en vægt for at kunne sigtes for noget - dvs her ER det tilladt at trække en 3500 kilos trailer med en Yaris, forudsat den ikke er læsset til over hvad bilen må trække.

Den med op og nedvejning kan sagtens være en del af problemstillingen, for man har både en grænse i vogntøjsvægten, trækkets godkendelse og ens kørekort og "bilens totalvægt + 50 kilo" reglen.
Det handler ikke om hvad man kører, men hvordan!

NielSV650

  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 3092
  • Skal du ha flødeskumsoverskæg??
Niels :-)
S FAU himmelblau - Madam Blå mk. II  <<<---- I LOVE YOU 4EVER!
Solgt og totalskadet :-(

T. Brun

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 441
Sv: Spm. til de GAMLE trækregler for bil
« Svar #12 Dato: Juli 10, 2013, 11:36:22 pm »

... ELLER - skal det forstås sådan at hvis en bil på 1000 kg var vejet op med eks, 200 kg, så måtte den max trække en trailer med en -totalvægt- på 1200 kg?

Korrekt  :thumbsup:
T. Brun
SV 650S K3
Rather dead and cool, than alive and uncool

skurkenfradallas

  • aka. The Russian
  • Administrator
  • Sandt SVin
  • *****
  • Indlæg: 4347
  • Nu også med blåt øje...
Sv: Spm. til de GAMLE trækregler for bil
« Svar #13 Dato: Juli 11, 2013, 09:12:05 am »
Tak for forklaring - sikke et cirkus!
aka Jakob | Nu: Ingen bil og ingen MC :-( | Tidligere: Sort SV1000SK(L)7 '09 | Kawasaki ZX-10R '07 | Suzuki SV1000S K3 | Suzuki GS500F K4

T. Brun

  • Roadracer
  • ****
  • Indlæg: 441
Sv: Spm. til de GAMLE trækregler for bil
« Svar #14 Dato: Juli 11, 2013, 10:21:16 am »
Jep, reglerne var så indviklet, at selv politiet ikke kunne finde ud af dem.
Min far blev stoppet en dag, hvor han måtte forklare betjentene, hvordan reglerne var.
Det troede de ikke helt på, så det endte med, at de ville køre hjem og kontrollere, om han havde ret, og så måske sende en bøde  :lmao:
Den kom aldrig  :mrgreen:
T. Brun
SV 650S K3
Rather dead and cool, than alive and uncool