Reglerne var sådan:
at hvis din bil kun var godkendt til at trække egenvægten +50kg (eksempelvis 1000+50), måtte du godt trække en stor trailer med totalvægt på 2000kg og en egenvægt på 700kg, når bare du ikke læssede den med mere end 350kg, så den samlede vægt på traileren ikke oversteg de 1050kg.
Hvis bilen var vejet op med højere trækvægt eksempelvis 200kg, var det pludselig den tilladte totalvægt på traileren der talte, og ikke den faktiske vægt
Det lyder jo totalt sort... Men så igen - der var også en grund til at der kom nye regler.
Jeg forstå det du skriver som at hvis bilen var vejet op med eks. 200 kg. Så måtte den pludselig gerne trække 2000 kg jf. dit eksempel?
... ELLER - skal det forstås sådan at hvis en bil på 1000 kg var vejet op med eks, 200 kg, så måtte den max trække en trailer med en -totalvægt- på 1200 kg?
Udskæring i pap udbedes - du rammer sømmet lige på hovedet, for det er her der nok er en misforståelse hos min søsters heste-kollega. Så jeg vil rigtigt gerne forstå dit eksempel 100%.
På bilens typeplade står der en vogntøjsvægt, som er en sammenlægning af bilens og trailerens totalvægt. Vejer man så bilen ned, kan man trække mere på krogen, forudsat selve krogen må det, og man samtidigt ikke rammer de 3500 kilo totalvægt (på B kort) - og her gælder "bilens totalvægt + 50 kilo" vist også stadig.
Opsummering: Før var det tilladt at snakke om "faktisk" vægt - dvs det traileren reelt vejede. Det gør man ikke mere for folk der kun har B kørekort, men bruger i stedet "totalvægt" angivelsen uden afvigelse.
Har man BE kørekort og bliver stoppet, SKAL man derimod hives på en vægt for at kunne sigtes for noget - dvs her ER det tilladt at trække en 3500 kilos trailer med en Yaris, forudsat den ikke er læsset til over hvad bilen må trække.
Den med op og nedvejning kan sagtens være en del af problemstillingen, for man har både en grænse i vogntøjsvægten, trækkets godkendelse og ens kørekort og "bilens totalvægt + 50 kilo" reglen.